Pytanie |
Odpowiedź |
Podaj co najmniej dwa przykłady działań informacyjno-perswazyjnych. rozpocznij naukę
|
|
spotkania z przedstawicielami banków, udziały w konferencjach
|
|
|
Podaj co najmniej dwie funkcje rezerwy obowiązkowej. rozpocznij naukę
|
|
gwarantuje wypłacalność banku wobec deponentów, / kreuje popyt na pieniądz banku centralnego.
|
|
|
Podaj co najmniej jedną wadę/ograniczenie strategii BCI. rozpocznij naukę
|
|
Występowanie problemu opóźnień, które powoduje, że trafność decyzji w zakresie polityki pieniężnej można ocenić jedynie po znacznym upływie czasu.
|
|
|
Podaj definicję popytu na pieniądz. rozpocznij naukę
|
|
Pożądany przez prywatne podmioty niebankowe stan ich zasobów kasowych.
|
|
|
Podaj definicję strategii polityki pieniężnej. rozpocznij naukę
|
|
Jest to sposób postępowania banku centralnego prowadzący do osiągnięcia strategicznych celów polityki pieniężnej, za pośrednictwem instrumentów polityki pieniężnej.
|
|
|
Podaj dwa przykłady zmiennych ekonomicznych, które mogą być finalnym celem polityki pieniężnej. rozpocznij naukę
|
|
stabilność poziomu cen, wspieranie wzrostu gospodarczego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ten sam instrument finansowy na dwóch różnych rynkach ma tę samą cenę lub dwa instrumenty finansowe o takim samym ryzyku dają tę samą stopę zwrotu.
|
|
|
Podaj prawo Kopernika-Greshama. rozpocznij naukę
|
|
Pieniądz gorszy wypiera z obiegu pieniądz lepszy.
|
|
|
Podaj przykład wielkości monetarnej. rozpocznij naukę
|
|
Wskaźnik cen dóbr i usług konsumpcyjnych.
|
|
|
Podaj przynajmniej jeden czynnik determinujący stopę procentową banku centralnego posługującego się regułą Taylora. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Podaj przynajmniej jeden z (trzech) powodów, dla którego mierzy się ilość pieniądza w gospodarce. rozpocznij naukę
|
|
Polityka pieniężna rozważą możliwość wpływania (sterowania) na gospodarkę przez zmiany ilości pieniądza.
|
|
|
Podaj przynajmniej jeden z (trzech) warunków, jakie muszą być spełnione, aby bank centralny mógł w pełni kontrolować bazę monetarną. rozpocznij naukę
|
|
zakaz bezpośredniego kredytowania: podmiotów spoza sektora bankowego, podmiotów sektora publicznego, banków z wyjątkiem sytuacji wynikających z funkcji banku banków i kredytodawcy ostatniej szansy
|
|
|
Podaj przynajmniej jedną zaletę strategii BCI. rozpocznij naukę
|
|
średniookresowy cel polityki pieniężnej jest jasno określony i zrozumiały dla otoczenia gospodarczego
|
|
|
Podaj przynajmniej jedno z (trzech) ograniczeń wielkości emisji pieniądza banku centralnego. rozpocznij naukę
|
|
prawne ograniczenia dotyczące konieczności dbania o wartość pieniądza.
|
|
|
Podaj wszystkie (trzy) funkcje pieniądza. rozpocznij naukę
|
|
środek płatniczy, środek przechowywania wartości, miernik wartości
|
|
|
Podaj wszystkie (trzy) grupy instrumentów polityki pieniężnej wyodrębniane wg kryterium sposobu oddziaływania. rozpocznij naukę
|
|
Informacyjno-perswazyjne, O charakterze administracyjnym, O charakterze rynkowym
|
|
|
Podaj wszystkie (trzy) przykłady celów pośrednich. Jako cele pośrednie wybiera się przyjęte z góry wielkości: rozpocznij naukę
|
|
Wielkości kursu walutowego, stóp procentowych, podaży pieniądza
|
|
|
Podaj wszystkie trzy grupy instrumentów rynkowych- rozpocznij naukę
|
|
Operacje otwartego rynku, Transakcje depozytowo-kredytowe, Instrumenty uzupełniające i nadzwyczajne
|
|
|
W ramach jakich ujęć teoretycznych rozwijana jest analiza keynesowskiego podejścia do poszczególnych motywów utrzymywania pieniądza (wymień co najmniej jedną teorię). rozpocznij naukę
|
|
Popyt spekulacyjny w kategoriach teorii wyboru portfela (J. Tobin)
|
|
|
Według jakich kryteriów można klasyfikować stopy procentowe w gospodarce? Podaj trzy z omawianych. rozpocznij naukę
|
|
Podejście w kategoriach realnych i nominalnych, ze względu na ryzyko emitenta, ze względu na moment rozpoczęcia inwestycji
|
|
|
Wymień co najmniej dwa z (trzech) kryteria klasyfikacji kreacji pieniądza banku centralnego. rozpocznij naukę
|
|
podmiotowe, przymusu emisji
|
|
|
Wymień co najmniej dwa z (trzech) źródeł kreacji pieniądza bezgotówkowego przez PMIF.- rozpocznij naukę
|
|
przez działalność kredytową, przez pozyskanie depozytu pierwotnego
|
|
|
Wymień co najmniej jeden argument krytyczny wobec mnożnikowego ujęcia podaży pieniądza w gospodarce. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Wymień co najmniej jeden z (dwóch) obszarów działalności banku centralnego jako banku banków. rozpocznij naukę
|
|
Prowadzi rachunki bieżące banków
|
|
|
Wymień co najmniej jeden z (dwóch) obszarów działań banku centralnego jako banku emisyjnego. rozpocznij naukę
|
|
Organizacja (przygotowanie) emisji pieniądza gotówkowego
|
|
|
Wymień co najmniej trzy główne nurty teoretyczne zajmujące się popytem na pieniądz. rozpocznij naukę
|
|
Klasyczna teoria ilościowa, Teoria preferencji płynności, Postkeynesowskie rozwinięcia teorii preferencji płynności.
|
|
|
Wymień co najmniej trzy z (pięciu) funkcji stopy procentowej. rozpocznij naukę
|
|
alokacyjna, miernicza, regulacyjna
|
|
|
Wymień dwa główne źródła kreacji pieniądza banku centralnego. rozpocznij naukę
|
|
1) Kreacja pieniądza przez monetyzacje aktywów 2) Kreacja kredytowa
|
|
|
Wymień wszystkie czynniki kreacji pieniądza w gospodarce. rozpocznij naukę
|
|
1) Aktywa trwale bez aktywow finansowych 2) Aktywa zagraniczne netto 3) Dlugoterminowezobowiazania finansowe 4) Naleznosci 5) Saldo pozostalych pozycji netto 6) Zadluzenie netto instytucji szczebla centralnego
|
|
|
Wymień wszystkie ekonomiczne obszary działania banku centralnego. rozpocznij naukę
|
|
bank emisyjny, bank państwa, bank banków, centralna bankowa instytucja dewizowa, strażnik stabilności systemu finansowego
|
|
|
Wymień wszystkie instrumenty operacji depozytowo-kredytowych oferowane przez NBP. rozpocznij naukę
|
|
Kredyt techniczny, lombardowy, redyskontowy, depozyt O/N
|
|
|
Wymień wszystkie poznane strategie pośrednie w polityce pieniężnej. rozpocznij naukę
|
|
Strategia kontroli kursu walutowego, strategia kontroli podaży pieniądza, strategia celu inflacyjnego, strategia wspierana przez MFW.
|
|
|
Wymień wszystkie trzy motywy utrzymywania pieniądza wg J.M. Keynesa. rozpocznij naukę
|
|
Transakcyjny, ostrożnościwy, spekulacyjny.
|
|
|
Z czego składa się baza monetarna? rozpocznij naukę
|
|
Z pieniądza gotówkowegoorazpieniądza bezgotówkowego banków komercyjnych na rachunkach w banku centralnym.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Z pieniądza gotówkowego oraz wkładów w bankach i podobnych instytucjach płatnych na żądanie(depozytybieżące).
|
|
|