Pytanie |
Odpowiedź |
Nasza planeta wiruje zawsze w kierunku z zachodu na wschód. rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
Czas jednego pełnego obrotu Ziemi wynosi: (gdy punktem odniesienia jest nieskończenie odległa gwiazda), rozpocznij naukę
|
|
23 godziny 56 minut 4 sekundy – doba gwiazdowa
|
|
|
(gdy punktem odniesienia jest najbliższa gwiazda, czyli Słońce). rozpocznij naukę
|
|
24 godziny – doba słoneczna
|
|
|
KONSEKWENCJE RUCHU WIROWEGO: rozpocznij naukę
|
|
- dobowa zmiana czasu; - spłaszczenie Ziemi przy biegunach - widome ruchy gwiazd - siła Coriolisa - pływy morskie (przypływy i odpływy) - dobowa zmiana oświetlenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to siła bezwładności powodująca odchylenie kierunku poruszania się ciał (w prawo na półkuli północnej i w lewo na półkuli południowej);
|
|
|
pływy morskie (przypływy i odpływy) – są one wywołane rozpocznij naukę
|
|
grawitacyjnym przyciąganiem Księżyca i Słońca;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
w tym samym momencie dla jednych punktów na Ziemi Słońce wschodzi, dla innych góruje (osiąga najwyższy punkt na horyzoncie podczas widomej wędrówki), a dla jeszcze innych zachodzi; różne położenie Słońca w jednej chwili nad różnymi południkami pozowliło określić czas słoneczny, na podstawie którego wprowadzono czas strefowy i urzędowy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to czas określony na podstawie momentu górowania Słońca na danym południku.
|
|
|
Wszystkie kolejne południki położone w kierunku na wschód mają czas późniejszy, a na zachód – wcześniejszy. Wiedząc że każdy punkt na Ziemi wykonuje pełny obrót w ciągu 24 godzin, można określić różnice czasu między poszczególnymi południkami: rozpocznij naukę
|
|
360° długości geograficznej – 24 godziny różnicy czasu, 180° długości geograficznej – 12 godziny różnicy czasu, 15° długości geograficznej – 1 godzina różnicy czasu, 1° długości geograficznej – 4 minuty różnicy czasu.
|
|
|
Posługiwanie się czasem słonecznym poszczególnych południków byłoby bardzo uciążliwe w codziennym życiu. Na przykład podróżując ze wschodu na zachód, należało by po dotarciu do każdego następnego południka (różnego o 1°) cofać wskazówki zegara o 4 minuty rozpocznij naukę
|
|
Toteż w 1884 roku, na podstawie umowy międzynarodowej, wprowadzono podział Ziemi na 24 południkowe strefy czasu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
DOBOWA ZMIANA OŚWIETLENIA
|
|
|
Czas strefowy stosuje się w rzeczywistej postaci na rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
czas urzędowy obowiązuje na rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przekraczając linię zmiany daty z zachodu na wschód wraca się do daty dnia poprzedniego, zaś poruszając się w kierunku przeciwnym przechodzi się do daty dnia następnego.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Obszar Polski leży w dwóch strefach czasu – środkowoeuropejskiej i wschodnioeuropejskiej. Aby uniknąć konieczności przesuwania czasu przy przekraczaniu granicy stref, ustalono u nas jeden czas urzędowy – środkowoeuropejski. W niektórych państwach, w tym w Polsce, wprowadza się urzędowy czas letni, który jest przesunięty o godzinę do przodu w stosunku do czasu zimowego. Wpływa to na oszczędność energii elektrycznej poprzez efektywniejsze wykorzystanie długich dni wiosennych i letnich. Polska przy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to ruch, jaki Ziemia wykonuje wokół Słońca po drodze zwanej orbitą. Orbita (tor ruchu) ma kształt elipsy zbliżonej do okręgu. Słońce znajduje się w jednym z ognisk tej elipsy. Odległość Ziemi od Słońca nie jest zatem stała, lecz zmienia się w ciągu roku. Najbliżej Słońca (147,1 mln km) nasza planeta znajduje się na początku stycznia – takie położenie nazywane jest peryhelium. Natomiast pozycję najdalszą (152,1 mln km) Ziemia osiąga w pierwszych dniach lipca – aphelium.
|
|
|
ILE TRWA JEDEN PEŁNY OBIEG ZIEMII DOOKOŁA SLOŃCA? rozpocznij naukę
|
|
Jeden pełny obieg Ziemi dookoła Słońca trwa 365 dni 5 godzin 49 minut.
|
|
|
ZMIANY OŚWIETLENIA I PORY ROKU rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
W okresie "letnim" – od marca do września – im dalej na północ, tym dzień jest dłuższy (aż do dnia polarnego na Biegunie Północnym, który trwa tam pół roku). Natomiast im dalej na południe, tym dzień jest krótszy, a noc dłuższa (aż do nocy polarnej na Biegunie Południowym, która trwa tam również pół roku). W okresie "zimowym" – od września do marca – sytuacja odwraca się, tj. dni są dłuższe na półkuli południowej (na Biegunie Południowym panuje dzień polarny, a na Biegunie Północnym jest noc pol
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
21 marca i 23 września Słońce góruje w zenicie nad Równikiem, co oznacza początek astronomicznej wiosny i jesieni. Ziemia w tych dniach oświetlona jest od bieguna do bieguna. Zachodzi zjawisko równonocy wiosennej i jesiennej – dzień trwa tyle samo co noc na całej kuli ziemskiej. Na biegunach dzień polarny zmienia się w noc polarną (lub noc w dzień – w zależności od bieguna i miesiąca).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
22 czerwca występuje tzw. przesilenie letnie – Słońce góruje w zenicie nad Zwrotnikiem Raka i rozpoczyna się astronomiczne lato. W tym dniu na półkuli północnej przypada najdłuższy dzień w roku, a na południowej najkrótszy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
22 grudnia to data tzw. przesilenia zimowego – Słońce góruje w zenicie nad Zwrotnikiem Koziorożca i rozpoczyna się astronomiczna zima. Tego dnia na półkuli północnej dzień jest najkrótszy, a na południowej najdłuższy. Trzeba zapamiętać, że na półkuli południowej w danym czasie występują inne astronomiczne pory roku niż u nas, np. gdy w Polsce jest zima to w Australii panuje lato i na odwrót.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jak masz na przykład 290km w terenie, a na mapie 14,5cm to 290km zamieniasz na centymetry i dzielisz 29000000cm: 14,5cm = 2000000cm wynik piszesz w postaci skali 1 : 2000000.
|
|
|
Obliczanie ODLEGŁOŚCI W TERENIE rozpocznij naukę
|
|
Jak jest skala na przykład 1 : 200000, a odległość na mapie wynosi 8mm to mnożymy 8mm * 200000cm = 1600000mm zamieniamy to na km 1600000mm = 1,6km.
|
|
|
Obliczanie ODLEGŁOŚCI NA MAPIE rozpocznij naukę
|
|
Jak skala wynosi 1 : 9000000, a odległość w terenie wynosi 30km to 30km zamieniamy na centymetry 30 km = 3000000cm i dzielimy 9000000cm: 3000000cm = 3cm.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
|
|
|
1km ---> 1000 m 1m ----> 100 cm rozpocznij naukę
|
|
czyli jeżeli bede obl. skale to musze skreslić 5 zer!
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|