Moja lekcja

 0    36 fiszek    ewascn
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
abaliza marginalna
rozpocznij naukę
wykonanie niewielkiego ruchu w kierunku najbliższego alternatywnego wariantu
zysk
rozpocznij naukę
zysk po polsku
różnica miedzy utargiem a całkowitą sumą kosztów
prawo popytu
rozpocznij naukę
podwyżka ceny dobra powoduje spadek zaotrzebowania zgłaszanego przez nabywców, w konsekwencji zmniejszenie wielkości sprzedaży
funkcja utargu
rozpocznij naukę
R=P*Q
funkcja kosztów
rozpocznij naukę
opisuje zależność kosztów od wielkości produkcji
Zysk krańcowy
rozpocznij naukę
przyrost całkowitego zysku wyni-kającego z niewielkiego zwiększenia wart. zmiennej decyzyjnej
utarg krańcowy
rozpocznij naukę
dodatkowy utarg wynikający ze zwiększenia o jed. produkcji i sprzedaży
koszt krańcowy
rozpocznij naukę
przyrost kosztów związany z wytworzeniem dodatkowej jedn. produktu
zysk krańcowy
rozpocznij naukę
różnica między utargiem końcowym i kosztem krańcowym
dobro normalne
rozpocznij naukę
wzrost dochodu powoduje wzrost jego sprzedaży
d. niższego rzędu
rozpocznij naukę
wzrost dochodu doprowadza do zmniejszenia wydatków na to dobro
elastyczność cenowa popytu
rozpocznij naukę
mierzy siłę reakcji (wrażliwość) sprzedaży danego dobra na zmiany ceny tego dobra
popyt doskonale sztywny
rozpocznij naukę
E=0 popyt jest nieelastyczny gdy jest niewrażliwy na zmianę ceny
popyt doskonale elastyczny
rozpocznij naukę
E= - niesk.
co sprawia, że popyt na dane dobro jest elastyczny lub nie?
rozpocznij naukę
1) stopień w jakim dobro zaspokaja potrzeby podstawowe, 2) dostępność substytutów, 3) udział wydatków danego dobra w dochodach konsumenta, 4) czas dostosowań
elastyczność dochodowa popytu
rozpocznij naukę
procentowa zmiana wolumenu sprzedaży, EY=1 wielkość sprzedaży zmnienia się dokładnie w takim samym stopniu jak dochód, Ey>1 sprzedaż jest podatna na wahania koniunkturalne, EY<0 sprzedaż zmienia się w odwrotnym kierunku niż dochód
elastyczność mieszana
rozpocznij naukę
elastyczność wiążąca zmiany wielkości sprzedaży dobra ze zmianami dóbr pokrewnych
czysty problem sprzedaży
rozpocznij naukę
przeds. wytwarza dobro/usługę nie ponosząc żadnych kosztów zmiannych
dyskryminacja cenowa
rozpocznij naukę
różnicowanie cen przy czym przeds. ponosi takie same koszty obsługi klientów
2 warunki do różnicowania cen
rozpocznij naukę
1) przeds. musi być w stanie zidentyfikować poszczególne segmenty rynku, które charakteryzuje różna cenowa elast. popytu 2) przeds. musi być w stanie wymusić akceptację różnych cen
dyskryminacja cenowa pierwszego stopnia
rozpocznij naukę
różne ceny w różnych segmentach np. bilety lotnicze, bilety do kina
dyskryminacja cenowa drugiego stopnia
rozpocznij naukę
różne formuły cenowe - upusty ilościowe
dyskryminacja cenowa trzeciego stopnia
rozpocznij naukę
różne ceny od poszczególnych klientów np. dealerzy
efekty zew. sieci
rozpocznij naukę
nabywcy określonego dobra informacyjnego uzyskują zwiększoną wartość (większe korzyści) wraz ze wzrostem zasięgu sieci
krzywe obojętności konsumenta
rozpocznij naukę
kombinacja dwóch dóbr, które konsument preferuje w jednakowym stopniu, wzrost ceny jednego z nich musi być kompensowany wzrostem ilościu drugiego
prawo malejącej użyteczności
rozpocznij naukę
im większą ilość danego dobra dysponuje konsumentm tym mniej warta jest dla niego każda kolejna jednostka
konkurencja doskonała
rozpocznij naukę
każde przeds. ma mały udział w całej podaży, żadne nie jest w stanie wpływać na cenę, cena stanowi wynik konfrontacji podaży i popytu, brak barier, doskonałą informacja
konkurencja monopolistyczna
rozpocznij naukę
duża liczba niewielkich przeds. brak barier wejścia, zróżnicowanie produktu
krzywa popytu
rozpocznij naukę
odzwierciedla całkowite ilości dobra, jakie konsumenci chcą i są w stane nabyć przy różnych cenach
krzywa podaży
rozpocznij naukę
odzwierciedla całkowite ilości dobra, jakie producenci chcą i są w stanie zaoferować przy różnych cenach
elastyczność krzywych popytu i podaży
rozpocznij naukę
są nieelastyczne, stosunkowo małe zmiany ilości mogą powodować duże wahania ceny
warunki istnienia konkurencji doskonałej
rozpocznij naukę
1) duże przeds. dla wielu konsumentów 2) brak barier wejścia = brak zysku ekonomicznego 3) identyczny produkt, przeds konkuruują tylko ceną 4) przeds. i konsumeci są biorcami ceny
optymalna wielkość prod. przeds. wolnokonkurencyjnego
rozpocznij naukę
utarg krańcowy oraz cena pokrywająsi, przeds. maksymalizuje zysk zwiększając produkcję aż do osiągnięcia takiej jej wielkości, przy któej zrównuje sięz ceną rynkową P=MC
Długookresowa równowaga na rynku wolnokonkurencyjnym
rozpocznij naukę
jednoczesne dążenie konkurujących ze sobą przeds. do maksymalizacji zysku sprawia, że suma ich zysków ekonom. zostaje sprowadzona do zera, produkcja jest wytwarzaba po najniższych kosztach
efektywność rynku
rozpocznij naukę
rynki, na których panuje wolna konkurencja oferują efektywną ilość dóbr i usług wytworzonych przy najniższych kosztach, na rynku działają wyłącznie podmioty o najniższych kosztach
jakiemu prawu podlega wolna konkurencja
rozpocznij naukę
prawo jednej ceny - wszyscy nabywcy i dostawcy mają do czynienia z tą samą ceną

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.