Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nadrzędna część zdania - wykonawca czynności   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wyrażony w mianowniku (odpowiada na pytania kto? co?), np. (Kto) Kucharz ugotował zupę. (Co) Masło leży w lodówce.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wyrażony w dopełniaczu (odpowiada na pytania kogo? czego?) używany, gdy chcemy wyrazić brak czegoś, zaprzeczenie czy nadmiar, np. Nie ma róży bez kolców.; Brakuje śliwek w sadzie.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nie wskazywany wprost w zdaniu, ale wiadomy np. Pójdę do szkoły. [podmiot domyślny - ja]; Zrobisz obiad. [p. domyślny - ty]   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      kiedy jest wielu wykonawców czynności i są wymienieni po kolei np. Mariusz, Hubert i Janusz grają w koszykówkę.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      określa czynności lub stany podmiotu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wyrażone formą osobową czasownika, np.(ja) pracuję, (ty) gotujesz, (on) sprząta   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      złożone z łącznika (forma osobowa czasowników: być, stać się, zostać) i orzecznika (inna część mowy), np. Aneta  jest aktorką.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      określa rzeczownik; odpowiada na pytania: jaki? jaka? jakie? który? która? które? czyj? czyja? czyje? ile? czego? z czego?   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      określa czasownik; odpowiada na pytania przypadków (oprócz mianownika); dopełnieniem mogą być: rzeczownik (w różnych przypadkach), czasowników (bezokolicznik) i zaimek rzeczowny   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      określa czasownik; wyróżniamy okoliczniki miejsca, czasu, celu, przyczyny, sposobu, przyzwolenia, warunku   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      gramatyczny, logiczny, szeregowy, domyślny, towarzyszący i zbiorowy   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      np. Ojciec z synem zbierają żołędzie.; Błażej z Bartkiem grają w karty.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      kiedy jeden podmiot obejmuje grupę np. Nasz naród jest wielki.; Nasza klasa liczy 15 osób.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przymiotna, rzeczowna, dopełniaczowa, dopełnieniowa, okolicznikowa   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przymiotnik (jaki? jaka? jakie?) np. smaczny chleb; zaimek przymiotny (czyj? czyja? czyje?) np. mój chleb; imiesłów przymiotnikowy czynny (pochodzi od czasownika z końcówkami -cy,-ca,-ce) np. chrupiący chleb; imiesłów przymiotnikowy bierny (z końcówkami -ty,-ta,-te,-ny,-na,-ne) np. spalony chleb; liczebnik (który? która? które?) np. trzecia kromka chleba   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      rzeczownik np. miasto Warszawa, rzeka Wisła, lekarz pediatra   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      rzeczownik w dopełniaczu (kogo? czego?), np. Ojciec Tomka bardzo lubi czekoladę.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wyrażenie przyimkowe, np. Ten pomnik z brązu przedstawia Napoleona.; Twoja koszula w kratę jest w szafie.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
    
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      dopełnienie, które staje się podmiotem w zdaniu przekształconym ze strony czynnej na bierną, np. (strona czynna) Mama piecze chleb. (strona bierna) Chleb jest pieczony przez mamę.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zachowuje formę i nie zmienia funkcji składniowej gdy zdanie przekształca się ze strony czynnej na bierną, np. (strona czynna) Mama kroi ciasto nożem. (strona bierna) Ciasto jest krojone przez mamę nożem.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      gdzie? skąd? dokąd? którędy? np. Spotkanie odbędzie się w sali konferencyjnej.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      kiedy? od kiedy? do kiedy? np. Umówiłam Cię na jutro do lekarza.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      po co? w jakim celu? np. Idę do sklepu po masło.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      dlaczego? z jakiej przyczyny? np. Czekam już godzinę do lekarza z powodu długiej kolejki.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      jak? w jaki sposób? np. Przygotowałam się solidnie do tego egzaminu.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      mimo czego? mimo co? np. Wyszła na imprezę pomimo choroby.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      pod jakim warunkiem? w jakim wypadku? np. Dostaniesz nagrodę jeśli pozmywasz wszystkie naczynia w zlewie.   
 | 
 | 
 |