| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   nauka o wzajemnych zależnościach między organizmami oraz między organizmami a otaczającym je środowiskiem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   grupa osobników jednego gatunku, zamieszkujących dany teren w określonym czasie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zespół organizmów różnych gatunków, ogół populacji zamieszkujących dany teren, układ złożony z producentów i konsumentów; w jego skład wchodzi część roślinna (fitocenoza) i zwierzęca (zoocenoza)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   kompletna jednostka ekologiczna, składająca się z wszystkich organizmów zamieszkujących dany teren (biocenoza) i ich środowiska nieożywionego (biotop)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   duża jednostka ekologiczna złożona z ekosystemów, zajmująca określony obszar geograficzny; dominuje w niej określona formacja roślinna i charakterystyczna fauna; przykłady: tajga, tundra, sawanna  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   strefa wystepowania organizmów (część litosfery 2-3 km w głąb, część atmosfery do wysokości 10 km, hydrosfera oraz wszystkie organizmy zamieszkujące wymienione strefy), wszystkie biomy Ziemi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   strefa, w której zaznacza się działalność człowieka lub część biosfery przekształcona przez człowieka  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   suma genów wszystkich osobników dane populacji; podlega zmianom w wyniku doboru naturalnego i mutacji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   łączna liczba osobników tworzących daną populację  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gwałtowny wzrost liczebności populacji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   stosunek liczebności populacji do zajmowanej przez nią przestrzeni  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   liczba młodych pojawiająca się w określonym czasie w przeliczeniu np. na 1000 osobników populacji lub 1000 samic w wieku rozrodczym  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   liczba osobników populacji ginących w określonej jednostce czasu; im większy jest opór środowiska, tym większa śmiertelność  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   różnica między liczbą urodzeń, a liczbą zgonów osobników na danym obszarze i w określonym czasie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   obszar, na którym wystepują osobniki należące do danej populacji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przestrzenny rozkład osobników na terenie zajmowanym przez populację (sposób w jaki osobniki zasiedlają swój areał); wyróżnia się rozmieszczenie równomierne, losowe, skupiskowe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   proporcje liczebności osobników będących w różnym przedziale wiekowym; pozwala ustalić charakter populacji: rozwijająca, stabilna czy wymierająca  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   procentowy udział samców i samic w populacji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przejawia się małą, rozłożoną w czasie rozrodczością; prowadzi do sukcesu w środowisku stabilnym, gdzie wystarcza mała liczba potomstwa, ale dobrze wyposażonego  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przejawia się bardzo wysoką rozrodczością (w krótkim czasie) i śmiertelnością; sprawdza się w warunkach niestabilnych; występuje np. u ostryg  |  |  | 
|  rozpocznij naukę czynniki wpływające na liczebność populacji  |  |   imigracja, śmiertelność, rozrodczość, emigracja  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   producenci, konsumenci, reducenci  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   autotrofy (fotoautotrofy, chemoautotrofy) - głównie rośliny zielone i niektóre organizmy; same produkują sobie pokarm z substancji nieorganicznych przy udziale energii słonecznej lub chemicznej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   heterotrofy, odżywiające się żywą biomasą oraz saprofagi, odżywiające się martwą materią organiczną  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   destruenci - głównie bakterie i grzyby; rozkładają martwą materię na proste związki nieorganiczne pobierane przez rośliny do procesu fotosyntezy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   szereg grup organizmów ustawionych w takiej kolejności, że każda grupa poprzednia stanowi podstawę pożywienia następnej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę rodzaj łańcucha pokarmowego  |  |   spasania (łańcuch biofagów) detrytusowe (łańcuch saprofagów), pasożytów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jedna z populacji odnosi korzyści, druga pozostaje obojętna; np. szakale odżywiające się resztkami pozostawionymi przez lwy  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   symbioza fakultatywna lub przygodna, obie populacje odnoszą korzyści, ale ich współpraca nie jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania w biocenozie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   symbioza obligatoryjna lub konieczna; współżyjące populacje odnoszą korzyści, a ich współpraca jest tak daleko posunięta, że nie mogą żyć bez siebie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   osobniki jednej populacji są zabijane i stanowią pożywienie dla innej populacji; obie populacje wpływają na swoje liczebności  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   populacja pasożyta zyskuje, populacja żywiciela traci. oddziaływanie bardzo podobne do drapieżnictwa, ale pasożyt nie zabija swojego żywiciela, gdyż wiązałoby się to z jego własną śmiercią  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   populacja A wytwarza substancję szkodliwą dla populacji B, którą najczęściej wydziela do otoczenia, hamując wzrost populacji B; np. antybiotyki wytwarzane przez grzyby hamują wzrost bakterii  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przynosi straty obu populacjom; konkurujące populacje są do siebie podobne, ich nisze ekologiczne pokrywają się częściowo; populacja konkurują o dostęp do wody, światła, pożywienia, terytorium do rozrodu itp.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   osobniki jednej populacji szkodzą osobnikom drugiej populacji, same nie odnosząc z tego powodu korzyści  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   obie populacje nie maja na siebie żadnego wpływu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ilość biomasy wyprodukowanej w jednostce czasu w przeliczeniu na jednostkę powierzchni (lub objętości) ekosytemu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ilość biomasy w przeliczeniu na jednostkę powierzchni (lub objętości) ekosystemu  |  |  | 
|  rozpocznij naukę produktywność pierwotna brutto  |  |   ogólna; całość wypodukowanej przez przez producentów materii organicznej  |  |  | 
|  rozpocznij naukę produktywność pierwotna netto  |  |   mniej więcej połowa produkcji pierwotnej brutto, która zostaje zmagazynowana jako biomasa w tkankach roślinnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wtórna brutto, całkowita ilość materii organicznej wyprodukowana przez konsumentów  |  |  | 
|  rozpocznij naukę produktywność wtórna netto  |  |   biomasa, jaką łącznie zmagazynowali konsumenci (po odliczeniu strat na oddychanie, utrzymanie stałej temperatury ciała itp.)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ewolucja ekosystemów; proces kierunkowych zmian prowadzących do stopniowego przekształcania się ekosytemów; polega na następujących po sobie wielu ukierunkowanych przemianach ewolucyjnych, którym ulega roślinność łącznie z mikroorganizmami, grzybami oraz populacją zwierzęcą i warunkami siedliskowymi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zachodzi na terenie wcześniej niezajętym żadną biocenozą (odsłonięte zbocze klifowe, wyspy wulkaniczne, nagie skały, piaszczyste plaże)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zachodzi na terenie wcześniej zajętym przez biocenozę, która została zniszczona (ugory, obszary okresowo zalewane, wyręby, pożarzyska)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   stadium pionierskie (inicjalne - pierwszy zespół serii), kolejne stadia seralne, klimaks (ostateczna postać ekosystemu)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przystosowanie do życia organizmów w określonym środowisku  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   populacja danego gatunku przystosowana do życia w specyficznych warunkach środowiskowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   czynnik, którego w środowisku jest najmniej w stosunku do potrzeb danego organizmu, działa organiczająco na wzrost i rozwój tego organizmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zakres wartości danego czynnika środowiskowego (np. temperatury), w którym organizm jest w stanie rozwijać się i funkcjonować; dolna granica to minimum, górna - maksimum, średnia (najlepsza) to optimum  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przedział między minimalną a maksymalną wartością danego czynnika środowiskowego, w którym organizm może funkcjonować  |  |  | 
|  rozpocznij naukę prawo tolerancji Shelforda  |  |   dany organizm może żyć i rozwijać się w określonym środowisku pod warunkiem, że występują wszystkie niezbędne mu do życia czynniki, a ich zakres tolerancji nie przekracza minimalnej i maksymalnej wartości tych czynników  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   organizmy o szerokim zakresie tolerancji ekologicznej w odniesieniu do czynników środowiskowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   organizmy o wąskim zakresie tolerancji ekologicznej w odniesieniu do czynników środowiskowych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   współdziałanie w czasie czynników środowiskowych, takie, że ich efekty mogą się wzajemnie potęgować lub znosić  |  |  | 
|  rozpocznij naukę czynniki wpływające na rozmieszczenie organizmów na świecie  |  |   biogenetyczne, ekologiczne, przeszłość ekologiczna, antropogeniczne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny obojętne na intensywność oświetlenia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny, dla których najdogodniejsza temperatura do rozwoju to 20 stopni, rośliny alpejskie i arktyczne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny, dla których najdogodniejsza temperatura do rozwoju to 20-30 stopni, rośliny różnych stref klimatycznych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny, dla których najdogodniejsza temperatura do rozwoju wynosi od powyżej 25 do powyżej 40 stopni  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zasiedlają gleby ubogie w związki mineralne, takie jak magnez, potas, siarka, wapń, fosfor, żelaza, sód, azot.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zasiedlają gleby bogate w związki mineralne, wykazują zwiększone rozmiary organów nadziemnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny, które zamieszkują gleby kwaśne (pH 6,7-4,0)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny, zamieszkujące gleby kwaśne, zasadowe i obojętne (pH 7,2-6,8)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny zasadolubne, zamieszkujące gleby zasadowe (pH 8,5-7,0)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny ziemnowodne, szuwarowe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny siedlisk stale wilgotnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny siedlisk średnio zaopatrzonych w wodę  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny terenów o stałym lub długotrwałym niedoborze wody  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny przystosowane do życia na glebach piaszczystych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny żyjące na terenach narażonych na częste występowanie pożarów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   rośliny przystosowane do życia na glebach o podwyższonej zawartości metali, również metali ciężkich  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   bioindykatory; organizmy szczególnie wrażliwe na określone atrybuty środowiskowe (nie tylko zanieczyszczenia), będące dzięki temu wyznacznikami stanu środowiska w miejscu swego występowania  |  |  |