Pytanie |
Odpowiedź |
zbiór w sensie kolektywnym rozpocznij naukę
|
|
jest to pewna całość składająca się z przedmiotów będących jej częściami. Sam jest swoją najobszerniejszą częścią.
|
|
|
zbiór w sensie dystrybutywnym rozpocznij naukę
|
|
jest to zespół pewnych obiektów wyróżnionych w określony sposób. Zbiory w sensie dystrybutywnym są niepostrzegalne. Żaden zbiór w sensie dystrybutywnym nie jest też swoim elementem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to obiekty należące do danego zbioru w sensie dystrybutywnym
|
|
|
teoria mnogości (teoria zbiorów) rozpocznij naukę
|
|
jest to dział szeroko pojętej logiki zajmujący się badaniem zbiorów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór nie posiadający żadnego elementu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór który ma tylko jeden element.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór który ma tylko dwa elementy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór posiadający skończoną liczbę elementów.
|
|
|
zbiór pełny danej nauki (uniwersum danej nauki) rozpocznij naukę
|
|
zbiór wszystkich przedmiotów badanych przez tę naukę. Zbiór ten oznaczamy symbolami "1" lub "U".
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór którego wszystkie elementy są zbiorami. Zbiór nacji jest więc rodziną zbiorów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wtedy gdy mają te same elementy. Dwa dowolne zbiory Z i Y są identyczne wtedy i tylko wtedy, gdy mają te same elementy.
|
|
|
jeden zbiór zawiera się w drugim (inkluzja) rozpocznij naukę
|
|
wtedy i tylko wtedy, gdy każdy element pierwszego jest też elementem drugiego. Zbiór Z nazywa się wówczas podzbiorem zbioru Y, zaś zbiór Y nazywa się nadzbiorem zbioru Z.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek zawierania się jednego zbioru w drugim.
|
|
|
jeden zbiór właściwie zawiera się w drugim rozpocznij naukę
|
|
wtedy i tylko wtedy gdy spełnione są łącznie dwa warunki: 1) każdy element pierwszego zbioru jest też elementem drugiego zbioru i 2) istnieje taki obiekt, który nie jest elementem pierwszego zbioru ale jest elementem drugiego.
|
|
|
jeden zbiór właściwie zawiera się w drugim (c.d) rozpocznij naukę
|
|
Pierwszy zbiór nazywa się wtedy właściwym podzbiorem drugiego z nich, a drugi nazywa się właściwym nadzbiorem pierwszego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wtedy i tylko wtedy, gdy istnieje taki obiekt, który jest elementem każdego z tych zbiorów i istnieje taki obiekt który jest elementem pierwszego, a nie jest elementem drugiego zbioru i istnieje taki obiekt, który nie jest elementem pierwszego,
|
|
|
dwa zbiory krzyżują się c.d rozpocznij naukę
|
|
ale jest elementem drugiego zbioru.
|
|
|
dwa zbiory wykluczają się rozpocznij naukę
|
|
wtedy i tylko wtedy gdy nie mają one wspólnych elementów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dany obiekt jest elementem sumy dwóch zbiorów wtedy, gdy jest elementem chociaż jednego z tych zbiorów. Zatem suma dwóch zbiorów też jest zbiorem, a jej elementami są elementy zbiorów sumę tę tworzących.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dany obiekt jest elementem iloczynu dwóch zbiorów wtedy, gdy jest elementem każdego z tych zbiorów. Tedy iloczyn dwóch zbiorów też jest zbiorem, a jego elementami są obiekty będące elementami jednocześnie obu zbiorów iloczyn ten tworzących.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obiekt jest elementem różnicy miedzy jednym zbiorem a drugim zbiorem wtedy, gdy jest elementem pierwszego zbioru, a nie jest elementem drugiego zbioru.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dany obiekt jest elementem dopełnienia zbioru Z wtedy, gdy jest on elementem zbioru pełnego U, a nie jest elementem zbioru Z.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to tylko taki zabieg wyróżniania jego podzbiorów, który spełnia dwa wymogi, a mianowicie wymóg rozłączności i wymóg adekwatności.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wtedy gdy dowolne dwa wyróżnione podzbiory są wzajem rozłączne, to znaczy, wzajemnie wykluczają się.
|
|
|
wymóg adekwatności (lub wymóg zupełności) rozpocznij naukę
|
|
wtedy gdy suma wszystkich wyróżnionych podzbiorów jest identyczna ze zbiorem, z którego wyróżniono owe podzbiory.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiór z którego wyróżnia się podzbiory, dokonując jego podziału.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podzbiory wyróżnione ze zbioru dzielonego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to podział danego zbioru na nieskończenie wiele członów.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podział danego zbioru na skończenie wiele członów
|
|
|
podział wedle pewnej zasady rozpocznij naukę
|
|
polega na wyróżnieniu w zbiorze dzielonym członów zawierających elementy posiadające tę samą odmianę cechy będącej zasadą podziału.
|
|
|
zbiory współrzędne ze względu na tę zasadę rozpocznij naukę
|
|
człony podziału przeprowadzonego wedle pewnej zasady.
|
|
|
Podział wedle pewnej zasady zostaje przeprowadzony, gdy spełnione są łącznie trzy następujące warunki: rozpocznij naukę
|
|
1) cecha stanowiąca zasadę podziału przysługuje wszystkim elementom zbioru dzielonego 2) uwzględnione zostały wszystkie odmiany cechy będącej zasadą podziału 3) żaden element zbioru dzielonego nie posiada dwóch odmian cechy będącej zasadą podziału
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na wyróżnieniu w zbiorze dzielonym człony składającego się z elementów posiadających określoną cechę członu składającego się z pozostałych elementów, nie mających owej cechy. Podział dychotomiczny jest więc zawsze podziałem 2-członowym.
|
|
|
Podział uchodzi za naturalny, z danego punktu widzenia... rozpocznij naukę
|
|
gdy w poszczególnych jego członach znajdują się obiekty z tego punktu widzenia bardziej do siebie podobne niż obiekty należące do różnych członów.
|
|
|
Podział uchodzi za sztuczny, z danego punktu widzenia,... rozpocznij naukę
|
|
gdy w poszczególnych jego członach znajdują się obiekty z tego punktu widzenia mniej do siebie podobne niż obiekty należące do różnych członów.
|
|
|
jednostopniowa klasyfikacja rozpocznij naukę
|
|
każdy podział zbioru np. taką jednostopniową klasyfikacje zbioru ludzi jest więc jego podział na zbiór mężczyzn i zbiór kobiet
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
klasyfikacja dwustopniowa rozpocznij naukę
|
|
otrzymamy ją jeżeli każdy z członów jednostopniowej klasyfikacji poddamy podziałowi
|
|
|
klasyfikacja trójstopniowa rozpocznij naukę
|
|
otrzymamy ją jeżeli każdy z członów dwustopniowej klasyfikacji poddamy podziałowi.
|
|
|