budowa dzieła sztuki

 0    7 fiszek    malec_smalec
drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie Odpowiedź
laserunek
rozpocznij naukę
przezroczysta warstwa wykończeniowa farby, położona na powierzchni obrazu olejnego lub temperowego, zmieniająca zabarwienie partii pokrytej laserunkowo;
blik
rozpocznij naukę
skupione odbicie światła, zaznaczone na obrazie jasną farbą, stosowany w malarstwie dla podkreślenia plastyki i połyskliwości fragmentów (np. na gałce ocznej, zbroi, szkle, itp.), gł. w technice olejnej XVI-XX w.;
impast
rozpocznij naukę
nałożenie farby pędzlem lub szpachlą o wyraźnej wypukłości, stosowane w malarstwie (gł. olejnym); służyło początkowo do zaakcentowania efektów światła; impresjoniści pokrywali większe partie obrazu dla uzyskania bardziej urozmaiconej faktury
pastoso
rozpocznij naukę
nakładanie impastu na całej powierzchni obrazu lub dużych jego partiach dzięki czemu uzyskuje się szorstką, jakby rzeźbioną fakturę obrazu;
sfumato
rozpocznij naukę
miękki modelunek malarski, o łagodnych przejściach światło- cieniowych, zacierający wyrazistość konturu, sprawiający wrażenie oglądania malowidła przez mgłę lub dym; typowy dla Leonarda da Vinci i jego szkoły
telebryzm
rozpocznij naukę
sposób ujęcia obrazu, polegający na użyciu ciemnej tonacji barwnej, w której postacie i przedmioty wydobyte są z mrocznego tła ostrym światłocieniem, stosowany gł. w baroku
luminizm
rozpocznij naukę
sposób kształtowania kompozycji za pomocą gry światła, charakterystyczny dla baroku; monochromatyczny - uwypuklenie światła przy dominującej tonacji jednobarwnej; kolorystyczny – światło jako czynnik wyzwalający wibrację kolorystyczną

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.