| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   elementarna jednostka budowy organizmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podstawowy element funkcjonowania organizmu; strukturalne (budulec komórki) i funkcjonalne (regulują procesy życiowe komórek i narządów)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   hormony, enzymy, przekaźniki wtórne, czynniki wzrostu, białka receptorów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   grupa aminowa (zasadowa) - NH2 i grupa karboksylowa (kwasowa) - COOH  |  |  | 
|  rozpocznij naukę aminokwasy jako przekaźniki lub prekursory  |  |   glicyna, kwas glutaminowy, tyrozyna, tryptofan  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   dziedziczenie cech organizmu, sterowanie syntezą nowych białek strukturalnych oraz na bieżąco synteza białek funkcjonalnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   DNA - zawiera AGCT, ryboza bez tlenu, kwas fosforowy i RNA - AGCU, ryboza z tlenem, kwas fosforowy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   cytozyna C, tymina T, uracyl U  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jednostka dziedziczenia, fragment chromosomu, czyli podwójnej nici DNA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ułożone podwójnie tworząc spiralę, matryca, na której następuje synteza drugiej nici DNA i RNA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   fragmenty starej cząsteczki DNA rozwijają się i służą jako matryca do syntezy nowej cząsteczki  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   transkrypcja i translacja  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przebiega w jądrze komórki, polega na syntezie mRNA na matrycy DNA; mRNA przenosi informacje do rybosomów w cytoplazmie; na tej samej matrycy powstaje też tRNA i rRNA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przebiega w siateczce śródplazmatycznej, w rybosomach; tRNA zawiera miejsce przyłączenia dla aminokwasu i antykodon, którym przyłącza sie do rybosomów w miejscu A i P  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ujawnianie sie funkcji genu pod wpływem różnych czynników wewnątrz- i zewnątrzkomórkowych; mechanizmy działają na poziomie transkrypcji i translacji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół wszystkich cech organizmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół cech określonych przez genotyp  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   określony rodzaj i liczba chromosomów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gen określający daną cechę występuje w dwóch odmianach - allelach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podział komórek somatycznych, powstają 2 identyczne komórki potomne o kariotypie diploidalnym  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   powstają komórki rozrodcze gamety, mają charakter haploidalny (połowa liczby chromosomów)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę źródła zmienności genetycznej  |  |   rekombinacja (mieszanie się genów rodziców w genotypie potomstwa), mutacje  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rodzaj rekombinacji, zamiana fragmentów genów między chromosomami leżącymi w parach  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zmiany w pojedynczych genach - rodzaju, sekwencji lub liczby nukleotydów w DNA  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół trzech nukleotydów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół zwierząt lub roślin o podobnych cechach morfologicznych, zbliżonym poziomie bytowania i podobnych relacjach ze środowiskiem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   osobniki zamieszkujące jeden teren, razem żyją, polują, rozmnażają się  |  |  | 
|  rozpocznij naukę założenia koncepcji selekcji naturalnej  |  |   1. organizmy wytwarzają nadmiar potomstwa 2. liczba osobników nie zmienia się z pokolenia na pokolenie 3. w obrębie grupy występuje rywalizacja i znaczne różnice  |  |  | 
|  rozpocznij naukę metody genetyczne w badaniach fizjologicznych  |  |   inbret (krzyżowanie między osobnikami spokrewnionymi do uzyskania populacji homozygotucznej), outbret (populacje heterozygotyczne), selekcja sztuczna (do uzyskania pożądanych fenotypów)  |  |  |