Pytanie | Odpowiedź | |||
---|---|---|---|---|
Ich ogłoszenie. (art. 88.)
|
||||
Akty prawa miejscowego. (art. 87.)
|
||||
Ustawa. (art. 88.)
|
||||
W trybie wymaganym dla ustaw - za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie. (art. 88.)
|
||||
Ustawa. (art. 88.)
|
||||
1. Konstytucja. 2. Ustawy. 3. Rozporządzenia. 4. Ratyfikowane umowy międzynarodowe. (art. 87.)
|
||||
Ustawa. (art. 89.)
|
||||
Prezes Rady Ministrów zawiadamia Sejm. (art. 89.)
|
||||
1) pokoju, sojuszy, układów. 2) wolności, praw, obowiązków obywatelskich. 3) członkowstwa RP w organizacji międzynarodowej. 4) obciążenia finansowego państwa. 5) spraw uregulowanych w ustawie. (art. 89.)
|
||||
Organizacji międzynarodowej lub organowi międzynarodowemu. (art. 90.)
|
||||
Jest uchwalana przez Sejm większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów oraz przez Senat większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
|
||||
W referendum ogólnokrajowym. (art. 90.)
|
||||
Bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów. (art. 90.)
|
||||
Stanowi część krajowego porządku prawnego i jest bezpośrednio stosowana, chyba że jej stosowanie jest uzależnione od wydawania ustawy. (art. 90.)
|
||||
Jeżeli tej ustawy nie da się pogodzić z umową. (art. 91.)
|
||||
Ma pierwszeństwo w przypadku kolizji z ustawami. (art. 91.)
|
||||
Przez organy wskazane w Konstytucji, na podstawie szczegółowego upoważniienia zawartego w ustawie i w celu jej wykonania. (art. 92.)
|
||||
Nie. (art. 92.)
|
||||
Mają charakter wewnętrzny i obowiązują tylko jednostki organizacyjne podległe organowi wydającemu te akty. (art. 93.)
|
||||
Kontroli co do ich zgodności z powszechnie obowiązującym prawem. (art. 93.)
|
||||
Tylko na podstawie ustawy. Nie mogą one stanowić podstawy decyzji wobec obywateli, osób prawnych oraz innych podmiotów. (art. 93.)
|
||||
Organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie. (art. 94.)
|
||||
Upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. (art. 92.)
|
||||
(1) zespół powiązanych ze sobą wypowiedzi językowych o charakterze normatywnym, (2) formułowanych przez podmioty szczególnego rodzaju.
|
||||
to ogólna nauka o znakach.
|
||||
jest to dostrzegalny układ rzeczy czy zjawisko spowodowane przez kogoś ze względu na to, iż jakieś wyraźnie ustanowione czy zwyczajowo ukształtowane reguły nakazują wiązać z tym układem czy zjawiskiem myśli określonego typu.
|
||||
to system obejmujący wyznaczony przez pewne reguły (R1) zbiór prostych z słownych, z którymi odpowiednie reguły (R2) nakazują wiązać myśli określonego typu, a inne reguły (R3) określają dopuszczalny sposób wiązania tych z w złożone z słowne.
|
||||
R1. Reguły wyznaczające słownik. R2. Reguły znaczeniowe (semantyczne). R3. Reguły składniowe (syntaktyczne).
|
||||
(1) zwroty proste (tj. wyrazy, słowa) oraz (2) zwroty złożone (tj. wyrażenia będące zespołami składnie powiązanych ze sobą zwrotów prostych).
|
||||
a) syntaktyka, b) semantyka, c) pragmatyka.
|
||||
to nauka o składni.
|
||||
to nauka o stosunkach między znakami słownymi (tj. rzeczywistością językową), a przedmiotami, które te znaki oznaczają (tj. rzeczywistością pozajęzykową).
|
||||
to nauka o stosunkach między znakami a człowiekiem.
|
||||
jest to zwrot (wyraz albo wyrażenie) rozumiany jednoznacznie, który nadaje się na podmiot lub orzecznik orzeczenia imiennego w zdaniu.
|
||||
jest to klasa wszystkich (aktualnych) desygnatów danej nazwy, tj. wszystkich przedmiotów, które dana nazwa oznacza; jeszcze inaczej mówiąc jest to klasa wszystkich przedmiotów, dla których dana nazwa jest znakiem.
|
||||
jest to zdanie podające taką charakterystykę pewnego przedmiotu czy też przedmiotów jakiegoś rodzaju, którą tym i tylko tym przedmiotom można przypisać.
|
||||
jest to wyrażenie podające informacje o znaczeniu jakiegoś słowa (definiowanego) czy słów (definiowanych).
|
||||
wskazują na aktualne lub przeszłe znaczenie definiowanego zwrotu w jakimś języku. Są równościowe.
|
||||
ustalają znaczenie jakiegoś zwrotu na przyszłość, w projektowanym sposobie mówienia. Są nierównościowe.
|
||||
"X" znaczy tyle, co "Y"
|
||||
"X" oznacza "Y"
|
||||
X jest to Y
|
||||
jest to akt mowy dokonywany przez kogoś w określonym języku przy pomocy zwrotów tego języka.
|
||||
a) opisowe, b) pozaopisowe.
|
||||
Wypowiedź spełnia funkcję opisową, jeśli jest środkiem opisu rzeczywistości – stwierdza pewne fakty, przekazuje informacje o stanach rzeczy, istniejących czy tylko przez kogoś wyobrażanych, dając w tym sensie pewien obraz rzeczywistości.
|
||||
a) ekspresywna, b) sugestywna (perswazyjna), c) performatywna (dokonawcza, sprawcza).
|
||||
Wypowiedź spełnia funkcję ekspresywną [= jest wypowiedzią ekspresywną], jeśli wyraża pewne przeżycia wypowiadającego się – tzn. wyraża jego przeświadczenia czy przypuszczenia (że tak a tak jest albo nie jest), uczucia lub pragnienia.
|
||||
Wypowiedź spełnia funkcję sugestywną [= jest wypowiedzią sugestywną], jeśli oddziałuje na swego odbiorcę (adresata) jako swoisty bodziec do określonego zachowania.
|
||||
Wypowiedź spełnia funkcję performatywną [= jest wypowiedzią performatywną], jeśli poprzez tę wypowiedź dokonuje się – w pewnych okolicznościach, w pewnym kontekście społecznym – jakiegoś aktu o charakterze konwencjonalnym (umownym).
|
||||
jest to przeżycie aprobaty albo dezaprobaty czegoś (stanu rzeczy, zjawiska, zdarzenia: teraźniejszego, przeszłego czy przyszłego).
|
||||
jest to wypowiedź pozaopisowa wyrażająca stosunek do wskazanego wycinka rzeczywistości, tj. ocenę.
|
||||
jest to wypowiedź pozaopisowa wyrażająca życzenie (oczekiwanie, pragnienie), aby pewien stan rzeczy powstał, trwał czy zakończył się.
|
||||
to wskazówka działania, wytyczna, zalecenie.
|
||||
jest to wypowiedź pozaopisowa, która ma wpływać na zachowania osób, do których jest skierowana, tzn. która ma oddziaływać na swych adresatów w taki sposób, by podjęli oni takie czy inne postępowanie.
|
||||
jest to wypowiedź dyrektywalna o charakterze zalecenia, która głosi, co należy czynić (przedsięwziąć), ażeby osiągnąć zamierzony rezultat (cel, skutek).
|
||||
jest to wypowiedź dyrektywalna nakazująca reagować na dokonanie w określonych okolicznościach i w określony sposób danej czynności psychofizycznej jako na dokonanie pewnej czynności konwencjonalnej.
|
||||
jest to wypowiedź dyrektywalna, która określonym indywidualnie albo generalnie podmiotom (jako jej adresatom) nakazuje albo zakazuje, aby w określonych okolicznościach postąpili albo postępowali w określony sposób.
|
||||
to generalna i zarazem abstrakcyjna norma postępowania – a zatem wypowiedź dyrektywalna, która o generalnie adresatom nakazuje albo zakazuje, aby w o okolicznościach postępowali w o sposób – ustanowiona lub uznana przez kompetentny organ państwa.
|
||||
a) generalną (norma generalna), b) indywidualną (norma indywidualna)
|
||||
a) powtarzalne (norma abstrakcyjna), b) niepowtarzalne (norma konkretna).
|
||||
jest to norma prawna upoważniająca określony podmiot do dokonania konkretnej albo rodzajowo określonej czynności konwencjonalnej z takim skutkiem, że przez jej dokonanie powstają albo aktualizują się określone obowiązki adresatów tej normy.
|
||||
jest to norma prawna, która swym adresatom w określonych okolicznościach nakazuje albo zakazuje określone zachowanie, nie będąca normą kompetencyjną.
|
||||
Treścią zakresu zastosowania: otóż okoliczności wyznaczane w normie kompetencyjnej polegają zawsze na dokonaniu przez wskazany w niej podmiot pewnej czynności konwencjonalnej.
|
||||
jest to n prawna, której przekroczenie zagrożone jest sankcją prawną – tzn. taka norma prawna, z którą sprzężona jest funkcjonalnie norma sankcjonująca.
|
||||
to n p, która nakazuje, aby jej adresaci wymierzali sankcje adresatom innej n p w przypadkach, gdy nie realizują oni obowiązków wyznaczonych im w tej innej n, mimo że znalazła ona zastosowanie – jest to zatem n p funkcjonalnie sprzężona z n sankcjonowaną.
|
||||
to n prawna, która swym adresatom w o okolicznościach wyznacza obowiązek o postępowania, ale za niezrealizowanie tego obowiązku prawodawca nie przewiduje wymierzenia im sankcji – jest to zatem n prawna, z którą nie jest sprzężona żadna n sankcjonująca.
|
||||
zwrot „norma prawna jest elementem systemu prawnego”.
|
||||
zwrot „norma prawna jest elementem systemu prawnego”.
|
||||
jest to definicja występująca w tekście aktu normatywnego i odnosząca się do jakiegoś zwrotu (wyrazu czy wyrażenia) występującego w tym akcie.
|
||||
to wierne wyrażenie zamysłu prawodawcy.
|
||||
jest to nazwa posiadająca niewyraźną treść, co powoduje, że mimo zapoznania się z cechami danych przedmiotów, nie o każdym z nich można orzec czy jest on, czy nie jest desygnatem danej nazwy.
|
||||
jest to zwrot występujący w przepisie prawnym, który odsyła do jakiegoś systemu ocen lub do systemu norm pozaprawnych, mających (najczęściej) uzasadnienie aksjologiczne.
|
||||
tekst prawny nazwiemy zwięzłym, gdy zawiera te wszystkie i zarazem tylko te wypowiedzi, które są niezbędne dla odtwarzania z niego (możliwie) jednoznacznych norm prawnych.
|
||||
to zrozumiałość tekstu prawnego.
|
||||
1) uzasadnienie: a) tetyczne, b) aksjologiczne. 2) jej efektywność.
|
||||
Norma staje się elementem systemu prawnego z chwilą dokonania ostatniej czynności konwencjonalnej składającej się na dany fakt prawotwórczy.
|
||||
Norma prawna zostaje wyeliminowana z systemu prawnego z chwilą nastąpienia zdarzenia, z którym odpowiednie reguły konstrukcji systemu wiążą skutek w postaci utraty mocy obowiązującej przez tę normę.
|
||||
a) temporalny, b) terytorialny, c) podmiotowy
|
||||
została ustanowiona albo uznana przez kogoś komu należy dawać posluch ze wzgledu na jego szczególną pozycję społeczną wynikającą z tego, iż: a) jest on upoważniony do stanowienia norm dla innych, b) cieszy się autorytetem, c) ma siłę.
|
||||
1) czyny przez nią nakazane/zakazane lub ich skutki są uważane za dobre/złe w świetle ocen: a) własnych osoby uznającej daną normę za obowiązującą, b) innych podmiotów, zwłaszcza autorytetów.
|
||||
1) jej adresaci realizują ją, gdy znajduje ona zastosowanie, 2) jest dostatecznie prawdopodobne, że za jej niezrealizowanie adresatów spotka jakieś zło ze strony innych podmiotów.
|
||||
1. Źródła powstawania prawa. 2. Źródła poznania prawa.
|
||||
Fontes iuris oriundi
|
||||
Fontes iuris cognoscendi
|
||||
1. Ustawa jest ustawą. 2. Prawem jest to, co służy narodowi. 3. Prawo jest wolą czynienia sprawiedliwości. 4. Celem prawa jest dobro powszechne. 5. Prawo natury/rozumu to zasady prawa silniejsze od każdego przepisu prawnego.
|