Moja lekcja

 0    53 fiszki    wampiwor
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Czym jest diagnozowanie?
rozpocznij naukę
proces określania stanu aktualnego, stanu przyszłego oraz stanu do momentu diagnozowania (przeszłego)
diagnoza
rozpocznij naukę
efekt procesu diagnozowania
monitorowanie
rozpocznij naukę
obserwowanie wartości wybranych parametrów w trakcie działania lub w trakcie przeprowadzania procesu diagnostycznego (monitorowaniem równoległe, ciągłe lub sekwencyjne)
Etymologia "Diagnozy"
rozpocznij naukę
z greckiego: zaś całe słowo „diágnosis” oznacza rozróżnianie, osądzanie a „diagnostiké” to sztuka odróżniania za pomocą pośredniego (umysłowego) poznawania.
Czym jest diagnozowanie?
rozpocznij naukę
• działania mające na celu uzyskanie informacji o wybranych obiektach i ich otoczeniu oraz o tym, jakie zależności występują pomiędzy nimi, w celu wyjaśnienia • jest to rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie obserwacji jego c
Cele diagnozowania
rozpocznij naukę
Stosujemy narzędzia diagnostyczne, aby na podstawie zebranych informacji: – określić naturę problemu oraz wskazać jego przyczyny i konsekwencje – rozumieć jednostkę – prognozować zachowanie – tworzyć plan interwencji – ocenić postępy i efekty interwencji
Podstawowe pytania w diagnozowaniu
rozpocznij naukę
• „jak jest?” • „dlaczego tak właśnie jest?” • „jak to się dzieje?” • „dlaczego będzie tak, a nie inaczej?” • „co zrobić, by uzyskać pożądany stan?"
Funkcja deskryptywno-ewaluacyjna
rozpocznij naukę
"Jak jest?"
Funkcja eksplanacyjna (mechanizm)
rozpocznij naukę
„dlaczego tak właśnie jest?”, „jak to się dzieje?”
Funkcja predykcyjna
rozpocznij naukę
„dlaczego będzie tak, a nie inaczej?”
Funkcja korekcyjna
rozpocznij naukę
„co zrobić, by uzyskać pożądany stan?”
trzy główne obszary problemowe diagnozowania:
rozpocznij naukę
co rzeczywiście jest? (obszar identyfikacji albo badania), • co i jak ma być zrobione? (obszar decyzji) i • przybliżanie pierwszego do drugiego (obszar działania).
Diagnoza formalna
rozpocznij naukę
ma charakter konkretny i dotyczy opisu zachowania się osoby badanej podczas diagnozowania w języku narzędzi (tzw. „fakty empiryczne”); dominuje w nauczaniu diagnozowania.
Diagnoza interpretacyjna
rozpocznij naukę
określenie znaczenia otrzymanego zestawu danych („faktów”) z punktu widzenia np. problemu, z jakim zjawił się klient psychologa, ich wyjaśnienie.
Diagnoza klasyfikacyjna
rozpocznij naukę
diagnoza klasyfikacyjna (typologiczna) polega na poszukiwaniu wzorca wiążącego obserwowane objawy
Diagnoza nozologiczna
rozpocznij naukę
symptom, syndrom, jednostka nozologiczna
Wyodrębnienie jednostki nozologicznej jest efektem nagromadzenia wiedzy o:
rozpocznij naukę
syndromach, różnicowaniu, prognozie (rokowaniach), terapii
Negatywne skutki diagnozy nozologicznej
rozpocznij naukę
Samospełniająca się prognoza, etykietowanie, reifikacja obiektu diagnozy, 01 myślenie o pacjencie
Diagnoza genetyczna (kauzalna)
rozpocznij naukę
koncentruje się na pochodzeniu aktualnego stanu, a diagnozowanie jest wykrywaniem i identyfikowaniem łańcuchów specyficznych czynników przyczynowych, ulokowanych w przeszłości.
Diagnoza fazy
rozpocznij naukę
koncentruje się na poszukiwaniu odchyleń od typowego obrazu dla danej fazy albo na identyfikowaniu tej fazy
Etapy diagnozy funkcji
rozpocznij naukę
1. Analiza zachowania 2. Poszukiwanie przyczyn niesprawności 3. Odkrycie pozytywnych właściwości
Podstawowe kroki procesu diagnozowania
rozpocznij naukę
• rozpoznanie problemu • identyfikacja przyczyn • planowanie interwencji • implementacja planu interwencji
Podstawowe etapy procesu diagnozowania
rozpocznij naukę
1. Faza prediagnostyczna 2. Etap badania 3. Etap wyjaśniania 4. Etap interwencji
Orientacja salutogenetyczna
rozpocznij naukę
podejście to określa zdrowie jako proces poszukiwania i utrzymywania równowagi w obliczu obciążeń, jakie nieustannie nakłada na jednostkę otoczenie, dynamiczny proces równoważenia wymagań i zasobów w toku konfrontacji ze stresem
Model Bartona
rozpocznij naukę
1. Poziom rozwoju 2. Stan lub cecha 3. Norma lub ekstremum 4. Obszar 5. Media 6. Generalny cel badania 7. Ilość czy jakość 8. Triangulacja źródeł i metod 9. Częstostliwość badania
Rodzaje użyteczności
rozpocznij naukę
1. diagnostyczna użyteczność • ważność kliniczna • wartość eksplanacyjna 2. warunkowa użyteczność 3. użyteczność informacyjna
Strategie analizy danych
rozpocznij naukę
1. Konfirmacyjna 2. Falsyfikacyjna
MOC PROGNOZY POZYTYWNEJ
rozpocznij naukę
Udział prawidłowych przewidywań pozytywnych wśród ogółu przewidywań pozytywnych (chorzy wśród chorych)
MOC PROGNOZY NEGATYWNEJ
rozpocznij naukę
Udział prawidłowych przewidywań negatywnych wśród ogółu przewidywań negatyw- nych (zdrowi wśród zdrowych)
dane symptomatologiczne
rozpocznij naukę
oparte na założeniu, że określone właściwości zachowania, ujawnione podczas badania, charakteryzują zachowania jednostki także w innych, pozatestowych sytuacjach; w tym ujęciu zachowania testowe podobne są do pozatestowych
dane etiologiczne
rozpocznij naukę
oparte na założeniu iż dane dostarczone przez badanie dają się wykorzystać jako materiał do wnioskowania o przyczynach zachowań pozatestowych; tu akceptujemy różnicę zachowań testowych i pozatestowych oraz możliwość pośredniego o nich wnioskowania.
Kryteria trafności interpretacji psychologicznej
rozpocznij naukę
1. wewnętrzna zgodność 2. empiryczne uzasadnienie 3. zwartość (lapidarność) 4. kompletność
Cechy poprawnej klasyfikacji
rozpocznij naukę
1. rzetelność 2. rozłączność 3. kompletność 4. jednorodność
Cel interwencji
rozpocznij naukę
usunięcie ograniczeń
Formy interwencji
rozpocznij naukę
selekcja (osób, warunków) • modyfikacja (osób, warunków) • komunikowanie wyników działań diagnostycznych (formalne, nieformalne)
funkcje komunikowania
rozpocznij naukę
Efekt Barnuma
rozpocznij naukę
opis wyników badania jednostki udający unikalny, a faktycznie pasujący do każdego ze względu na swoją trywialność, niejasność i ogólność
Formy danych diagnostycznych
rozpocznij naukę
1. próbki 2. korelaty 3. znaki, symbole
różnica między cechą a symptomem
rozpocznij naukę
1. cecha = zdrowie, symptom = choroba 2. różnica ilościowa ORAZ jakościowa
Dewiacyjna hipoteza Berga
rozpocznij naukę
"Dewiacyjne wzorce odpowiedzi mają na ogół charakter ogólny; dlatego też te wzorce zachowań dewiacyjnych, które są znaczące dla patologii [...] są powiązane z innymi odpowiedziami dewiacyjnymi, które nie dotyczą krytycznych obszarów zachowania [...]”
Obiekty psychologiczne
rozpocznij naukę
• treść wiedzy, preferencje • otoczenie - przedmioty, inni ludzie • sytuacja
Rodzaje wiedzy ze względu na źródła
rozpocznij naukę
1. Wiedza potoczna 2. Wiara 3. Mądrość 4. Nauka
Cechy metodologii naukowej
rozpocznij naukę
jawność warsztatu, replikowalność, intersubiektywna komunikowalność, źródło procedur i metod obserwacji i weryfikacji.
Rodzaje wyjaśnień
rozpocznij naukę
• wyjaśnienie mechaniczne • wyjaśnienie statystyczne • wyjaśnienie systemowe
Typy danych
rozpocznij naukę
1. Liczbowe vs. nieliczbowe 2. Obiektywne vs, subiektywne
Rodzaje triangulacji
rozpocznij naukę
1. Źródeł danych 2. Teorii 3. Badaczy 4. Metodologii
Skala L
rozpocznij naukę
Skala szczerości
Skala F
rozpocznij naukę
Skala dewiacyjna
Skala T-R
rozpocznij naukę
Skala powtarzalności
projekcja klasyczna
rozpocznij naukę
oznacza wypieranie; ma charakter mechanizmu obronnego pozwalającego człowiekowi usunąć poza świadomość wszelkie niepożądane zjawiska zachodzące w jego psychice (teorie psychoanalityczne)
projekcja atrybutywna
rozpocznij naukę
oznacza przypisywanie świadomych, własnych psychicznych cech (motywacji, uczuć i zachowania się; pozytywnych lub negatywnych) innym ludziom
projekcja autystyczna
rozpocznij naukę
polega na modyfikowaniu spostrzeżeń zgodnie z własnymi potrzebami, motywacja, uczuciami, postawami (wiedzą; młotek i gwóźdź; głodny i chleb);
projekcja racjonalna
rozpocznij naukę
osoba która dokonuje tego może być świadoma swego zachowania, ale stara się swoje zachowanie (i poczucie winy) usprawiedliwić, wymyślając jakiś uzasadnienie (rację).

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.