bakterie kartka 1

 0    24 fiszki    NatalkaJackSparrow
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski
Odpowiedź język polski

ODŻYWIANIE heterotroficzne
rozpocznij naukę
pobieranie gotowej materii organicznej wytwarzanej przez inne organizmy

wykorzystują do odżywiania martwą materię organiczną. Grupa destruentów. Należą do nich również bakteir, które rozkładają produkty żywnościowe, powodują ich psucie oraz gatunki wytwarzające substancje toksyczne.

jad kiełbasiany
rozpocznij naukę
jedna z najbardziej trujących substancji produkowana przez bakterie z grupy klostridiów. 700 razy silniejsza niż strychnina, wytrzymuje gotowanie w temperaturze 100* przez 10 min. po spożyciu powodują ostre objawy zatrucia zwane botulizmem.

choroby zakaźne roślin np. mokra zgnilizna ziemniaka powodowana przez bakterie pasożytujące wewnątrz jego bulw. Atakuje również korzenie marchewki i pietruszki oraz owoc pomidora. Bakterie dostają się przez uszkodzone organy podziemne. Po rozpadzie, kolejne pokolenia bakterii dostają się do ziemi, gdzie mogą przetrwać nawet kilka lat.

odżywianie autotroficzne
rozpocznij naukę
samodzielne wytwarzanie materii organicznej z materii nieorganicznej

fotosynteza definicja
rozpocznij naukę
sposób odżywiania samożywnego, który charakteryzuje się wykorzystaniem energii pochodzącej z CO2

chemosynteza
rozpocznij naukę
sposób odżywiania samożywnego, który charakteryzuje się wykorzystaniem energii pochodzącej z utleniania prostych związków mineralnych, np. amoniaku, siarkowodoru, związków żelaza czy cząsteczkowego wodoru

II etapy chemosyntezy
rozpocznij naukę
1. Utlenianie substratu mineralnego w celu pozyskania energii chemicznej 2. Asymilacja CO2 wykorzystaniem uwolnionej wcześniej energii

nitryfikacja
rozpocznij naukę
polega na utlenianiu amoniaku do azotanów poprzez azotyny (bakterie nitryfikacyjne)

związek nieorganiczny powstający w procesie mineralizacji (rozkładu) martwych szczątków organicznych. Nieprzyswajalny dla roślin i w dużym stopniu toksyczny dla organizmów glebowych, amoniak jest przekształcany przez bakterie nitryfikacyjne w azotany, które mogą być syntezowane przez rośliny.

znaczenie chemosyntezy
rozpocznij naukę
ważna rola w krążeniu w biosferze takich pierwiastków jak azot, siarka, żelazo i wodór.

przeprowadzana przez bakterie zielone i purpurowe oraz sinice, sposób nietypowy dla dzisiejszych fotoautotrofów. Dzięki bakteriochlorofilowi bakterie przeprowadzają chemosyntezę w świetle czerwonym. Zachodzi zawsze w atmosferze beztlenowej, w głębszych warstwach zanieczyszczonych zbiorników wodnych

organizmy zwierzęce wyższe 1
rozpocznij naukę
wszystkożerne np. świania, niedźwiedź, człowiek, roślinożerne np. krowa, koń, mięsożerne np. wilk, lew, jaskółka, planktonożerne np. płetwal błękitny--- mogą odżywiać się wyłącznie gotowymi związkami organicznymi wytworzonymi przez inne organizmy

organizmy zwierzęce wyższe 2
rozpocznij naukę
nekrofagi np. sępy, hieny, grabarze--- zjadają martwe ciała innych zwierząt

organizmy zwierzęce wyższe 3
rozpocznij naukę
koprofagi np. żuk gnojowiec, skarabeusz--- zjadają odchody inych zwierząt

organizmy odżywiające się martwymi substancjami organicznymi (saprofity, saprofagi)

cudzożywne organizmy niezwierzęce odżywiające się martwymi substancjami organicznymi bakterie- fermentacyjne, gnilne grzyby-pleśniak, pędzlak, drożdże, grzyby kapeluszowe niektóre rośliny- korzeniówka, storczyk (żłobik, storzan)

cudzożywne organizmy zwierzęce odżywiające się martwymi substancjami organicznymi morskie wieloszczety, dżdżownice, wazonkowce, niektóre nicienie, strzykwy

organizmy pobierające pokarm z innych żywych organizmów

pasożyty bezwzględne czasowe
rozpocznij naukę
okres pasożytowania jest ograniczony wyłącznie do pożywiania się pluskwy, kleszcze, komary

pasożyty bezwzględne okresowe
rozpocznij naukę
okres pasożytowania konieczny do wejścia w kolejne stadium rozwoju larwy niektórych owadów np. gzów

pasożyty bezwzględne stałe
rozpocznij naukę
okres pasożytowania trwa przez całe życie pasożyta przywry, tasiemce, glista końska, włosień spiralny

pasożyty względne
rozpocznij naukę
mogą żyć w stanie wolnym, ale pasożytowanie jest dla nich okazją do łatwiejszego zdobycia pokarmu larwy muchówek bakterie wąglika, tężcu, tyfusu, cholery

organizmy stale żyjące z organizmami innego gatunku w obupólnie korzystnym związku


Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.