| Pytanie   | Odpowiedź   | 
        
        |  rozpocznij naukę konstytucja 2 kwietnia 1997  |  |   to najważniejszy dokument w państwie (ustawa zasadnicza). Wszystkie ustawy muszą byc z nia zgodne.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - ustrój polityczny, społeczny i ekonomiczny - działalnośc najwyższych organów państwowych - prawa i obowiązki obywateli  |  |  | 
|  rozpocznij naukę naczelne zasady konstytucji  |  |   - suwerennosćć narodu (wybieranie władz w wyborach) - republikańska forma rządów (wykluczona władza dożyw, funkcje przez określony czas) - trójpodział i równowaga władzy - decentralizacja władzy publicznej (władze lokalne)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę naczelne zasady konstytucja cd  |  |   - państwo prawa (wszystkie urzędy podlegaja temu samemu prawu) - pluralizm polityczny (można zakładać partie iorganizacje) - wolność praw człowieka i obywatela (wszyscy mająytakie same prawa, bez wzgedy na pochodzenie, wyznanie itp)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - osobiste (do zycia, ochrony prywatności) - polityczne (udział w zyciu pol, wolnosć zgromadzeń) - ekonomiczne (do własności, wolność wyboruzaw) - socjalne (do ochrony zdrowia, urlopu) - kulturalne (nauki, ochrona praw autorskich)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - być wiernym państwu i toszczyc sie o jego dobro - przestrzeagac prawa - płacic podatki - bronic ojczyzny - dbac o srodowisko - uczęszczac do szkoły do 18 roku zycia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - ustawodawcza (parlament ustala prawo) - wykonawcza (prezydent, rząd wprowadza je w zycie) - sadownicza (czuwa nad przestrzeganiem prawa)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zajmuje sie tworzeniem prawa (sprawuje władzę ustawodawczą)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę senat sejm zgromadzenie narodowe  |  |   izba wyzsza 100 senatorów izba nizsza 460 posłów wspólne obrady sejmu i senatu prowadzone przez marszałka sejmu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - tworzy prawa przez uchwalanie ustaw - zatwierdza skład rady ministrów - poiera lub nie działania rządu wotum zaufania nieufnosci - nadzoruje dzialania rządu komisje sejmowe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - udział w powoływaniu i odwolywaniu organow panstwa np Rady Ministrów - w szczególnych przypadkach decydowanie o stanie pokoju i wojny  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - ocenianie ustaw uchwalonych przez sejm - inicjatywa ustawodawcza - udział w powoływaniu m.in. rzecznika praw obywatelskich - wyrazanie zgody na referendum - opieka nad polakami mieszkajacymi na granica - rozpatrywanie sprawozdan krrit  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   ustawami budżetem państwa bezpieczeństwem zwenętrznym polityką społeczną  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - najwyższy zwierzchnik sił zbrojnych - powołuje/odw premiera i czlonków rządu - zarządza wyboru do sejmu i senatu - reprezentuje kraj, zatwierdza umowy miedzynardowe - powołuje sedziów - ma mozliwosc korzystania z prawa łaski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   to działalność organów panstwa których zadaniem jest rozstrzyganie sporów i osądzanie przestepstw.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   odpowiadaja przed nim najwyżsi urzędnicy w przypadku gdy w trakcie pełnienia funkcji naruszyli konstytucje lub ustawe  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   bada zgodnosć ustaw z konstytucja  |  |  | 
|  rozpocznij naukę sądy powszechne (sądy rejonowe, okregowe, apelacyjne)  |  |   zajmuja sie sprawami z zakresu prawa cywilnego, prawa handlowego i prawa karnego  |  |  | 
|  rozpocznij naukę sądy wojskowe (sąd garnizonowy) sądy administracyjne  |  |   przestepstwa popełnione orzez zołnierzy i pracowników wojska  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   wyroki w sprawach, które dotyczą organów administracji publicznej, spory miedzy obywatelami a urzędami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   osoba, która wniosła sprawę do sądu 1 instancji i nie zgadza sie z wyrokiem, moze sie odwołac do sądu 2 instancji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nadzór nad działalnością sądów powszechnych i wojskowych, dba o zgodnosc wyroków i prawem  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Europejski trybunał sprawiedliwosci  |  |   kontroluje przestrzeganie prawa unijnego w państwach UE  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podleganie tylko obowiazujacym ustawom oraz konstytucji  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   sędzia nie moze bez zgody sądu zostac aresztowany, oskarzony czy skazany, z wyjatkiem zatrzymania go w trakcie popelniania przestępstwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   nie można go zwolnic z urzędu, przenieść do innego sądu jeżeli nie wyraża zgody  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zasady demokratycznych wyborów  |  |   - równość (głosy mają jednakową wartość) - bezpośredniość (głosują na kandydatów, którzy następnie wchodzą w skład organów władzy) - tajność (w odosobnionym miejscu) - powszechność (głosują wszyscy pełnoletni obywatele)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje partii politycznych  |  |   - opiniotwórcza (kształtują opinie publiczna, przekonuja do siebie) - wyborcza (decyduja kto bedzie mial szanse na sprawowanie funkcji w panstwie) - rządzenia (realizowanie programu po wygranych wyborach)  |  |  | 
|  rozpocznij naukę typy partii politycznych lewica  |  |   partie socjalistyczne, socjaldemokratyczne i komunistyczne załozenia - sprawiedliwośc społeczna i opieka nas obywatelami; odzielenie kościoła od państwa; obrona mniejszosci i równouprawnienie kobiet  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   partie demokratyczne, ludowe i liberalne założenia - rozwój samorządnośći, gospodarki wolnorynkowej; ochrona praw i wolnosci obywatelskich  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   partie konserwatywne i narodowe założenia - umocnienie władzy państwowej; przywiązanie do tradycji; zmniejszenie wydatków na cele socjalne  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   poglady społeczeństwa na dane zagadnienie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę funkcje mass mediów (środków masowego przekazu)  |  |   - informacyjna - opiniotwórcza - kontrolna - socjalizacyjno - demokracyjna - kulturalno - rozrywkowa - edukacyjna  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - fakt - wydarzenie zachodzące w konkretnym miejscu lub czasie, ktorego wiarygodność mozna potwierdzic - opinia - czyjeś zdanie na dany temat formułowane na podstawie faktów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   składa się z zespołu instytucji i urzedów powołanych do wykonywania zadań państwa działający w interesie społeczeństwa. Administracja składa się z niezależnych i współpracujacych ze soba struktur - administracja rządowa i samorząd terytorialny  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   współpraca obywateli, dzięki której osiągają własne cele.  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - terytorialne (działaja na określonym terytorium np. gminny) - specjalne (samorządy zawodowe np. lekarski oraz gospodarcze np. rzemieslników) - inne (oparte na innych więzach, np. mieszkańców, uczniowski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   działania dotyczące edukacji, ochrony zdrowia, srodowiska, pomocy społecznej, kultury i porzadku publicznego na terenie gminy  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zadania zlecone samorządu  |  |   przygotowanie i przeprowadzenie wyborów i referendów a także prowadzenie ewidencji ludności  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podstawowa jednostka w trójstopniowym podziale administracyjnym Polski  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - gmina wiejska (w skład wchodzą wyłącznie wsi, w największej z nich znajduje się urząd gminy - miejsko-wiejska (miasto z siedziba gminy i okoliczne wsie) - miejska (wyłącznie miasto z siedziba gminy)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - w gminie wiejskiej - rada gminy i wójt - w gminie miejskiej - rada miasta i burmistrz mista o statusie gminy powyzej 100 tys. - rada miasta i prezydent miasta  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - powiat ziemski (kilka lub kilkanaście sąsiadujacych gmin) - powiat grodzki (jedno duże miasto pow. 100 tys mieszkanców tzw. miasto na prawach powiatu  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zarząd powiatu na czele ze starostą  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - finansowanie szkolnictwa ponagimn, specjalnego, muzeów - drogi powiatowe - promocja powiatu - przeciwdziałnie bezrobociu - ochrona srodowiska - prowadzenie szpitali - bezpieczenstwo  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - władza uchwałodawcza - sejmik województwa (30 radnych) - władza wykonawcza - zarząd województwa z marszałkiem na czele  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   przedstawiciel Rady Ministrów, który niezależnie od organów władzy samorządowej działa w każdym województwie, reprezentuje Rade Ministrów  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   najważniejsze cele, do których osiągniecia dążą przedstawiciele władz danego państwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   działanie prowadzone przez władze państwa na arenie miedzynarodowej, zmierzajace do realizacji określonych zadań poprzez współpracę lub wywieranie nacisku  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   reprezentuje państwo za granicą  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   pomaga obywatelom przebywajacym poza granicami państwa - prowadzi rejestr polaków za granicą - pomoc prawna dla polakow - kontakt z polonią - wnioski o przyznanie lub zrzeczenie sie obywatelstwa  |  |  | 
|  rozpocznij naukę zadania polskiej dyplomacji  |  |   - dbanie o bezpieczenstwo - umacnienie pozycji panstwa na scenie miedzynarodowej - udzial w polityce swiatowej - opieka nad polakami za graniacą - rozpowszechnianie wiedzy o polsce  |  |  | 
|  rozpocznij naukę początki unii europejskiej  |  |   - Rada Europy - Europejska wspólnota wegla i stali - e w Energii Atomowej - e w Gospodarcza  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Parlament Europejski Rada Europejska Komisja Europejska Rada UE Trybunał Sprawiedliwości  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - reprezentuje obywateli, wybierany przez nich w wyborach - współdecyduje o prawie i budzecie UE  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - przedstawiciele państw członkowskich - premierzy i prezydenci - wyznacza główne kierunki polityki UE - przewodniczący reprezentuje UE  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - inicjatywa prawodawcza - funkcja wykonawcza, kontrolna, czuwa nad przestrzeganiem prawa europejskiego przez panstwa - działa niezaleznie od rzadów innych państw  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - ministrowie rządów panstw członkowskich - kieruje polityka gospodarczą UE - rola w polityce zagranicznej i bezpieczenstwa  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - czuwa nad przestrzeganiem prawa - rozstrzyga spory miedzy obywatelami UE a instytucjami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - Traktaty rzymskie 25 marca 1957r. - Traktat z Maastricht 7 lutego 1992 r. - Traktat z Nicei 26 lutego 2001 r. - Traktat z Lizbony 12 grudnia 2007  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   - Europejski Fundusz rozwoju regionalnego - Europejski Fundusz Społeczny - Fundusz Spójności  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Organizacje Międzynarodowe  |  |   - uniwersalne (na całym świecie) ONZ - regionalne (okreslony region świata) Unia Afrykańska - rządowe (tworzą je państwa) OECD - pozarządowe (tworzą je związki, osoby prawne lub fizyczne) YMCA  |  |  | 
|  rozpocznij naukę NATO Organizacja Paktu Północnoatlantyckiego Polska 12 marca 1999r.  |  |   kwiecień 1949r. (celem była ochrona państw członkowskich przed blokiem wschodnim ukł warszawski) umacnianie bezpieczeństwa na swiecie  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   liga Narodów ---> ONZ 24 października 1945r. (dążenie do zapewnienia pokoju na świecie)  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Rada Bezpieczeństwa Rada Społeczno - Gospodarcza Zgromadzenie Ogólne Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości Sekretaiat  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   skład: 5 członków stałych i 10 wybieranych co 2lata - najważniejszy organ ONZ, utrzymanie pokoju i bezpieczeństwa na świecie - podejmowanie decyzji o akcji zbrojnej przeciw krajowi który zagraza pokojowi na swiecie  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Rada Społeczno - Gospodarcza  |  |   skład: przedstawiciele 54 państw - sprawy o charakterze gospodarczym, społecznym i kulturalnym - czuwanie nad przestrzeganiem praw człowieka  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   skład: przedstawiciele państw - zatwierdzanie budżetu - przyjmowanie nowych członków  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Międzynarodowy Trybunał Sprawiedliwości  |  |   skład: 15 sedziów - główny organ sadowniczy ONZ - rozstrzyganie sporów miedzynarodowych - wydawanie orzeczeń, których nie mozna odwołac  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   skład: sekretarz generalny - główny organ administracyjny - czuwanie nad wykonywaniem uchwał ONZ  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   podstawowa metoda rozwiązywania problemów współczesnego świata. Ich celem jest utrzymanie pokoju na danym terenie przy uzyciu sił zbrojnych oddanych przez państwa do dyspozycji ONZ  |  |  | 
|  rozpocznij naukę Organizacje działajace w ramach ONZ  |  |   - FAO (zwalczanie głodu, ochrona zasobów nat - WHO (ochr zdrowia, normy i standardy medy i badań - UNESCO (współpraca międzynar w edukacji - ILO (zwalczanie bezrobocia - UNICEF (pomoc dzieciom, wyzywienie, ochrona zdrowia  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Przemieszczanie się z jednego kraju do drugiego  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Imigracja Reemigracja Uchodźtwo Repatriacja Emigracja  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Przybycie do danego kraju w celu pozostania w nim na określony czas  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Opuszczenie ojczyzny i wyjazd doinnego państwa w celu pozostania w nim na określony czas  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Powrót do ojczyzny osób które wcześniej ją opuściły  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Ucieczka z państwa w obawie przed przesladowaniami  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   Powrót do ojczyzny np. uchodźców którzy wcześniej opuścili kraj  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   zaplanowane działania oparte na przemocy psychicznej lub fizycznej wobec obywateli danego państwa, mające wymusić na jego władzach określone decyzje  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   akcje na rzecz ludności cierpiącej na skutek klęsk zywiołowych lub konfliktów zbrojnych  |  |  | 
| rozpocznij naukę |  |   proces polegajacy na zwiekszeniu obrotów handlu międzynarodowego, nasileniu przepływu kapitału, ludzi i technologii oraz zacieraniu różnic kulturowych  |  |  |