Pytanie |
Odpowiedź |
ile procent staniwi woda w organizmach? rozpocznij naukę
|
|
60-70% wyjątki (arbuz, meduza+80%) (tkanka kostna 2-3%)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
oddziaływania miedzy cząsteczkowe -siły... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odziaływania powierzchniowe
|
|
|
dla jakich sub. woda jest rozpuszczalnikiem? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyrównywanie stężeń za pomocą ruchów roz. i sub. roz.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mieszając podgrzewając mikrofale(tylko u H2O)
|
|
|
jak nazywamy wyparowywanie wody przez rośliny rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co ma większą objętość lód czy woda? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rozpuszczalnik, transporter, termoregulator, środowisko życia org., przewodnik ciepła i prądu, substrat i produkt w wielu reakcjach
|
|
|
wysokie ciepło właściwe =? rozpocznij naukę
|
|
duża pojemność cieplna (dużo ciepła trzeba włożyć żeby je podgrzać)
|
|
|
stężenie płynów fizjologicznych człowieka? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jaka część powierzchni ziemi to morza i oceany (słone)? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
największa gęstość wody w ...°C rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
barwniki które lepiej rozpieszczają tlen niż woda(3) rozpocznij naukę
|
|
hemoglobina(czerwony), chlorokruoryna(zielony), hemocyjanina(niebieski)
|
|
|
ile razy woda jest gęstrza od powietrza? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przystosowania do życia w wodzie (3) rozpocznij naukę
|
|
opływowy kształt ciała, symetria promienista, giętkość wiotkość elastyczność (glony)
|
|
|
kiedy i gdzie powstało życie? rozpocznij naukę
|
|
4,5 miliarda lat temu w oceanie
|
|
|
rozpuszczalność tlenu w wodzie ...% rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak inaczej nazywamy cukry? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego składają się cukry rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
na monosacharydy i polisacharydy
|
|
|
jak dzielimy monosacharydy? rozpocznij naukę
|
|
trioza(C3), pentoza(5), heksoza(6)
|
|
|
jaki znasz cukier trujwęglowy (trioze) rozpocznij naukę
|
|
aldehyd 3 fosfo glicerynowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czym się różnią aldoza i ketoza rozpocznij naukę
|
|
aldoza zawiera grupę aldehydową (CHO) a ketoza zawiera grupę ketonową (CO)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak dzielimy polisacharydy? rozpocznij naukę
|
|
na disacharydy, oligosacharydy (deksryny), polisacharydy właściwe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
osmotycznie czynne =bardzo dobrze rozpuszczają się w wodzie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odczynnik Fehlinga z miedzią lub próba Tollensa (lustra srebrowego)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
maltoza, sacharoza, laktoza, celobioza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA wiązanie α glikozydowe GLUKOZA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA wiązanie α glikozydowe FRUKTOZA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA wiązanie α glikozydowe GALAKTOZA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
GLUKOZA wiązanie β glikozydowe GLUKOZA
|
|
|
których wiązań nie trawimy α czy β gilkozydowych? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpuszczalność dwucukrów rozpocznij naukę
|
|
rozpuszczają się ale bez rewelacji (wyjątek celobioza- nie rozpuszcza się
|
|
|
gdzie znajdziemy maltoze? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
gdzie znajdziemy sacharoze? rozpocznij naukę
|
|
nasz cukier w burakach cukrowych i trzcinie cukrowej
|
|
|
co jest potrzebne aby z buraka otrzymać sacharoze rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
1. inna nazwa laktozy? 2. gdzie się znajduje? 3. proces w którym powstaje? rozpocznij naukę
|
|
1. cukier mleczny 2. w mleku 3. laktacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zalety karmienia piersią (5) rozpocznij naukę
|
|
osłona przed chorobami ludzkimi, mama chudnie, dostarczamy właściwej ilości przeciwciał, kontakt psychiczny, większe IQ
|
|
|
jak dzielimy polisacharydy właściwe? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie polisacharydy roślinne? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie polisacharydy zwierzęce? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie wiązanie ma skrobia rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie wiązanie na błonnik? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
1. budowa amylopeptyny 2. czy trawimy 3. co robi? rozpocznij naukę
|
|
1. krzaczek 2. nie trawimy mimo wiązań α 3. przyspiesza perystaltykę jelit
|
|
|
1. Budowa amylozy 2. co umożliwia? rozpocznij naukę
|
|
ślimak/spiralka/kółeczka 2. pęcznienie nasion
|
|
|
inaczej okresowość roślin (2) rozpocznij naukę
|
|
wernalizacja lub jaryzacja (przemarzanie nasion zimą)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
J w KJ płyn Lugola- barwi na granatowo (jodyna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
regularny układ mikrofibryli pomiędzy którymi jest amorficzna macież
|
|
|
z czego składa się amorficzna macież? rozpocznij naukę
|
|
z amylopektyny i hemicelulozy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzwacz, czepiec -komory fermetacyjne i księgi, trawieniec
|
|
|
zając jest(ze względu na to co je-3) rozpocznij naukę
|
|
kałożercą = cekotrofem = koprofagiem
|
|
|
gdzie u zająca znajdują się bakterie? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie relacje łączą drobnoustroje i krowe lub zajaca? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co przyspiesza perystaltykę? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile procent celulozy trawią bakterie fekalne w jelicie? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie są bakterie jelitowe? rozpocznij naukę
|
|
lactobacillus i esscherichia coli (pałeczka okrężnicy)
|
|
|
jakie relacje łączą ludzi i lactobacillus rozpocznij naukę
|
|
symbioza (lokum i pozywienie/ wit. B, K,H
|
|
|
jakie relacje łączą człowieka i esscherichie coli? rozpocznij naukę
|
|
komensalizm ale z drugiej strony w ich miejscu mogło być coś gorszego więc symbioza
|
|
|
co to jest org. transgeniczny? rozpocznij naukę
|
|
org. z wszczepionym genem innego gatunku
|
|
|
jakie wiązania ma glikogen? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie wiązania ma chityna? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpuszczalność glikogenu? rozpocznij naukę
|
|
nierozpuszczalny... gromadzony w wątrobie i mięśniach
|
|
|
hormon obniża poziom glukozy we krwi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
hormon podwyższa poziom glukozy we krwi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego składa się glikogen rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sub. chemiczna o bardzo istotnej funkcji metabolicznej wydzielana przez org. do krwi
|
|
|
gdzie jest wytwarzana insulina rozpocznij naukę
|
|
w wysepkach Langerhainsa typu β w trzustce
|
|
|
gdzie jest wytwarzany glukagon? rozpocznij naukę
|
|
w wysepkach Langerhainsa typu α w trzustce
|
|
|
jak względem siebie działają insulina i glukagon rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czym glukoza dostaje się z jelit duo wątroby? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czym tlen dostaje się do wątroby rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czym są glikogen skrobia celuloza rozpocznij naukę
|
|
homopolimerami bo monomerami są tam glukozy
|
|
|
typy połączeń naczyń krwionośnych rozpocznij naukę
|
|
typowe(tęt-żył) sieć wrotna (żył-żył) sieć dziwna(tęt-tęt)
|
|
|
gdzie występuje sieć wrotna rozpocznij naukę
|
|
w wątrobie, podwzgórzu, przysadce
|
|
|
gdzie występuje sieć dziwna = cudowna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wyprowadzają krew z serca pod dużym ciśnieniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wprowadzają krew do serca pod mniejszym ciśnieniem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zaburzenie w gospodarce cukrami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
org. wytwarza za mało insuliny
|
|
|
cukrzyca insulinoniezależna rozpocznij naukę
|
|
za mało receptorów w tkankach odbierających insulinę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ogół przemian materii i energii w żywych organizmach
|
|
|
reakcje z dostarczeniem energii to inaczej rozpocznij naukę
|
|
anaboliczne / endoenergetyczne
|
|
|
reakcje z wydzielaniem energii rozpocznij naukę
|
|
kataboliczne/ egzoenergetyczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czyj szkielet buduje chityna rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego zbudowane są tłuszcze rozpocznij naukę
|
|
z związków alkoholi i wyższych kwasów tłuszczowych (>15C) połączonych za pomocą wiązania estrowego
|
|
|
na jakie dzielimy tłuszcze ze względu na alkohol? rozpocznij naukę
|
|
tłuszcze właściwe, sterydy, woski
|
|
|
jaki alkohol mają tłuszcze właściwe? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jaki alkohol mają sterydy? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na co dzielimy tłuszcze właściwe? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przykłady tłuszczów właściwych roślinnych? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy tłuszczów właściwych roślinnych(2)? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przykłady tłuszczów właściwych zwierzęcych? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
cechy tłuszczów właściwych zwierzęcych(2)? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czym różnią się tłuszcze nasycone i nienasycone? rozpocznij naukę
|
|
nasycone jedno wiązanie a nienasycone więcej niż jedno
|
|
|
jak nazywamy takie rośliny jak rzepak słonecznik soja... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
błędy w komórce to...(według teorii wolnych rodników) rozpocznij naukę
|
|
nie przyłączone grupy funkcyjne H / OH
|
|
|
kto może wychwycić nieprzyłączone grupy funkcyjne? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak jeść tłuszcze roślinne rozpocznij naukę
|
|
na zimno (ale nie masła roślinne)
|
|
|
co szkodliwego zawiera margaryna? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie znamy woski roślinne? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przed czym chronią woski? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jak w organizmach występują sterydy? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
HDL(dobry/lekki) i LDL(zły/ciężki)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest prekursorem sterydów (sterydami są np. hormony płciowe, kory nadnerczej)
|
|
|
pęknięcie naczyń po zaczopowaniu ich w sercu to... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
pęknięcie naczyń po zaczopowaniu ich w mózgu to... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
badanie stanu n. krwionośnych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
sprężynki w n. krwionośnych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przeszczep z własnego organizmu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
izogeniczny = homogeniczny
|
|
|
przeszczep inny osobnik ten sam gatunek rozpocznij naukę
|
|
heterogeniczny (98-99% zgodności)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Sudan III / Sudan IV - zabarwienie czerwone lub pomarańczowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
monomerami w białkach są? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego składają się aminokwasy? rozpocznij naukę
|
|
z grupy aminowej (-NH2) i karboksylowej (-COOH)
|
|
|
na jakie dzielimy aminokwasy? rozpocznij naukę
|
|
kwaśne (COOH>NH2) obojętne zasadowe
|
|
|
co udowodniło że na ziemi z nieorg. powstały org.? rozpocznij naukę
|
|
doświadczenie Millera - Urey'a
|
|
|
typy aminokwasów (które w żywych org.)? rozpocznij naukę
|
|
aminokwasy typu L i D, w żywych org. tylko typu L
|
|
|
ile jest rodzajów aminokwasów? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na jakie dzielimy aminokwasy ze względu na pożywienie człowieka? rozpocznij naukę
|
|
na endogenne(wytwarzamy) i egzogenne(musimy dostarczać)
|
|
|
jakie wiązania są w białkach? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
sposoby rozdzielania mieszanin (5) rozpocznij naukę
|
|
dekantacja, destylacja, chromatografia, sedymentacja, elektroforeza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
hCG- gonado tropina kosmówkowa
|
|
|
na jakie dzielimy białka?(2 nazwy) rozpocznij naukę
|
|
proste = proteiny i złożone=proteidy
|
|
|
jak zbudowane są białka złożone / proteidy rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego zbudowane są proteiny? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
na jakie dzielimy proteiny? rozpocznij naukę
|
|
na rozpuszczalne=globularne i słabo rozpuszczalne =włókniste= fibrylarne= skleroproteiny
|
|
|
przykłady 3 protein globularnych? rozpocznij naukę
|
|
albuminy, globuliny=przeciwciała i fibrynogen
|
|
|
gdzie występują albuminy? rozpocznij naukę
|
|
w jaju kurzym i naszym osoczu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
funkcja buforowa, dbają o stałe pH, w szczepionkach
|
|
|
przykłady 3 protein nierozpuszczalnych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sztucznie wytworzone lipidowe pakieciki przedostające się przez błony komórkowe
|
|
|
4 podstawniki i powstałe z nich proteidy rozpocznij naukę
|
|
lipid (lipoproteid) glukoza (glikoproteid) metal (metaloproteid) hem (hemoproteid)
|
|
|
z czego składa się grupa hemowa? rozpocznij naukę
|
|
z 4 pierścieni pirolowych połączonych z 2 wartościowym metalem
|
|
|
globina (białko) z żelazem Fe rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kobalamina (wit. B12) - krwiotwórcze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każde ciało obce które po wniknięciu do naszego org. wywołuje reakcję obronną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wirusy, bakterie, jad, pyłki, zw. chemiczne w jedzeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
struktura charakterystyczna dla danego antygenu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wychwytuje we krwi i dezaktywuje antygen, czekając na neutrofike
|
|
|
w czym bierze udział fibrynogen? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krew pozbawiona fibrynogenu, nie krzepnie
|
|
|
co się robi obecnie by móc przechowywać niekrzepnącą krew rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
zwęża naczynia krwionośne rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co wytwarzają płytki krwi jeżeli są uszkodzone rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co powstaje pod wpływem trombokinazy? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
z protrąbiny pod wpływem trombokinazy i Ca++ i wit.K
|
|
|
co powstaje w procesie krzepnięcia krwi rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
I rzędowa struktura białek rozpocznij naukę
|
|
kolejność aminokwasów w białku
|
|
|
II rzędowa struktura białek rozpocznij naukę
|
|
układ przestrzenny aminokwasów względem siebie (α helix/ β fałdowa/ mieszana) wiązania wodorowe
|
|
|
III rzędowa struktura białek rozpocznij naukę
|
|
układ przestrzenny łańcucha polipeptydowego(utrwalenie II rzędowej przez mostki siarczkowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zcinanie się białka (odkrztałcenie struktury III rzędowej)
|
|
|
czynniki denaturacyjne (5) rozpocznij naukę
|
|
temperatura 40+, promieniowanie UV, alkohol, stężone kwasy i zasady, sole metali ciężkich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
układ podjednostek białkowych względem siebie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czad>dwutlenek węgla>tlen
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przy szybkiej wymianie hemoglobiny z γ na β możliwa choroba rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
podział białek ze względu na role w org. rozpocznij naukę
|
|
budulcowe/strukturalne i funkcjonalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przyspieszacze reakcji w żywych org.
|
|
|
ile % enzymów jest białkami? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego złożone są enzymy rozpocznij naukę
|
|
z części białkowej (apoenzymu) i części niebiałkowej
|
|
|
na jakie dzielimy część nie białkową? rozpocznij naukę
|
|
na stałe (grupa prostetyczna) i wymienne (koenzym)
|
|
|
co ma apoenzym(część białkowa)? rozpocznij naukę
|
|
centrum aktywacji które wybiera substrat
|
|
|
apoenzym + koenzym + substrat = rozpocznij naukę
|
|
holoenzym (tylko wtedy jest aktywny)
|
|
|
klasy enzymów (zależne od części niebiałkowej)...5..+ reakcje rozpocznij naukę
|
|
syntetazy- reakcje syntezy, liazy- reakcje analizy, izomerazy- reakcje izomerii, transferazy- transport wewnątrz komórkowy, hydroliazy- katalizują reakcje hydrolizy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co się może przyłączyć do centrum allosterycznego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w reakcji ksantoproteinowej- żółkną pod wpływem HNO3
|
|
|
odkrywca w nukleosie sub. kwaśnych rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
autor unikalnych zdjęć rentgenowskich kwasu DNA rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
nagroda Nobla za strukturę DNA rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wiązanie łączące deoryboze i zasadę azotową rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dwupierścieniowe (puryny) i jednopierścieniowe (zasady pirymidynowe)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
deoryboza z zasadą azotową rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wiązanie łączące deoryboze i resztę kw. fosforowego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
reszta kw. fosforowego + deoryboza + zasada azotowa= rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wiązanie łączy zasady azotowe rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
wiązanie łączy piąty węgiel z resztą kwasu fosforwego rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
jakie zasady azotowe łączą się ze sobą? rozpocznij naukę
|
|
tymina i adenina/ guanina i cytozyna
|
|
|
w jaki sposób zachodzi replikacja DNA rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
inne możliwości replikacji rozpocznij naukę
|
|
konserwatywny(zachowawczy) semikonserwatywny(półzachowawczy) przypadkowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1.α heliks, 2. nukleofibryle, 3. solenoid, 4. pętle=domeny (jądro interfazowe), 5. chromosomy (podział komórek)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nukleosomy- rdzenie histonowe z nawiniętą nicią DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w jądrze, mitochondrium, plastydach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w jądrze, mitochondrium, plastydach, cytoplaźmie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragment DNA odpowiadający za wyprodukowanie 1 białka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragment DNA poprzedzający gen do którego może się przyłączyć polimeraza
|
|
|
jak nazywamy dwie nici DNA rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
komórki macierzyste są... rozpocznij naukę
|
|
wszystko mogące = totipotencjalne
|
|
|
czym się charakteryzują komórki macierzyste? rozpocznij naukę
|
|
odblokowane wszystkie promotory
|
|
|
co to jest specjalizacja komórek? rozpocznij naukę
|
|
stopniowe blokowanie promotorów
|
|
|
skąd wziąć komórki macierzyste rozpocznij naukę
|
|
z krwi pępowinowej / ze szpiku kostnego (pluripotencjalne)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
org identyczny genetycznie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skuwki na DNA skracają się w miarę ilości replikacji
|
|
|
enzym odbudowywujący telomery rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
technologiczny sposób taniego powielania DNA rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
z czego składa się heterogenne RNA (pre mRNA) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragmenty niekodujące -90%DNA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dojrzewanie lub obróbka potranskrypcyjna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pojawienie się cechy odległego przodka np dziecko z ogonem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
enzym tnący kwasy nukleinowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
3 nie sparowane nukleotydy w 4 miejscach
|
|
|
nukleotydy na ramieniu tRNA rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wybiera ściśle określony aminokwas który ustawia przy ramieniu
|
|
|
enzym wybrany przez 1. pętlę rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
gdzie zachodzi inicjacja translacji rozpocznij naukę
|
|
na błonie ER (retikulumendoplazmatycznej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile nukleotydów jest na małej podjednostce białkowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
le nukleotydów jest na dużej podjednostce białkowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
miejsca w dużej podjednostce białkowej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
co to jest elongacja w translacji rozpocznij naukę
|
|
wydłużenie nici przyłączonych peptydów
|
|
|
zakończenie translacji to... rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pokawienie sie kodonów stop
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
skraca się z kolejnymi transkrypcjami mRNA
|
|
|
cechy kodu genetycznego 7 rozpocznij naukę
|
|
trójkowy, jednoznaczny, nie jednoznaczny, uniwersalny, bezprzystankowy, ma kodony stop, nie nakładający się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mechanizm sterujący syntezą naraz kilku białek w celu oszczędzania energii
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fragment DNA zachodzący częściowo na promotor i gen strukturalny
|
|
|
ile jest genów w operonie laktozowym? rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
ile jest genów w operonie tryptofanowym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kiedy zachodzi transkrypcja w operonie laktozowy. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
kiedy zachodzi transkrypcja w operonie tryptofanowym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przez co jest blokowany operator w operonie laktozowym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
przez co jest blokowany operator w operonie tryptofanowym rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czynniki środowiskowe to inaczej rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czynniki fluktuacyjne dzielimy na rozpocznij naukę
|
|
identyczny genotyp w różnych środowiskach i na różny genotyp w tym samym środowisku(fenokopie)
|
|
|
czynniki dziedziczne dzielimy na rozpocznij naukę
|
|
rekombinacyjne i mutacyjne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nagła skokowa zmiana w DNA
|
|
|
mutacje dzielimy na (ze względu na komórki) rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
promieniowanie UV, barwniki akrydynowe, różne metale szczególnie ciężkie, stężone kwasy i zasady, ciała smoliste, azbest w eternicie
|
|
|
jak dzielimy mutacje ze względu na wielkość? rozpocznij naukę
|
|
małe=punktowe=genowe i duże=genomowe=genomopatie=chromosomowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tranzycja, transwersja, insercja, delecja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
liczby i struktury=aberracje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
mutacje struktury aberracje rozpocznij naukę
|
|
duplikacja deficjencja inwersja translokacja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
alloploidie, poliploidie, allodiploidie
|
|
|
Co to jest plazmalemma? i jej cechy rozpocznij naukę
|
|
błona białkowo-fosfolipidowa otaczająca każdą komórkę. jest żywa, selektywna= półprzepuszczalna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
chroni komórkę przed uszkodzeniami chemicznymi, zapewnia inne środowisko zewnętrzne i wewnętrzne, przewozi bodźce, odpowiada za transport (kontakt wnętrza z zewnętrzem)
|
|
|