Pytanie |
Odpowiedź |
Czynniki pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa rozpocznij naukę
|
|
a) wielkość gospodarstw; b) struktura własności; c) poziom mechanizacji i chemizacji; d) poziom wykształcenia rolników; e) tradycje; f) polityka państwa
|
|
|
Zróżnicowanie wielkości gospodarstw rozpocznij naukę
|
|
dużo gospodarstw o małej powierzchni (do 5 ha), a mało gospodarstw o dużej powierzchni
|
|
|
Co to jest wskaźnik poziomu mechanizacji? Podaj wartość dla Polski rozpocznij naukę
|
|
ilość gruntów ornych przypadająca na jeden ciągnik, w Polsce to 1 ciągnik na 9,2 ha
|
|
|
Co to jest poziom chemizacji? Podaj wartość dla Polski rozpocznij naukę
|
|
ilość zużytych nawozów sztucznych na hektar użytków rolnych, w Polsce to 120 kg/ha
|
|
|
W jakich gospodarstwach wydajność jest największa? Ile % jest Polaków jest zatrudnionych w I sektorze gospodarki? rozpocznij naukę
|
|
w dużych gospodarstwach, 15 % (3,3 % PKB)
|
|
|
Podaj średnią powierzchnię gospodarstwa w Polsce. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Co to jest nacjonalizacja? rozpocznij naukę
|
|
przejmowanie własności prywatnej przez państwo
|
|
|
Struktura własności gospodarstw rozpocznij naukę
|
|
89% w rękach prywatnych, pozostałe należą do Skarbu Państwa
|
|
|
Województwa o największej ilości hektarów Skarbu Państwa rozpocznij naukę
|
|
zachodnio-pomorskie, lubuskie, dolnośląskie, opolskie, warmińsko-mazurskie
|
|
|
Województwo o największej ilości hektarów Skarbu Państwa rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilość ziemiopłodów zebranych w ciągu roku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ilość ziemiopłodów zebranych z jednego ha w ciągu roku (wyrażamy w q/ha lub dt/ha)
|
|
|
Wielkość użytków rolnych w Polsce rozpocznij naukę
|
|
około 16 mln ha (49,7% wszystkich gruntów w Polsce)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
a) użytki rolne: - grunty orne; - łąki; - pastwiska; - sady; b) lasy; c) pozostałe grunty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pszenica, żyto, pszenżyto, jęczmień, owies (75% gruntów ornych)
|
|
|
Rośliny okopowe uprawiane w Polsce rozpocznij naukę
|
|
ziemniaki (5% gruntów), buraki cukrowe
|
|
|
Rośliny oleiste uprawiane w Polsce rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
buraki cukrowe, rzepak, tytoń, chmiel
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
bydło, trzoda chlewna, drób, chów owiec, chów kóz, chów koni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozyskiwanie ryb i innych zwierząt morskich w celach spożywczych (połowy morskie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zespół czynności mających na celu gospodarowanie organizmami wodnymi w myśl zasad ekonomii i z założeniami ochrony przyrody (połowy w wodach słodkich)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Świnoujście, Szczecin, Police, Dziwnów, Kołobrzeg, Darłowo, Ustka, Łeba, Władysławowo, Jastarnia, Hel, Gdynia, Gdańsk, Elbląg, Stepnica
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
SSSS(SZ)JKLPW: karpie, leszcze, szczupaki, sieje, sielawy, sandacze, okonie, płocie, węgorze, sumy, jesiotry
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
DSSŚ: szproty, śledzie, dorsze, stornie
|
|
|
Przyczyny kryzysu w rybołówstwie rozpocznij naukę
|
|
a) trudności z dostosowaniem się rybołówstwa do funkcjonowania w warunkach dużej konkurencji na rynku światowym; b) zły stan techniczny statków rybackich; c) konieczność opłat za połowy na wodach obcych państw; d) duże zanieczyszczenie mórz powodujące spadek liczebności ryb; e) wprowadzenie limitów połowowych w celu ochrony ryb.
|
|
|
Sposoby zapobiegania kryzysowi w rybołówstwie rozpocznij naukę
|
|
a) modernizacja floty rybackiej; b) poprawa opłacalności rybołówstwa morskiego; c) pomoc w unowocześnieniu gospodarstw rybackich; d) akcje promocyjne zachęcające do spożywania ryb
|
|
|
Korzyści wynikające z nadmorskiego położenia Polski rozpocznij naukę
|
|
a) dostęp do łowisk; b) możliwość wybudowania surowców mineralnych spod dna morza; c) rozwój portów morskich; d) ułatwienie międzynarodowej wymiany handlowej; e) rozwijanie turystyki na pobrzeżu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
JKSP: karpie, pstrągi, jesiotry, sumy
|
|
|