Pytanie |
Odpowiedź |
Formy wykładni funkcjonalnej: rozpocznij naukę
|
|
a) argumentum ad absurdo, b) analogia legis: i. argumentum a simili, ii. argumentum a contrario, c) interpretatio extensiva, d) interpretatio restrictiva.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy w rezultacie wykładni językowej otrzymamy kilka norm postępowania o różnej treści, należy wybrać tylko jedną z nich – w takim przypadku funkcjonalne reguły wykładni nakazują, by odrzucić te wyinterpretowane normy, które nie znajdują uzasadnienia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
aksjologicznego w ocenach przypisywanych prawodawcy, albo wręcz znajdują “przeciwuzasadnienie”, ponieważ nakazują czynić coś, czego nie są się pogodzić z systemem wartości prawodawcy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wykładnia z analogii, stosowana w przypadkach gdy powstaje niejasność czy norma odnosi się wyłącznie do podmiotów w niej wymienionych czy do podmiotów takich jak wymienione i im podobnych,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czy norma ta nakazuje coś czynić jedynie w okolicznościach określonych w interpretowanych przepisach czy też okolicznościach takich, jak wymienione w przepisach,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oraz w okolicznościach podobnych, lub czy dana norma odnosi się do czynów wskazanych w interpretowanych przepisie czy też do czynów takich, jak wskazane w tym przepisie, oraz podobnych.
|
|
|
Analogia legis przybiera postać rozumowania: rozpocznij naukę
|
|
a) a simili (z podobieństwa), b) a contrario (z przeciwieństwa).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uznajemy, że w świetle ocen przypisywanych prawodawcy jakieś niewymienione wyraźnie w przepisie podmioty, okoliczności lub czyny są istotnie podobne do tych, które prawodawca w przepisie wymienił.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uznajemy, że w świetle ocen przypisywanych prawodawcy nie ma podstaw, by przyjąć, że istnieje podobieństwo jakichś podmiotów, okoliczności lub czynów, do tych, które są wymienione w przepisie.
|
|
|
Wykładnia rozszerzająca lub zwężająca rozpocznij naukę
|
|
w wyjątkowych sytuacjach stosuje się reguły funkcjonalne, mimo że interpretowane przepisy są językowo jasne i da się z nich – w drodze wykładni językowej – wyinterpretować jednoznaczną normę postępowania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dopuszczalne to jest w sytuacjach, w których norma wyinterpretowana przy zastosowaniu językowych reguł wykładni rażąco naruszałaby system wartości przypisywanych prawodawcy.
|
|
|
Przyjmujemy wtedy, że prawodawca “wyraził się jasno”, ale owa wypowiedź nie jest adekwatna do jego zamysłu: rozpocznij naukę
|
|
a) wykładnia rozszerzająca (interpretatio extensiva) - interpretowany przepis wyraża normę, która ma szerszy zakres zastosowania lub unormowania niż ten, jaki ustaliliśmy w drodze wykładni językowej;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) wykładnia zwężająca (interpretatio restrictiva) – interpretowany przepis wyraża normę, która ma węższy zakres zastosowania lub normowania niż ten, jaki ustaliliśmy, dokonując wykładni językowej.
|
|
|
Zakaz interpretacji funkcjonalnej: rozpocznij naukę
|
|
a) zakaz interpretacji rozszerzającej wyjątków (exceptiones non sunt extendae),
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) zakaz interpretacji rozszerzającej przepisów udzielających kompetencji, tzw. domniemywania kompetencji (potestas non praesumitar),
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
c) zakaz interpretacji a simili w prawie karnym.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nakazują tak interpretować tekst prawny, aby odtworzone z niego normy nie były między sobą niezgodne, a więc aby tworzyły system spójny.
|
|
|
Reguły wykładni systemowej nawiązują do: rozpocznij naukę
|
|
a) uporządkowania aktów normatywnych określanego jako hierarchiczne – nakazują spośród wieloznacznych wyrażeń tekstu prawnego wybierać to,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przy którym wyinterpretowana norma byłaby zgodna z treścią normy (czy norm) zawartej w aktach hierarchicznie wyższych, w szczególności w konstytucji,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) zasad prawa jako norm pełniących w aktach normatywnych, a także w całym systemie prawa, szczególnie doniosłą rolę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– nakazują tak rozumieć wieloznacznie wyrażenia tekstu prawnego, by norma otrzymana w rezultacie interpretacji tego tekstu buła co do treści zgodna z zasadą prawa wyrażoną w tym tekście.
|
|
|
Założenie racjonalności prawodawcy: rozpocznij naukę
|
|
a) racjonalność językowa – prawodawca zna doskonale język, w którym formułuje przepisy prawne,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) racjonalność aksjologiczna – tworząc normy prawodawca kieruje się określonym systemem wartości.
|
|
|