Budowa wnętrza Ziemi

 0    15 fiszek    wojtowskaa
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
kamienie szlachetne
rozpocznij naukę
cenne minerały występujące w skorupie ziemskiej bardzo rzadko np. rubiny, szafiry
minerały
rozpocznij naukę
pierwiastki lub związki chemiczne powstałe w skorupie ziemskiej w sposób naturalny
minerały skałotwórcze
rozpocznij naukę
skały w stanie płynnym, występujące w płaszczu zewnętrznym Ziemi
skały
rozpocznij naukę
naturalne skupiska minerałów
Jądro Ziemi
rozpocznij naukę
*składa się z pierwiastków ciężkich, głównie metali, *wewnętrzna część tej warstwy wykazuje cechy ciała stałego *stanowi niemal 1/3 masy Ziemi
Płaszcz Ziemi
rozpocznij naukę
- w tej warstwie powstają prądy cieplne -warstwa charakteryzuje się największym udziałem w objętości i masie Ziemi
Skorupa Ziemska
rozpocznij naukę
- jest najcieńszą warstwą Ziemi -dzieli się na kontynentalną i oceaniczną -wraz z górną warstwą płaszcza zewnętrznego tworzy litosferę -występują w niej skały w stanie płynnym i stałym
skały magmowe
rozpocznij naukę
Skały te powstają poprzez krystalizację i krzepnięcie magmy znajdującej się pod ziemią lub lawy, która wypływa na powierzchnię wyrzucana przez wulkany. Do tej pory opisanych zostało około 700 różnych odmian tych skał.
skały osadowe
rozpocznij naukę
są produktem osadzenia się na lądzie lub w morzu okruchów skalnych, pochodzących z niszczenia innych skał.
skały przeobrażone
rozpocznij naukę
w wyniku oddziaływania wysokiego ciśnienia i temperatury na skały magmowe i osadowe
Skały magmowe: głębinowe, wylewne
rozpocznij naukę
głębinowe: granit, gabro wylewne: bazalt, andezyt
Skały osadowe: okruchowe: luźne, zwięzłe
rozpocznij naukę
luźne: ił, less, piasek,żwir zwięzłe: piaskowiec, zlepieniec
skały osadowe: chemiczne
rozpocznij naukę
sól kamienna, sól potasowa, gips, wapień
skały osadowe: organiczne
rozpocznij naukę
torf, wapień, węgiel brunatny, węgiel kamienny
skały osadowe: przeobrażone
rozpocznij naukę
marmur, gnejs, kwarcyt

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.