| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        | rozpocznij naukę |  |   gdy człowiek nie może osiągnąć ważnego celu, uznaje że jest on mu nie potrzebny i nie ma już dla niego znaczenia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   gdy po danym zachowaniu następuje podanie bodźca awersyjnego np. oparzysz się o kuchenkę elektryczną, kara jest ból jednak w przyszłości będziesz uważać na sposób obsługi kuchenki żeby nie poparzyć się.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Gdy po danym zachowaniu następuje usunięcie bodźca apetytywnego np. zabranie dziecku kieszonkowego za pobicie młodszego brata  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   np. nauczenie dziecka spokojnego zachowania w klasie nie eliminując żywej głośnej zabawy podczas przerw.  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Zbieżność trójczłonowa – (  |  |   Skiner) bodziec dyskryminujący, zachowanie, konsekwencje np., czerwone światło wejście na przejście potrącenie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wykonanie mniej atrakcyjnej czynności aby móc następnie dokonać bardzo atrakcyjnej czynności, np. zrób lekcje to pograsz na komputerze  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   jest reakcja po bodźcu jednak nie zdołasz połączyć zachowania z bodźcem  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zachowanie instrumentalne –  |  |   bieganie po katce w celu znalezienia przypadkowo bodźca otwierającego klatkę uczenie się nowej czynności  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wzmacnianie tych cech już posiadanych np. dziobanie u gołębi których uczy się dziobania w guzik bo za to dostają jedzenie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zwiększona pobudliwosc na bodźce związane z danym nałogiem, np. wszystko kojarzy się z żarciem, paleniem  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Nerwica eksperymentalna –  |  |   (Pawłow) jest wynikiem długotrwałego stresu, brak zdolności wybrania dobrego wyboru, może utrzymać się do końca życia  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Terapia przeciwwarunkowa –  |  |   dziecko bojące się królików wcina cukierasy widząc z daleka królika, i tak systematycznie bliżej aż przestanie się go bać  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   człowiek wmawia sobie, ze zdarzenia i sytuacje, których nie znosi są dla niego przyjemnie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wyparcie z siebie myśli o niepowodzeniach, wszystkiego co nie miłe, kompromitujące  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   człowiek rzutuje swój obraz nieświadomości na świat zewnętrzny i innych ludzi  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zastępowanie celów trudnych na łatwiejsze  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przenoszenie nieetycznych i nieakceptowanych społeczne na takie które pośrednio zaspokoją popęd a przy tym są akceptowalne społecznie np. sadysta który zostaje chirurgiem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   cele podobne do tego którego nie udaje się zrealizować  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zatrzymanie rozwoju osobowości człowieka na jakimś okresie, pod jakimś względem  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   cofanie sie do fazy poprzedniej  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pierwiastek żeński u mężczyzny wytwarza się mocniej gdy dużo czasu spędza z kobietami oraz pragnie je zrozumieć  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pierwiastek męski u kobiety, wytwarza się mocniej dy dużo czasu spedza się z mężczyznami i pragnie się ich zrozumieć  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   maska na zewnątrz żeby ludzie postrzegali mnie takim jakim chce być widziany, porównywane do superego  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zwierzęce popędy odziedziczone od niższych gatunków (id) szatan, zło itd. a zakrywamy to persona czyli maską  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   dążenie jednostki do pełni, dążenie do zbawienia, religia, nirwana  |  |  |