Pytanie |
Odpowiedź |
nurt dominujący w sztuce europejskiej w latach 1820-60, najpełniej przejawiający się w malarstwie i grafice, cechowała go przede wszystkim opozycyjność wobec oświecenia i klasycyzmu; rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
* podkreślanie indywidualizmu, tożsamości narodowej, rodzimej kultury i ducha * racjonalizmowi i obiektywizmowi przeciwstawiano religijność, duchowość i uczuciowość rozpocznij naukę
|
|
* bunt i niezależność, ucieczka w świat literatury, fantazji i egzotyki, zwrot ku przeszłości (zwł. do średniowiecza), lub, rzadziej, krytyka aktualnej sytuacji społecznej i politycznej
|
|
|
(zaangażowanie w sprawy istotne dla trwającej epoki), pejzaże i portrety w duchu romantycznym. w portretach brak idealizacji, skupienie na oddaniu emocji, przeżyć modela, jego charakteru, podkreślanie indywidualizmu, buntu, bliskości z naturą szeroka rozpiętość tematyczna dzieł – ogromny wpływ literatury na malarstwo, przenoszenie tematów [synteza sztuk], inspiracje zjawiskami fantastycznymi, odległymi kulturami, np. Orientem, Japonią, Chinami. Wciąż obecna tematyka biblijna i historyczna. rozpocznij naukę
|
|
główną rolę pełni plama barwna – kolory silne, nasycone, szeroka gama barw, mocne kontrasty kolorystyczne i walorowe dynamizujące kompozycję, kształty często traktowany szkicowo – prymat barwy nad rysunkiem, miękki modelunek kompozycje dynamiczne, ekspresyjne, pełne niepokoju, o atmosferze dramatycznej, zagadkowej, często podszytej grozą, mistycyzmem. Faktura wyrazista, farba kładziona grubo i zamaszyście, dynamizm nie tylko w kompozycji, ale także w formie dzieła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
FRANCISCO GOYA Y LUCIENTES 1746-1828 Pracując nad własnym stylem, ewoluował od baroku i rokoka, którymi przesiąknięte są jego pierwsze freski, projekty gobelinów, poprzez neoklasyczny akademizm do preromantyzmu i preimpresjonizmu widocznego w jego ostatnich pracach malarskich i grafikach. ur. 30 marca 1746 w Fuendetodos, zm. 15 kwietnia 1828 w Bordeaux malarz królewski na dworze hiszpańskim za panowania Karola III Burbona, Karola IV Burbona i Ferdynanda VII Burbona. rozpocznij naukę
|
|
FRANCISCO GOYA Y LUCIENTES 1746-1828 portrety, sceny rodzajowe (polowania, sceny ludowe, przywary społeczeństwa, przemoc, czarownice i gusła), malarstwo historyczne, religijne i martwa natura. Efektem wyzwolenia się od klasycznych zasad i kulminacją artystycznego wyrazu jest seria czarnych obrazów. Poruszana przez niego tematyka jest bardzo szeroka, zaliczają się do niej:
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Maja naga, 1799-1800, olej na płótnie, 97 x 190 cm, Prado
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Maja ubrana, 1800-03, Prado
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
45 Kaprysy (80 akwaforta), 1799
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
(Gdy rozum śpi, budzą się demony) 45 Kaprysy (80 akwaforta), 1799
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Autoportret w wieku 69 lat, olej na płótnie, 460 x 540mm, Krółewska Akademia San Fernando, Madryt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Autorportret, 1797-1800, olej na płótnie, 54 x 39,5 cm, Musée Bonnat
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Księżna de Alba, 1795, olej na płótnie, 194cm x 130cm, The Alba Collection Madrid
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rodzina Karola IV, 1800-1801, olej na płótnie, 280 × 336 cm, Prado
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Saturn pożerający syna, malarstwo czarne, 1819-1823, olej na płótnie, 146 × 83 cm, Prado
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sabat czarownic, Museo Lazaro Galdiano de Madrid
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kolos, 1808-1812, olej na płótnie, 116 × 105 cm, Prado
|
|
|
* jest to scena nocna, oświetlona jedynie przez lampę umieszczoną w centrum obrazu, drugim jasnym akcentem jest biała koszula mężczyzny z rozłożonymi rękami * obraz odwołuje się do stłumienia przez armię napoleońską okupującą Hiszpanię powstania madryckiego z maja 1808 roku rozpocznij naukę
|
|
Egzekucja powstańców 3 maggio 1808, 1814, olej na płótnie, 266 × 345 cm, Prado * autor zaciera kontury, maluje plamą, w sposób dynamiczny i ekspresyjny * postać stoi przed plutonem egzekucyjnym gotowym do strzału – jej układ ciała (à la Chrystus na krzyżu) i biel ubrania symbolizują niewinność i ofiarę jaką za chwilę poniesie – obraz jest komentarzem politycznym do sytuacji w kraju
|
|
|
Przedstawiciele: * THÉODORE GÉRICAULT 1791-1824 * EUGENE DELACROIX 1798-1863 rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
EUGENE DELACROIX 1798-1863 Malarz francuski, wybitny przedstawiciel romantyzmu. Sztuki malarskiej uczył się u Pierre-Narcisse Guérina, pozostawał pod silnym wpływem malarstwa Rubensa. Bliski przyjaciel Chopina. W zakresie tematyki okazał się nowatorem. Wiele jego dzieł dotyczyło ważnych wydarzeń jego czasów, głównie politycznych – Delacroix był twórcą „zaangażowanym” (dotąd współczesne wydarzenia pojawiały się w postaci alegorii lub panegiryków na konkretne zamówienie). rozpocznij naukę
|
|
EUGENE DELACROIX 1798-1863 Był także twórcą dzieł religijnych, mimo że sam czasem deklarował ateizm. Był często porównywany do Ingresa, uważanego za głównego malarza klasycyzmu. W 1855, przy okazji wystawy światowej, stało się oczywiste, że Delacroix został odnowicielem malarstwa francuskiego, który nie tyle „pokonał” klasycyzm, co otworzył drogę nowemu spojrzeniu na sztukę – bez niego być może nie narodziłby się impresjonizm.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dante i Wergiliusz w piekle (Barka Dantego), 1822, olej na płótnie,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wolność prowadząca lud na barykady, 1830, olej na płótnie,
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Śmierć Sardanapale, 1827, olej na płótnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Rzeź na Chios, 1824, Luwr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Kobiety algierskie, 1834, Luwr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret Chopina, 1838, olej na płótnie, 46 × 38 cm, Luwr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret Paganiniego, 1832
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Polowanie na lwy, 1860, olej na płótnie, 69,5 × 102,5 cm, Kunsthalle Bremen
|
|
|
THÉODORE GÉRICAULT 1791-1824 francuski malarz i grafik okresu romantyzmu, zwany „malarzem koni i wariatów”. Studiował w Paryżu, gdzie kopiował dzieła starych mistrzów w Luwrze, zachwycając się w szczególności płótnami Rubensa. W latach 1816–1817 podróżował do Włoch. Jego podziw wzbudziła twórczość Michała Anioła i sztuka baroku. Zmarł przedwcześnie na skutek obrażeń odniesionych w wyniku upadku z konia. Pochowany został na paryskim cmentarzu Père-Lachaise. Jego grób zdobi płaskorzeźba Tratwa Meduzy. rozpocznij naukę
|
|
THÉODORE GÉRICAULT 1791-1824 Tworzył portrety, sceny batalistyczne, liczne przedstawienia koni. Jego obrazy odzwierciedlają barwną, energiczną i ekstrawagancką osobowość artysty. Cechuje je wyjątkowy dynamizm, bogaty koloryt, duża siła wyrazu. Na zamówienie doktora Georgeta w 1822-23 wykonał serię portretów pacjentów szpitala psychiatrycznego. Wizerunki miały przypuszczalnie posłużyć jako ilustracja jego teorii dotyczącej klasyfikacji szaleństwa. Są to obrazy zawierające ogromny ładunek emocji.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Tratwa Meduzy, 1819, olej na płótnie, 419 × 716 cm, Luwr obraz powstał w reakcji na prawdziwe wydarzenia – zatonięcie fregaty „Meduza” u ukazuje rozbitków na tratwie unoszonej przez wzburzone morze * kompozycja wielopostaciowa, bardzo dynamiczna – duże zróżnicowanie kierunków, dominacja diagonali ostre, nieco teatralne światło, mocne pociągnięcia pędzla u skłębienie postaci oraz ich gwałtowne i dramatyczne gesty budują ekspresję i stanowią o emocjonalności ujęcia u podwyższona linia horyzontu podkreśla opresyjność otaczającego żywiołu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Oficer szaserów, 1912, Luwr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Epsom Derby, 1821, olej na płótnie, 91 x 122 cm, Luwr
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Oficer dotknięty monomanią, 1819-22, olej na płótnie, 81 x 65 cm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ranny kirasjer, 1814, Brooklyn Museum
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Przedstawiciele:. *CASPAR DAVID FRIEDRICH 1774-1840 rozpocznij naukę
|
|
Przedstawiciele:. *CASPAR DAVID FRIEDRICH 1774-1840
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Katastrofa "Nadziei" 1823-1824, olej na płótnie, 126,9 × 96,7 cm, Kunsthalle Hamburg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wędrowiec we mgle, 1818, olej na płótnie, 98 × 74 cm, Kunsthalle Hamburg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wschód księżyca nad morzem, 1822, olej na płótnie, 55 × 71 cm, Nationalgalerie, Berlin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wschód księżyca nad morzem, 1822, olej na płótnie, 55 × 71 cm, Nationalgalerie, Berlin
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mnich nad morzem, 1808-1810, 110 x 171.5 cm, olej na płótnie, Schloss Charlottenburg
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Krzyż w górach, 1807, 115 x 110.5 cm, olej na płótnie, Gemäldegalerie, Drezno
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Der Watzmann, 1824-1825, olej na płótnie, 133 × 170 cm, Alte Nationalgalerie Berlin
|
|
|
przedstawiciele: *JOHANN HEINRICH FŰSSLI 1741-1825 *WILLIAM BLAKE 1757-1827 *JOSEPH WILLIAM TURNER 1775-1851 *JOHN CONSTABLE 1776-1837 rozpocznij naukę
|
|
przedstawiciele: *JOHANN HEINRICH FŰSSLI 1741-1825 *WILLIAM BLAKE 1757-1827 *JOSEPH WILLIAM TURNER 1775-1851 *JOHN CONSTABLE 1776-1837
|
|
|
angielski poeta, pisarz, rytownik, malarz, drukarz i mistyk, prekursor romantyzmu. Blake jako artysta niełatwy jest do zaklasyfikowania. Jego osobowość od wczesnych lat wykazywała niezwykłe dla otoczenia, mistyczne i wizjonerskie cechy. Doznawał objawień religijnych, co odzwierciedlało się w jego utworach malarskich i pisarskich. rozpocznij naukę
|
|
Blake wyznawał pogląd, iż najważniejszym doznaniem mistycznym jest objawienie. Liczne wizje, jakich doświadczał, zdawały się wspierać go w tym poglądzie i prowadzić przez życie zarówno człowieka, jak i artysty. Jezus to ucieleśnienie Wyobraźni, a jego uczniowie to Artyści – żyli i działali pod wpływem impulsu, a nie reguł. „Poeta, malarz, muzyk, architekt: mężczyzna czy kobieta, nie będąca jednym z nich, nie jest chrześcijaninem.”
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
The Ancient of Days (Przedwieczny), 1794, akwarela, 23.3 x 16.8 cm, British Museum Londyn * grafika wykonana techniką trawioną z użyciem akwareli i piórka * Urizen (często utożsamiany z Bogiem) został przedstawiony jako „Wielki Architekt” stwarzający świat za pomocą cyrkla, czyli rozumu – idee oświeceniowe * niemniej, mistycyzm przedstawienia, intensywne kolory i wyobrażenie Urizena z rozwianymi włosami i brodą wskazują na romantyczne ujęcie tematu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wielki czerwony smok, 1805-10, 40 x 32.5 cm, akwarela, NGA Waszyngton
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
The Great Red Dragon i the Woman Clothed in Sun
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wir kochanków: Paolo i Francesca, Boska Komedia, Pieśń V, 1824-27, akwarela, Birmingham Art Gallery
|
|
|
JOHANN HEINRICH FŰSSLI 1741-1825 szwajcarski malarz, rysownik, teoretyk sztuki i poeta, tworzący głównie w Wielkiej Brytanii, znany tamże jako John Henry Fuseli. Kształcił się w Zurychu i Berlinie. Odbywał liczne podróże, m.in. do Anglii (1764) i do Rzymu (1770-1778), gdzie studiował. Od 1799 na stałe w Londynie, prowadząc tamże działalność pedagogiczną i publicystyczną. Od 1800 w Royal Academy of Arts. rozpocznij naukę
|
|
JOHANN HEINRICH FŰSSLI 1741-1825 Jego obrazy przepojone są atmosferą grozy, tajemniczości i niepewności, umieszczał na nich liczne motywy fantastyczne. Często czerpał z wątków tematycznych utworów takich pisarzy jak: Homer, Dante Alighieri czy Szekspir oraz John Milton. W swej twórczości łączył elementy późnego baroku z elementami neoklasycystycznymi i romantycznymi.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nocne mary, 1781, 102 x 127 cm, olej na płótnie, IFA Dtroit u przedstawienie śpiącej młodej kobiety, na której klatce piersiowej siedzi potwór reprezentujący prawdopodobnie śniony przez nią koszmar, zza kotary w tle wyłania się dodatkowo łeb szalonego konia (zbielałe oczy, piana z pyska) * obraz, mimo że trzyma się niektórych zasad klasycyzmu jak wyraźny rysunek w tematyce, mrocznej atmosferze, nawiązuje już do romantyzmu * ekspresyjność kompozycji tkwi w jej tajemniczości, biała koszula kobiety kontrastuje z ciemnym otoczeniem i zjawami
|
|
|
JOSEPH WILLIAM TURNER 1775-1851 angielski malarz, znany przede wszystkim z romantycznych pejzaży. Uważany za prekursora impresjonizmu. Jego obrazy charakteryzują się pięknymi barwami, głównie żółcieniami. W swych pracach potrafił świetnie uchwycić grę światła. rozpocznij naukę
|
|
JOSEPH WILLIAM TURNER 1775-1851 William Turner pozostawił po sobie blisko trzydzieści tysięcy prac, wśród których przeważają szkice krajobrazu. Większość z nich (282 płótna olejne, 19 049 szkiców) przekazał w testamencie Galerii Narodowej w Londynie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Hannibal przekracza Alpy, 1812, olej na płótnie, 146 x 237.5 cm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Szybkość para deszcz, 1844, The National Gallery Londyn obraz przedstawiający pędzący w deszczu pociąg – połączenie pejzażu – natury z nowoczesnością – para i szybkość rozpędzonej maszyny u bardzo nowatorski sposób malowania za pomocą długich, szerokich i zamaszystych pociągnięć pędzla * laserunki, wrażenie przecierania się kolorów, ich dynamicznego przenikania jedne w drugie * wyraźny kierunek diagonalny wyznaczony przez most, otwierający kadr obrazu * gama barwna ograniczona do brązów i błękitów, realistyczna a zarazem ekspresyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Ostatnia droga Téméraire’a, 1838, The National Gallery Londyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Spokój – Pogrzeb na morzu, 1852, Tate Gallery
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Śnieżyca, 1842, olej na płótnie, 91.5 x 122 cm, Tate Gallery
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Widok z Wenecji - Canal Grande, 1835, olej na płótnie, 90 x 120 cm, MMoA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jacht, 1835, olej na płótnie, Tate Gallery
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pożar Izby Lordów 1835. olej na płótnie 92.7 x 123.2 cm. The John Howard McFadden Collection
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pożar Parlamentu, 1835, olej na płótnie, 93 x 123 cm, Cleveland Museum of Art
|
|
|
Malował przede wszystkim krajobrazy angielskie (rodzinne hrabstwo Suffolk), był znany z doskonałego ukazywania zjawisk przyrody. Reprezentował wzorce holenderskiego, tzw. realizmu melancholijnego (pozostawał pod wpływem Jacoba Ruisdaela). Constable nadał malarstwu pejzażowemu nowy wymiar. Nigdy nie wyjeżdżał za granicę, przez całe życie malował swoje rodzinne strony. rozpocznij naukę
|
|
* Pejzaż z elementami architektury i sztafażem – obserwacja natury i zjawisk atmosferycznych, apoteoza rodzimego krajobrazu * w zainteresowaniu artysty przedstawieniem gotyckiej katedry widać początki romantycznej fascynacji średniowieczem * duże przywiązanie do realizmu i szczegółowości przy jednoczesnym swobodniejszym dukcie pędzla – woda, kłębiaste chmury, rozmycie konturów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wóz siana, 1821, olej na płótnie, 130 cm × 185 cm, The National Gallery, Londyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Katedra w Salisbury, 1823, olej na płótnie, 87.6 cm × 111.8 cm, Victoria and Albert Museum, Londyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wóz siana, 1821, olej na płótnie, 130 cm × 185 cm, The National Gallery, Londyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dolina Dedham, 1802, olej na płótnie, Victoria and Albert Museum, Londyn
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
PIOTR MICHAŁOWSKI 1800-1855 polski malarz, przedstawiciel romantyzmu, portrecista, animalista, batalista; organizator życia społecznego i gospodarczego, mąż stanu. Był znakomitym malarzem koni, scen batalistycznych (kilka wersji bitwy pod Samosierrą, epizody z powstania listopadowego) oraz portretów (wizerunki polskich hetmanów, chłopów, Żydów, członków rodziny i przyjaciół). Tworzył też sceny rodzajowe z życia wsi. rozpocznij naukę
|
|
PIOTR MICHAŁOWSKI 1800-1855 . Wiele kompozycji poświęcił epopei napoleońskiej, postaci cesarza Napoleona i dziejom oręża polskiego. Pozostawił ponad 1000 szkiców (rysunki, akwarele). Jego obrazy odznaczają się dużą ekspresją, znakomitą kolorystyką, doskonałym rysunkiem i szkicową fakturą malarską. Jego obrazami zachwycał się Pablo Picasso, kiedy odwiedził Muzeum Narodowe podczas swojego pobytu w Warszawie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Seńko, 1846-1848, olej na płótnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Napoleon na koniu, przed 1846, 67,5 x 55 cm, Muzeum Narodowe, Kraków
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Szarża pod Samosierrą, 1837, 81 x 65.5 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret chłopa w kapeluszu (Sancho Pansa), olej na płótnie, 52,7 x 35,5 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Defilada przed Napoleonem, 1837, 68 x 94.5 cm
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Studium głowy końskiej, 1846, olej na płótnie, 94 x 72 cm, Muzeum Narodowe, Kraków
|
|
|
WALENTY WAŃKOWICZ 1799-1842 malarz, przedstawiciel klasycyzmu i romantyzmu, członek wileńskiej szkoły malarskiej. rozpocznij naukę
|
|
WALENTY WAŃKOWICZ 1799-1842
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret Adama Mickiewicza na Judahu, 1827-28, olej na płótnie, 149 x 123 cm, Muzeum Literatury Warszawa
|
|
|
polski malarz, jeden z czołowych przedstawicieli romantyzmu w malarstwie polskim, ilustrator, rysownik, autor cyklu „kartonów” o powstaniu styczniowym. Grottger był artystą płodnym i mimo przedwczesnej śmierci zostawił po sobie duży dorobek artystyczny. rozpocznij naukę
|
|
Na retrospektywnej wystawie jego twórczości w 1988, która odbyła się z okazji 150. rocznicy urodzin artysty w Muzeum Narodowym w Krakowie, zgromadzono blisko 500 jego prac. Uprawiał również różne rodzaje malarstwa. Na krakowskiej wystawie zaprezentowano rysunki, ilustracje książkowe, akwarele, szkice, obrazy olejne oraz jedyną wykonaną przez artystę litografię.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pożegnanie powstańca, 1866, olej na desce, 53 x 41 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Cykl Lituania - Bój, 1864-66
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Cykl Wojna - Świętokradztwo, 1866-67
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Cykl Warszawa II - Plac Zamkowy, 1862
|
|
|
HENRYK RODAKOWSKI 1823-1894 rozpocznij naukę
|
|
HENRYK RODAKOWSKI 1823-1894
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret matki, 1853, olej na płótnie, 134 x 95 cm, Muzeum Sztuki, Łódź
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret generała Henryka Dembińskiego, 1852, olej na płótnie, 139 x 178 cm, Muzeum Narodowe w Krakowie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Portret pasierbicy Leoni Blühdorn, 1871
|
|
|
– francuski rzeźbiarz romantyzmu. Kształcił się w paryskim warsztacie Pierre’a Cartelliera. W 1812 roku otrzymał nagrodę Prix Rome w dziedzinie rzeźby. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Wymarsz ochotników (Marsylianka), 1782, rzeżna z Łuku Tryumfalnego, Paryż * kompozycja bardzo dynamiczna – zróżnicowanie kierunków, w dużej mierze opartych na diagonalach, żywe gesty i ekspresyjna mimika postaci płaskorzeźba z Łuku Triumfalnego na placu Gwiazdy w Paryżu u ujęcie mocno antykizujące – nagi młodzieniec w typie efeba i starożytne zbroje pozostałych żołnierzy, nad nimi alegoria Zwycięstwa zagrzewająca do walki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Napoleon budzący się do nieśmiertelności, 1846
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Nagrobek Michała Bogorii Skotnickiego z kaplicy Skotnickich na Wawelu
|
|
|