Pytanie |
Odpowiedź |
1) Wymień bakterie katalazo (-) z gram (+) rozpocznij naukę
|
|
Streptococcus (np. pneumoniae, pyogenes, agalactiae) i Enterococcus (np. faecalis, faecium)
|
|
|
2) Wymień 2 rodzaje bakterii produkujących barwniki rozpocznij naukę
|
|
Pseudomonas aeruginosa, Pseudomonas fluorescens, Burkholderia cepacia
|
|
|
3) Podaj podstawowe kształty bakterii rozpocznij naukę
|
|
kuliste (ziarniaki), cylindryczne (proste i skręcone)
|
|
|
4) Wymień szczepu Eschericha coli rozpocznij naukę
|
|
EHEC, ETEC, EPEC, EIEC, EAggEC, K1
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mikroorganizmy wymagające do wzrostu tylko jednego rodzaju związku węgla
|
|
|
6) Które bakterie powodują zespół hemolityczno-mocznicowy rozpocznij naukę
|
|
EHEC – enterokrwotoczne E. Coli
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Związki chelatuje jony żelaza obecne w środowisku (wydzielane przez mikroorganizmy), co umożliwia pobranie ich w procesie transportu aktywnego przez komórkę bakteryjną
|
|
|
8) Jak nazywamy bakterie wytwarzające przetrwalniki rozpocznij naukę
|
|
Bacillus (np. anthracis, cereus), Clostridium (np. perfringens, difficile)
|
|
|
9) Bakterie szpitalne gram(-) podaj 3 rozpocznij naukę
|
|
Acinetobacter baumanii, Pseudomonas aeruginosa, Burkholderia cepacia
|
|
|
10) Za co odpowiada lipid A rozpocznij naukę
|
|
aktywacja dopełniacza, uwalnianie cytokin, leukocytozę, trombocytopenię
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
trąd tuberkuloidowy i lepromatyczny
|
|
|
17) Wymień 2 super antygeny S. aureusa rozpocznij naukę
|
|
toksyna A, TSST-1, białko A, Leukocydyna
|
|
|
18) Przyczyna zapalenia nagłośni rozpocznij naukę
|
|
Haemophilus influenzae typ b
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
sterylizacja wysokotemperaturowa, promieniowanie podczerwone, promieniowanie jonizujące, sterylizacja niskotemperaturowa
|
|
|
20) Co mierzymy za pomocą swobodnej sedymentacji i metodą zderzeniową rozpocznij naukę
|
|
mikrobiologicznej czystości powietrza
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Corynebacteriaceae, Mycobacteriaceae, Nocardiaceae
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
twarzowo- szyjna piersiowa brzuszna miedniczna
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
krtani, nosa, skóry, ucha, spojówek, pępka, gardła
|
|
|
zakażenie w czasie porodu rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
g- pozbawiona ściany komórkowej
|
|
|
zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych, zwłaszcza u dzieci i niemowląt rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mycoplasma Chlamydia Ureaplasma
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mogą być niebezpieczne dla pracowników, ale rozprzestrzenienie ich w populacji ludzkiej jest mało prawdopodobne, istnieją w stosunku do nich skuteczne metody profilaktyki lub leczenia. Klebsiella pneumoniae, Chlamydia pneumoniae
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ciężkie choroby, niebezpieczne dla pracowników, a rozprzestrzenienie bardzo prawdopodobne, skuteczne metody profilaktyki lub leczenia. Yersinia pestis (dżuma) Borellia sp. Mycobacterium tuberculosis (gruźlica) Bacillus anthracis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wywołują u ludzi ciężkie choroby, niebezpieczne dla pracowników, rozprzestrzenienie czynników w populacji ludzkiej jest bardzo prawdopne, nie istnieją w stosunku do nich skuteczne metody profilaktyki lub leczenia. wirus Ebola Variola maior (ospa prawdziwa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- w błonie zewnętzrej bakterii gram- -aktywność endotoksyny -aktywacja dopełniacza -uwalnianie cytokin -leukocytoza i trombocytopenia -gorączka -spadek ciśnienia krwi -wstrząs toksyczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– faza rozwoju, faza wzrostu logarytmicznego, faza stacjonarna, faza zamierania
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozytywno- negatywnie- OTOCZKA
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
brak katalazy i mutazy ponadtlenkowej
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
od matki na dziecko, mogące nastąpić poprzez: • drogę łożyskową (wrodzone postacie chorób: różyczka, toksoplazmoza) • w czasie porodu (droga pochwowa, na przykład zakażenie opryszczkowe • karmienie piersią
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Osoba, która nie wykazuje widocznych objawów chorobowych ale równocześnie wydala z kałem, moczem, plwocinami drobnoustroje chorobotwórcze. Jest on potencjalnym źródłem zakażenia dla otoczenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– którzy chorowali i w okresie rekonwalescencji wydzielają chorobotwórczy drobnoustrój. • -stały • -okresowy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– Zlewy, respiratory, aparaty do dializ Pseudomonas, Acinetobacter, Stenotrophomonas, Burkholderia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- somatyczny O - rzęskowy H - otoczkowy K - fimbriowy (Vi)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obojętny lub lekko zasadowy (pH ok. 7 – 7,5)
|
|
|
pierwsza klasa czystości- najwyższa aseptyka rozpocznij naukę
|
|
• sale operacyjne wysokoaseptyczne • pracownia rozpuszczania cytostatyków • sale łóżkowe specjalne (immunosupresja) • centralna sterylizatornia - „ część czysta •
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
• • Blok operacyjny • sale pooperacyjne • Oddział Intensywnej Terapii • gabinety zabiegowe/ pracownie badań inwazyjnych • gabinety endoskopii • Oddział Intensywnej Terapii Noworodka
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to drobnoustroje namnażające się w skórze: – G(+) bakterie (Staphylococcus spp., Corynebacterium spp.), – bakterie beztlenowe (w gruczołach łojowych – Propionibacterium acnes), – G(-) pałeczki (w miejscach wilgotnych – Acinetobacter spp.).
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces polegający na usunięciu i dezaktywacji substancji szkodliwej (chemikaliów, materiałów radioaktywnych, czynników biologicznych), która zagraża życiu lub zdrowiu ludzi poprzez kontakt bezpośredni lub używane sprzęty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Szczepy oporne na metycylinę wśród gronkowców koagulazo-ujemnych. Szczepy MRCNS są również oporne na wiele dostępnych antybiotyki zachowaną wrażliwością na glikopeptydy, kwas fusydowy, linezolid, daptomycynę oraz tygecyklinę.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dezynfekcja skóry, błon śluzowych, uszkodzonych tkanek z zastosowaniem preparatów nie działających szkodliwie na tkanki ludzkie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
proces prowadzący do zniszczenia wszystkich żywych form drobnoustrojów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nadmiernie oporna na leki gruźlica
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
usuwanie widocznych zabrudzeń i zanieczyszczeń a wraz z nimi także większości drobnoustrojów (mycie, odkurzanie, malowanie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Stpahylococcus aureus, S. intermedius
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
WYKRYWA TOKSYNĘ BŁONNICZĄ
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
statyczne, ciągłe, zsynchronizowane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pospolite, umożliwiające adhezję komórki i płciowe biorące udział w procesie koniugacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Mycobacterium tuberculosis, Mycobacterium bovis, Mycobacterium microti.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ostre zapalenie gardła, migdałków, płonica, liszajec, martwicze zapalenie powięzi, róża, gorączka połogowa
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jest to gruźlica lekooporna z odpornością na izoniazyd i rifampicynę
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
– bezrzęsne, monotrichalne, amfitrichalne, lofotrichalne, ditrichalne, peritrichalne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Pseudomonas aeruginosa Stenotrophomonas maltophilia Acinetobacter Burkholderia cepacia Enterobacteriaceae
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rodziny Enterobacteriacae (Klebsiella rhinoscleromatis i ozaenae), Pseudomonas aeruginosa, Acinetobacter spp, Haemophilus influenzae, Bordetella pertussis
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Streptococcus pneumoniae, Staphylococcus aureus, Actinomyces israelii
|
|
|