Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
proces określania stanu aktualnego, stanu przyszłego oraz stanu do momentu diagnozowania (przeszłego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
efekt procesu diagnozowania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obserwowanie wartości wybranych parametrów w trakcie działania lub w trakcie przeprowadzania procesu diagnostycznego (monitorowaniem równoległe, ciągłe lub sekwencyjne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z greckiego: zaś całe słowo „diágnosis” oznacza rozróżnianie, osądzanie a „diagnostiké” to sztuka odróżniania za pomocą pośredniego (umysłowego) poznawania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
• działania mające na celu uzyskanie informacji o wybranych obiektach i ich otoczeniu oraz o tym, jakie zależności występują pomiędzy nimi, w celu wyjaśnienia • jest to rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie obserwacji jego c
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stosujemy narzędzia diagnostyczne, aby na podstawie zebranych informacji: – określić naturę problemu oraz wskazać jego przyczyny i konsekwencje – rozumieć jednostkę – prognozować zachowanie – tworzyć plan interwencji – ocenić postępy i efekty interwencji
|
|
|
Podstawowe pytania w diagnozowaniu rozpocznij naukę
|
|
• „jak jest?” • „dlaczego tak właśnie jest?” • „jak to się dzieje?” • „dlaczego będzie tak, a nie inaczej?” • „co zrobić, by uzyskać pożądany stan?"
|
|
|
Funkcja deskryptywno-ewaluacyjna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Funkcja eksplanacyjna (mechanizm) rozpocznij naukę
|
|
„dlaczego tak właśnie jest?”, „jak to się dzieje?”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
„dlaczego będzie tak, a nie inaczej?”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
„co zrobić, by uzyskać pożądany stan?”
|
|
|
trzy główne obszary problemowe diagnozowania: rozpocznij naukę
|
|
co rzeczywiście jest? (obszar identyfikacji albo badania), • co i jak ma być zrobione? (obszar decyzji) i • przybliżanie pierwszego do drugiego (obszar działania).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ma charakter konkretny i dotyczy opisu zachowania się osoby badanej podczas diagnozowania w języku narzędzi (tzw. „fakty empiryczne”); dominuje w nauczaniu diagnozowania.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określenie znaczenia otrzymanego zestawu danych („faktów”) z punktu widzenia np. problemu, z jakim zjawił się klient psychologa, ich wyjaśnienie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
diagnoza klasyfikacyjna (typologiczna) polega na poszukiwaniu wzorca wiążącego obserwowane objawy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
symptom, syndrom, jednostka nozologiczna
|
|
|
Wyodrębnienie jednostki nozologicznej jest efektem nagromadzenia wiedzy o: rozpocznij naukę
|
|
syndromach, różnicowaniu, prognozie (rokowaniach), terapii
|
|
|
Negatywne skutki diagnozy nozologicznej rozpocznij naukę
|
|
Samospełniająca się prognoza, etykietowanie, reifikacja obiektu diagnozy, 01 myślenie o pacjencie
|
|
|
Diagnoza genetyczna (kauzalna) rozpocznij naukę
|
|
koncentruje się na pochodzeniu aktualnego stanu, a diagnozowanie jest wykrywaniem i identyfikowaniem łańcuchów specyficznych czynników przyczynowych, ulokowanych w przeszłości.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
koncentruje się na poszukiwaniu odchyleń od typowego obrazu dla danej fazy albo na identyfikowaniu tej fazy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Analiza zachowania 2. Poszukiwanie przyczyn niesprawności 3. Odkrycie pozytywnych właściwości
|
|
|
Podstawowe kroki procesu diagnozowania rozpocznij naukę
|
|
• rozpoznanie problemu • identyfikacja przyczyn • planowanie interwencji • implementacja planu interwencji
|
|
|
Podstawowe etapy procesu diagnozowania rozpocznij naukę
|
|
1. Faza prediagnostyczna 2. Etap badania 3. Etap wyjaśniania 4. Etap interwencji
|
|
|
Orientacja salutogenetyczna rozpocznij naukę
|
|
podejście to określa zdrowie jako proces poszukiwania i utrzymywania równowagi w obliczu obciążeń, jakie nieustannie nakłada na jednostkę otoczenie, dynamiczny proces równoważenia wymagań i zasobów w toku konfrontacji ze stresem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Poziom rozwoju 2. Stan lub cecha 3. Norma lub ekstremum 4. Obszar 5. Media 6. Generalny cel badania 7. Ilość czy jakość 8. Triangulacja źródeł i metod 9. Częstostliwość badania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. diagnostyczna użyteczność • ważność kliniczna • wartość eksplanacyjna 2. warunkowa użyteczność 3. użyteczność informacyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Konfirmacyjna 2. Falsyfikacyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Udział prawidłowych przewidywań pozytywnych wśród ogółu przewidywań pozytywnych (chorzy wśród chorych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Udział prawidłowych przewidywań negatywnych wśród ogółu przewidywań negatyw- nych (zdrowi wśród zdrowych)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oparte na założeniu, że określone właściwości zachowania, ujawnione podczas badania, charakteryzują zachowania jednostki także w innych, pozatestowych sytuacjach; w tym ujęciu zachowania testowe podobne są do pozatestowych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oparte na założeniu iż dane dostarczone przez badanie dają się wykorzystać jako materiał do wnioskowania o przyczynach zachowań pozatestowych; tu akceptujemy różnicę zachowań testowych i pozatestowych oraz możliwość pośredniego o nich wnioskowania.
|
|
|
Kryteria trafności interpretacji psychologicznej rozpocznij naukę
|
|
1. wewnętrzna zgodność 2. empiryczne uzasadnienie 3. zwartość (lapidarność) 4. kompletność
|
|
|
Cechy poprawnej klasyfikacji rozpocznij naukę
|
|
1. rzetelność 2. rozłączność 3. kompletność 4. jednorodność
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
selekcja (osób, warunków) • modyfikacja (osób, warunków) • komunikowanie wyników działań diagnostycznych (formalne, nieformalne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opis wyników badania jednostki udający unikalny, a faktycznie pasujący do każdego ze względu na swoją trywialność, niejasność i ogólność
|
|
|
Formy danych diagnostycznych rozpocznij naukę
|
|
1. próbki 2. korelaty 3. znaki, symbole
|
|
|
różnica między cechą a symptomem rozpocznij naukę
|
|
1. cecha = zdrowie, symptom = choroba 2. różnica ilościowa ORAZ jakościowa
|
|
|
Dewiacyjna hipoteza Berga rozpocznij naukę
|
|
"Dewiacyjne wzorce odpowiedzi mają na ogół charakter ogólny; dlatego też te wzorce zachowań dewiacyjnych, które są znaczące dla patologii [...] są powiązane z innymi odpowiedziami dewiacyjnymi, które nie dotyczą krytycznych obszarów zachowania [...]”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
• treść wiedzy, preferencje • otoczenie - przedmioty, inni ludzie • sytuacja
|
|
|
Rodzaje wiedzy ze względu na źródła rozpocznij naukę
|
|
1. Wiedza potoczna 2. Wiara 3. Mądrość 4. Nauka
|
|
|
Cechy metodologii naukowej rozpocznij naukę
|
|
jawność warsztatu, replikowalność, intersubiektywna komunikowalność, źródło procedur i metod obserwacji i weryfikacji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
• wyjaśnienie mechaniczne • wyjaśnienie statystyczne • wyjaśnienie systemowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Liczbowe vs. nieliczbowe 2. Obiektywne vs, subiektywne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1. Źródeł danych 2. Teorii 3. Badaczy 4. Metodologii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oznacza wypieranie; ma charakter mechanizmu obronnego pozwalającego człowiekowi usunąć poza świadomość wszelkie niepożądane zjawiska zachodzące w jego psychice (teorie psychoanalityczne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oznacza przypisywanie świadomych, własnych psychicznych cech (motywacji, uczuć i zachowania się; pozytywnych lub negatywnych) innym ludziom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polega na modyfikowaniu spostrzeżeń zgodnie z własnymi potrzebami, motywacja, uczuciami, postawami (wiedzą; młotek i gwóźdź; głodny i chleb);
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osoba która dokonuje tego może być świadoma swego zachowania, ale stara się swoje zachowanie (i poczucie winy) usprawiedliwić, wymyślając jakiś uzasadnienie (rację).
|
|
|