Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
      Historia rzeźby renesansowej rozpoczyna się od rozpisanego w 1401 r. konkursu na północne drzwi do florenckiego baptysterium. Wzięli w nim udział najwybitniejsi rzeźbiarze (i architekci) epoki, m.in. della Quercia, Brunelleschi i Ghiberti.   Konkurs wygrał Ghiberti i przez dwadzieścia lat tworzył 28 pozłacanych płaskorzeźb, a potem przez następnych 27 lat rzeźbił tablice wschodnich drzwi baptysterium, nazwanych "Bramami Raju".   rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Jednak autorem pierwszych rzeźb prawdziwie renesansowych był Jacopo della Quercia, autor m.in. portretu grobowego Ilarii del Carretto (Lucca, 1406), Fonte Gaia na Piazza del Campo w Sienie i płaskorzeźb na Porta Magna w bazylice San Petronio w Bolonii.   Renesans przyniósł takie arcydzieła, jak wstrząsająca Maria Magdalena Donatella czy Piety Michała Anioła, ale tworzone na początku XV wieku rzeźby della Quercii mają wszystkie cechy renesansowego ideału - bezbłędne proporcje, pełnię formy  
 | 
 | 
 | 
      JACOPO DELLA QUERCIA 1374-1435    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      JACOPO DELLA QUERCIA 1374-1435   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Madonna Silvestri, Ferrara, 1406    JACOPO DELLA QUERCIA 1374-1435 
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Lorenzo Ghiberti, Drugie (północne) drzwi baptysterium florenckiego, 1401   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ofiarowanie Izaaka, Lorenzo Ghiberti   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Dawid, 1430, brąz, Museo Nazionale del Bargello, Florencja   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pomnik konny Gattamelaty, 1447-50, brąz, Piazza del Santo, Padwa   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Maria Magdalena, 1457, drewno, Museo dell'Opera del Duomo, Florencja   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
      ANDREA DEL VERROCCHIO 1435 - 1488    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ANDREA DEL VERROCCHIO 1435 - 1488   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Dawid, 1473-75, brąz, Museo Nazionale del Bargello, Florencja    ANDREA DEL VERROCCHIO 1435 - 1488 
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Posąg konny Bartolomeo Colleoniego, 1481, Campo dei santi Giovanni e Paolo, Wenecja    ANDREA DEL VERROCCHIO 1435 - 1488 
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Portret dziewczyny z bukietem fiołków, 1475-80, marmur, Museo Nazionale del Bargello, Florencja     ANDREA DEL VERROCCHIO 1435 - 1488  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Płaskorzeźby niemowląt z Ospedale degli Innocenti, 1463-33, ceramika, Florencja     ANDREA DELLA ROBIA 1435 - 1525  
 | 
 | 
 | 
      MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Dawid, 1591-04, marmur, 517 cm, Galleria dell'Accademia, Florencja     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pieta z bazyliki św. Piotra, 1496-1500, marmur, 174 cm, Bazylika św. Piotra, Watykan    MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564 
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Mojżesz (z nagrobka Juiusza II), marmur, 235 cm, Bazylika św. Piotra w okowach, Rzym     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Nagrobek Lorenzo Medici, 1520-34, San Lorenzo, Florencja     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Nagrobek Giuliano Medici, 1526-33, marmur, 630 x 420 cm, San Lorenzo, Florencja     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pieta florencka, 1547-53, marmur, 226 cm, Museo dell'Opera del Duomo, Florencja     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pieta Rondanini, 1564, marmur, 195 cm, Castello Sforzesco, Mediolan     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Zbuntowany jeniec, 1513, marmur, 209 cm, Luwr, Paryż     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Umierający jeniec, 1513, marmur, 228 cm, Luwr, Paryż     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pieta Palestrini (autorstwo MA niepewne), 1550, Galleria dell'Accademia, Florencja     MICHAŁ ANIOŁ (MICHELANGELO) BUONAROTTI 1475 - 1564  
 | 
 | 
 | 
      TILMAN RIEMENSCHNEIDER 1460-1531    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      TILMAN RIEMENSCHNEIDER 1460-1531   
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      TILMAN RIEMENSCHNEIDER 1460-1531 
 | 
 | 
 | 
| 
        rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Filippo Brunelleschi, ofiarowanie Isaaca   
 | 
 | 
 |