| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   władcza działalność organów państwa polegająca na wydawaniu decyzji indywidualno – konkretnych (akty stosowania prawa).  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   1. sądowy, 2. administracyjny, 3. quasi-sądowy, 4. quasi-administracyjny  |  |  | 
|  rozpocznij naukę SĄDOWY typ stosowania prawa  |  |   organ stosujący prawo jest niezawisły i bezstronny; sądy podlegają tylko ustawom; Sąd rozstrzygający sprawę nie podlega dyrektywą organów adm., organizacji politycznych itd.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę ADMINISTRACYJNY typ stosowania prawa  |  |   organ rozstrzygający sprawę jest związany dyrektywami swojego zwierzchnika jaką wydać decyzję. zasada hierarchicznego podporządkowania – organ rozstrzygający sprawę nie jest niezawisły od organu hierarchicznie podprządkowanego  |  |  | 
|  rozpocznij naukę QUASI-SĄDOWY typ stosowania prawa  |  |   delegacja części funkcji organów państwowych na różnego rodzaju agendy państwowe i pozapaństwowe np. postępowanie przed sądami i komisjami dyscyplinarnymi w korporacjach zawodowych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 7 etapów stosowania prawa:  |  |   1. wybór normy p. 2. ustalenie obowiązywania NP 3. Wykładnia NP 4. ustalenie stanu faktycznego 5. Subsumpcja 6. wybór konsekwencji 7. sformułowanie i uzasadnienie decyzji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podciągnięcie ustalonego stanu faktycznego pod wybraną normę prawną.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę wybór konsekwencji prawnych  |  |   kara; jeżeli subsumcja jest pozytywna to zostaje wymierzona kara, a jeżeli jest negatywna to oskarżony zostaje uwolniony od odpowiedzialności.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Sformułowanie i uzasadnienie decyzji  |  |   decyzje od których strona wniosła odwołanie, decyzje ostatecznie kończące postępowanie w sprawie i decyzje w szczególnie ważnych sprawach.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   1. część historyczna 2. podstawa faktyczna decyzji 3. podstawa prawna decyzji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   dotychczasowy przebieg postępowania, (żądania stron, zapadłe decyzje)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę podstawa fFAKTYCZNA decyzji  |  |   referowanie wyników postępowania dowodowego  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sąd przytacza przepisy stanowiące podstawę jego decyzji i ewentualnie dokonuje jej analizy, a zwłaszcza jej interpretacji.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Model SYLOGISTYCZNY(sumbsumpcyjny) stosowania prawa  |  |   sędzia jedynie dedukuje następstwa prawa z normy, do treści nie może nic dodać ani ująć, dokonuje mechanicznej subsumcji faktów sprawy pod normę i wyprowadza z niej konsekwencje prawne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przesłanką większą jest norma prawna, przesłanką mniejszą ustalony stan faktyczny, a wnioskiem decyzja sądu.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę LUZ DECYZYJNY (J. Wróblewski)  |  |   tekst prawny nie wyznacza decyzji organu stosującego prawo lecz pozostawia mu wybór jaką decyzję podjąć; w tej sytuacji organ stosujący prawo ma obowiązek wybrać decyzję za którą przemawiają najlepsze (najmocniejsze) argumenty.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę 4 kategorie luzów decyzyjnych:  |  |   1. wyboru przepisu prawnego 2. luz interpretacyjny 3. dowodowy 4. luz wyboru konsekwencji prawnych  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Luz wyboru przepisu prawnego  |  |   sąd musi zadecydować jaką decyzję podjąć, która nie jest do końca wyznaczona przez obowiązujące przepisy prawa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przepisy prawne są nie ostre, nie jasne, wieloznaczne i gdy w skutek tego można im przypisać wiele różnych znaczeń, a ni tekst prawny ani dyrektywy wykładni nie wskazują jednoznacznie, które z tych znaczeń jest właściwe.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nie da się jednoznacznie rozstrzygnąć czy określony fakt sprawy miał miejsce czy nie, problem oceny wiarygodności świadków, problem oceny dowodów w procesach poszlakowych.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Luz wyboru konsekwencji prawnych  |  |   określenie konsekwencji prawnych danego stanu faktycznego nie jest do końca wyznaczone przez przepisy prawa.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sytuacja w ktorej przynajmniej 2 strony wysuwają argumenty za i przeciw, a proces podejmowania decyzji polega na wyborze tezy za którą przemawiają lepsze argumenty  |  |  |