Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
część mowy odpowiadająca na pytania Kto? Co? i inne pytania przypadków gramatycznych
|
|
|
Przez co odmienia się rzeczownik? rozpocznij naukę
|
|
Rzeczownik odmienia się przez przypadki, liczby, osoby. Posiada rodzaj gramatyczny.
|
|
|
Jaką częścią mowy jest słowo "muzeum"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jaką częścią mowy jest słowo "okulary"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jakie wyróżniamy grupy rzeczowników? rozpocznij naukę
|
|
własne (np. pisarz, góra, ocean, ministerstwo) pospolite (np. Monika, Sienkiewicz, Atlantyk, Ministerstwo Sprawiedliwości) żywotne (np. autor, troll, lew) nieżywotne (np. książka, horyzont, mgła) osobowe (np. sędzia, kuzyn) nieosobowe (np. wyrok, myślenie)
|
|
|
Jaką częścią mowy jest słowo "Włochy"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Jaką częścią mowy jest słowo "mecz"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Przez co odmienia się przymiotnik? rozpocznij naukę
|
|
Odmienia się przez przypadki, liczby, rodzaje. Ponadto ulega on stopniowaniu.
|
|
|
Jakie są typy stopniowania przymiotnika? rozpocznij naukę
|
|
proste regularne (np. krótki-krótszy-najkrótszy) proste nieregularne (np. duży-większy-największy) opisowe (np. słony-bardziej słony-najbardziej słony)
|
|
|
Jakie stopnie wyróżniamy przy przymiotnikach? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W jaki sposób stopniuje się przymiotnik "dziwny"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W jaki sposób stopniuje się przymiotnik "młody"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W jaki sposób stopniuje się przymiotnik "przezroczysty"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
W jaki sposób stopniuje się przymiotnik "skomplikowany"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przysłówek określa okoliczności i cechy, które towarzyszom czynnościom (np. wyjechała WCZORAJ, SZYBKO biega)
|
|
|
Przez co odmieniają się przysłówki? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Na jakie pytanie odpowiada przysłówek? rozpocznij naukę
|
|
Przysłówek odpowiada na pytania Jak? Gdzie? Kiedy?
|
|
|
W jaki sposób mogą się stopniować czasowniki? rozpocznij naukę
|
|
stopniowanie proste regularne (np. mocno-mocniej-najmocniej) stopniowanie proste nieregularne (np. źle-gorzej-najgorzej) opisowe (np. obrazowo-bardziej obrazowo-najbardziej obrazowo)
|
|
|
Z jaką częścią mowy najczęściej łączy się przysłówek? rozpocznij naukę
|
|
z czasownikiem (i z przymiotnikiem)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jest to nieodmienną i niesamodzielną częścią mowy.
|
|
|
Co tworzy wyrażenie przyimkowe? rozpocznij naukę
|
|
przyimek + rzeczownik lub przyimek + zaimek rzeczowny
|
|
|
Co określa wyrażenie przyimkowe? rozpocznij naukę
|
|
Określa ono relacje przestrzenne, czasowe, przyczynowe (np. pod stołem, za godzinę, po miesiącu, ze smutku)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To nieodmienna i niesamodzielna część mowy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Łączenie wyrazów bądź zdań składowych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To część mowy nazywająca czynności i stany.
|
|
|
Jaką częścią mowy jest słowo "maluję"? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Przez co odmienia się czasownik? rozpocznij naukę
|
|
Przez osoby, liczby, rodzaje, tryby. Może być osobowy lub nieosobowy.
|
|
|