Pytanie |
Odpowiedź |
Pojedynczy organizm; predstawiciel gatunku funkcjonalnie i strukturalnie wyodrębniony z otoczenia. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Zespól organizmów jednego gatunku, żyjących jednocześnie w określonym środowisku i wzajemnie na siebie wpływających. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wiele populacji organizmów różnych gatunków żyjących na tym samym obszarze i powiązanych zależnościami. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Nieożywiona część środoiska. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Część kuli ziemskiej, którą zamieszkują organizmy. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Nauka badająca wzajemne zależności między organizmai oraz między organizmami a środowiskiem ich życia. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Działania zapobiegające niszczeniu elementów przyrody ożywionej i nieożywionej. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Ograniczanie niekorzystnego wpływu cywilizacji na wody, powietrze i gleby. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oddziaływania między organizmami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fizyczne i chemiczne parametry środowiska
|
|
|
Zakres zmiennośći czynnika, w którego obrębie organizm może żyć. rozpocznij naukę
|
|
zakres tolerancji ekologicznej
|
|
|
Charakterystyczna dla danego gatunku zdolność przystosowywania się do zmian zachodzących w środowisku. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wzrost i rozwój danego gatunku ogranicza składnik, którego jest najmniej. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Dla organizmu niekorzystny jest niedobór, ale i nadmiar czynnika. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wszystkie wymagania gatunku (lub organizmu) w stosunku do czynników środowiska. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Gatunek o wąskim zakresie tolerancji względem danego czynnika. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Stenobiont wykorzystywany np. do oznaczania stopnia zanieczyszczenia powietrza. rozpocznij naukę
|
|
gatunek wskaźnikowy/bioindykator/biowskaźnik
|
|
|
Rodzaje rozmieszczenia osobników w środowisku. rozpocznij naukę
|
|
przypadkowe/równomierne/skupiskowe
|
|
|
Liczba osobników przypadająca na jednostkę powierzchni lub objętości. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
LIczba wszystkih osobników tworzących daną populację. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Rywalizacja o zasoby środowiska między osobnikami jednego gatunku. rozpocznij naukę
|
|
konkurencja wewnątrzgatunkowa
|
|
|
Rywalizacja o zasoby środowiska między osobnikami różnych gatunków. rozpocznij naukę
|
|
konkurencja międzygatunkowa
|
|
|
Podział terenu populacji na obszary zajmowane przez pojedyncze osobniki lub ich grupy. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Społeczna przewaga pojedynczych osobników nad innymi. 2 rozpocznij naukę
|
|
hierarchia dominacji/społeczna
|
|
|
Przemieszczanie się zwierząt mające na celu zmiane miejsca pobytu. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Sposób rozmieszczenia osobników danej populacji na zajmowanym przez nie terenie. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Oddziaływania, w których żadna populacja nie ponosi strat. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Oddziaływanie między gatunkami oparte na obustronnej korzyści. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Symbioza niezbędna do życia obu stronom. Podaj obie nazwy. rozpocznij naukę
|
|
mutualizm/symbioza obligatoryjna
|
|
|
Symbioza, w której populacje mogą żyć samodzielnie. Podaj obie nazwy. rozpocznij naukę
|
|
protokooperacja/symbioza nieobligatoryjna
|
|
|
Oddziaływanie, które przynosi korzyści populacji jedego gatunku, a nie wywiera wpływu na populację drugiego gatunku. rozpocznij naukę
|
|
komensalizm/współbiesiadownictwo
|
|
|
Związek między strzępkami grzybów a korzeniami roślin. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Oddziaływania, w których minimum jedna populacja odnosi straty. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Populacja jednego gatunku działa na szkodę populacji drugiego gatunku. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Populacja jednego gatunku żyje kosztem populacji drugiego gatunku. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pasożyty żyjące na powierzchni ciała żywiciela. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Pasożyty odbywające cały cykl życiowy lub min. jedną jego fazę wewnątrz ciała żywiciela. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Organizmy uporządkowane zgodznie z kolejnościa zjadania. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Łańcuchy pokarmowe połączone ze sobą. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Graficzny sposób przedstawienia struktury ekosystemu. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Zasoby mające zdolność regeneracji. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Zasoby występujące na Ziemii w określonej ilości. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Substancje powodujące kwaśne deszcze. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Rozwój zaspokajający potrzeby obecnego pokolenia, nie pozbawiając przyszłych pokoleń możliwości zaspokajania ich potrzeb. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Metody oczyszczania ścieków. rozpocznij naukę
|
|
mechaniczne/biologiczne/chemiczne
|
|
|
Odzyskiwanie surowców wtórnych z odpadów i ponowne ich wykorzystanie. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|