| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        |  rozpocznij naukę położenie i główna rola układu siatkowatego  |  |   obejmuje struktury pnia mózgu i stanowi najważniejszy układ kontrolny i integrujący OUN  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jego podłożem anatomicznym jest twór siatkowaty ciągnący się przez cały pień mózgu od RK do przedniej części śródmózgowia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę charakterystyka komórek TŚ  |  |   jego komórki nerwowe sa różnorodne morf. i tworzą rozległą sieć neuronalną odbierająca impulsy ze wszystkich dróg zstępujących i wstępujących  |  |  | 
|  rozpocznij naukę neuroprzekaźniki uwalniane przez komórki nerwowe TŚ  |  |   acetylocholina, noradrenalina, serotonina, dopamina  |  |  | 
|  rozpocznij naukę jakie połączenia otrzymuje TŚ  |  |   liczne z obydwu półkul i z różnych okolic OUN; odbiera część pobudzeń czuciowo-ruchowych przez odnogi swoistych dróg wstępujących i zstępujących biegnących w pniu mózgu tworząc neuronalną drogę nieswoistą  |  |  | 
|  rozpocznij naukę jakie pobudzenia przewodzi UŚ  |  |   powoli przez wieloneur. sieci do obszarów kory i ośr. podkor. wytwarzając stan gotowości czynnościowej (niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania okolic czuciowych, ruchowych i kojarzeniowych) i pobudzenie ośr. podk. kier. zachowaniem popęd.-emocj.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę czynności UŚ wstępującego  |  |   związane z procesami czucia, percepcji, czuwania i zachowania świadomości  |  |  | 
|  rozpocznij naukę czynności UŚ zstępującego  |  |   koordynacją ruchów, kontrola czynności odruchowych RK, modyfikacja efektów motorycznych kory, regulacja ważnych czynności ośr. autonom. pnia (oddechowego i regulujących krążenie)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zstępująca droga hamującą i pobudzająca UŚ  |  |   pobudzenie drogi hamującej obniża lub znosi odruchy rdzeniowe i obniża napięcie mięśni, pobudzenie drogi pobudzającej - wzrost napięcia mięśni i pojawienie się odruchów rdzeniowych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę główna rola układu limbicznego (rąbkowego)  |  |   stara filogen. struktura przodomózg.; kierowanie zachowaniem popęd.-emocj., dlatego nazywa się go analizatorem emocjonalnym lub mózgiem trzewnyn  |  |  | 
|  rozpocznij naukę struktury układu limbicznego  |  |   zakręt obręczy, wzgórze, podwzgórze, ciało suteczkowate, hipokamp, ciało migdałowate, opuszka węchowa  |  |  | 
|  rozpocznij naukę korowe struktury układu limbicznego  |  |   stanowią mózg trzewny (głównie zakręt obręczy) kierujący reakcjami popędowo-emocjonalnymi  |  |  | 
|  rozpocznij naukę trzy czynności korowych struktur UL  |  |   wpływają na aktywność ruchową, regulują aktywność układu autonom. i wydzielanie dokrewne, wywołują zmiany w zachowaniu i kierują czynnościami popędowo-emocjonalnymi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   formacja korowa wpuklająca się do światła komory bocznej, która razem z zakrętem zębatym tworzy formacje hipokampalną; ma 3warstwową budowę kom.: kora stara, głównie złożona z kom. piramidowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podwzgórze i ciało migdałowate  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   składa się z szeregu jąder, z których starsze mają związane z węchomózgowiem, drugie młodsze otrzymuje impulsy z kory (zwłaszcza hipokampa i kory gruszkowatej)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę efekty drażnienia ciała migdałowatego  |  |   wegetatywne (zmiany w ukł. sercowo-naczyniowym, trawiennym, oddechowym), somatyczne (żucie, połykanie, ruchy gałek ocznych), dokrewne (wydzielanie hormonów przysadki), zmiany w zachowaniu (strach, wściekłość, agresja)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę czynności układu limbicznego  |  |   analiza bodźców śr. zewn. i wewn. pod kątem znaczenia emocj., kierownie czynnościami popęd.-emocj., kodowanie śladów pamięci świeżej i uczenie się, razem z UŚ regulacja rytmów biol.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę kręgi limbiczno-śródmózgowiowe  |  |   działają między UL i UŚ, krążą w nich impulsy wstępujące i zstępujące zapewniające prawidłową pobudliwość ośrodków sterujących zachowaniem popędowo-emocjonalnym  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wielosynaptyczne sieci neuronalne przekazujące pobudzeniem do różnych struktur mózgowych za pomocą neuronów katecholamine- i dopaminergicznych (nagrody) i cholinergicznych (kary)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wynikiem pobudzenia pewnych zespołów struktur mózgowych, głównie ukł. limbicznego i podwzgórza; ich zaspokojenie jest źródłem zmian w zachowaniu, czynnościach dokrewnych i wegetatywnych oraz emocji (subiektywnych odczuć psychicznych)  |  |  |