Pytanie |
Odpowiedź |
Badacze konfliktu (Burton, Rothman) rozróżniają problemy, które dotyczą: rozpocznij naukę
|
|
Badacze konfliktu (Burton, Rothman) rozróżniają problemy, które dotyczą:- dających się podzielić zasobów - tożsamości indywidualnej lub grupowej
|
|
|
Wizja w paradygmacie klasycznym rozpocznij naukę
|
|
Wizja w paradygmacie klasycznym - nie jest potrzebna aby rządzić - wizja przywódcy nie jest konieczna aby zapewnić sobie posłuszeństwo członków grupy
|
|
|
Metody stymulowania konfliktu: rozpocznij naukę
|
|
- wyprowadzenie ludzi z zewnątrz - postępowanie wbrew regułom - zmiana struktury organizacji - zachęcenie do współzawodnictwa - wybór odpowiednich kierowników
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Reakcja na dewianta:- monitorowanie (nasilenie komunikowania się) - przekonywanie/kompromis - odrzucenie
|
|
|
Problem niepewności ojcostwa: rozpocznij naukę
|
|
Problem niepewności ojcostwa:
|
|
|
Wycofanie w analizie transakcyjnej rozpocznij naukę
|
|
Wycofanie w analizie transakcyjnejto jeden z sześciu sposobów strukturalizacji czasu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Strukturalizacjasposób w jaki członkowie grupy tworzą i utrzymują wymianę komunikacyjną
|
|
|
Wizja w klasycznym pojęciu władzy: rozpocznij naukę
|
|
Wizja w klasycznym pojęciu władzy:- wizja przywódcy nie jest konieczna, aby zapewnić sobie posłuszeństwo członków grupy
|
|
|
Wady przywództwa wizjonerskiego: rozpocznij naukę
|
|
Wady przywództwa wizjonerskiego:- problem z organizacją, gdy zabraknie silnego i charyzmatycznego przywódcy wizjonera - często zbyt duże wymagania tego typu przywódcy względem siebie i swojej grupy - brak miejsca w organizacji dla ludzi, którzy nie akcept
|
|
|
Wady przywództwa klasycznego: rozpocznij naukę
|
|
- słabość przywódcy lub jego utrata poważnie osłabiają grupę (zwłaszcza, gdy nie są ustalone reguły sukcesji) - interesy przywódcy często nie są tożsame z interesami podwładnych - posłuszeństwo wobec przywódcy najczęściej motywowane strachem - brak koniec
|
|
|
Czemu porównujemy się z innymi (wg. Goethals i Darley) rozpocznij naukę
|
|
Czemu porównujemy się z innymi (wg. Goethals i Darley) 1. przez dążenie do oceny obiektywnej 2. przez potrzebę wzmacniania poczucia własnej wartości (co określili jako „dowartościowanie siebie”)
|
|
|
Kiedy osoba jest w kryzysie i spotyka nową grupę to: rozpocznij naukę
|
|
Kiedy osoba jest w kryzysie i spotyka nową grupę to:1) poznanie nowej definicji sytuacji 2) nowe przekonania postrzegane jako lepsze i bardziej użyteczne 3) przemiana wymaga aby osoba podporządkowała się systemowi przekonań nowej grupy
|
|
|
Przez jakie procesy utrwala się konflikt: rozpocznij naukę
|
|
Przez jakie procesy utrwala się konflikt:- autystyczna wrogość - samospełniające się proroctwo - zobowiązania podjęte niechcący
|
|
|
Zaobserwowanie cudzych kłopotów wywołuje u obserwatora pobudzenie emocjonalne, które rośnie w miarę: rozpocznij naukę
|
|
Zaobserwowanie cudzych kłopotów wywołuje u obserwatora pobudzenie emocjonalne, które rośnie w miarę:- natężenia kłopotów - ich jednoznaczności - ich czasu trwania - zmniejszenia się dystansu między świadkiem a osobą, która ma kłopoty
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozwala ona uniknąć wejścia w intymność, do której dążenie uruchamia cały ten proces wymiany
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dokończ myśl Festingera: Kiedy brakuje obiektywnych kryteriów oceny własnego postępowania, nie możemy być pewni słuszności własnych opinii i przekonań
|
|
|
Jak postrzegamy atrakcyjność związku: rozpocznij naukę
|
|
- jak spostrzegamy otrzymywane nagrody - koszty jakie ponosimy - ocena na jaki związek (subiektywnie) zasługujemy - jakie jest prawdopodobieństwo zawiązania lepszych stosunków z kimś innym (np. Ryanem Goslingiem)
|
|
|
Polaryzacja grupy (argumenty teorii perswazji): rozpocznij naukę
|
|
Polaryzacja grupy (argumenty teorii perswazji): tendencja grupy do podejmowania skrajnej decyzji; w trakcie wymiany informacji w grupie przedstawiane są nowe argumenty, które utwierdzają członków w ich racjach i powodują eksterminację postaw
|
|
|
Aspekty sytuacji, które bierzemy pod uwagę, gdy ktoś nas szantażuje: rozpocznij naukę
|
|
Aspekty sytuacji, które bierzemy pod uwagę, gdy ktoś nas szantażuje:- dotkliwość kary - prawdopodobieństwo spełnienia groźby - odporność nadawcy na ewentualne przeciwieństwa - czy mamy możliwość przeszkodzić w wykonaniu kary
|
|
|
Perspektywy badań działań ludzkich (Goffman): rozpocznij naukę
|
|
Perspektywy badań działań ludzkich (Goffman):- techniczna - polityczna - strukturalna - kulturowa - dramaturgiczna
|
|
|
Definicja grupy wg Hare'a: rozpocznij naukę
|
|
Definicja grupy wg Hare'a:-bezpośrednia interakcja - cel - normy - struktura - świadomość, że stanowi sie odrębną w stosunku do innych grupę
|
|
|
Metody kierowania konfliktem: rozpocznij naukę
|
|
Metody kierowania konfliktem:- stymulowanie - ograniczanie lub tłumienie - rozwiązywanie
|
|
|
Skuteczne metody ograniczania konfliktów: rozpocznij naukę
|
|
Skuteczne metody ograniczania konfliktów:- zastąpienie konkurencyjnych celów nadrzędnymi, wyższymi celami - zjednoczenie grupy wobec wspólnego "zagrożenia", "wroga"
|
|
|
Metody rozwiązywanie konfliktu: rozpocznij naukę
|
|
Metody rozwiązywanie konfliktu: dominacja i tłumienie (wymuszanie, łagodzenie, unik, zasada większości) - kompromis (rozdzielenie, arbitraż, rozstrzygnięcie losowe, odniesienie się do przepisów, przekupienie) - tzw. Integrujące rozwiązywanie problemu (uzg
|
|
|
Spotkanie nowej grupy to często:? rozpocznij naukę
|
|
Spotkanie nowej grupy to często:?- poznanie nowej definicji sytuacji (radykalnie różnej od dotychczasowej) - nowe przekonania spostrzegane jako lepsze i bardziej użyteczne od dotychczasowych - przemiana wymaga, by osoba podporządkowała się systemowi pr
|
|
|
Definicyjne wyznaczniki perswazji wg Tokarza: rozpocznij naukę
|
|
- początek: nadanie jakiegoś komunikatu - zawsze w jakiejś sytuacji - potencjalna moc zmiany tej sytuacji - cel: zmiana zastanej sytuacji w dogodnym kierunku - zmiana dokonana - nie zawsze = zmiana planowana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
- socjometryczna - władzy - komunikowania się - awansu
|
|
|
Tuckman, Jensen - etapy rozwoju grupy: rozpocznij naukę
|
|
Tuckman, Jensen - etapy rozwoju grupy:1) formowanie 2) rozruchy 3) ustalanie norm 4) działanie 5) rozpad
|
|
|
Cohen - etapy rozwoju grupy: rozpocznij naukę
|
|
Cohen - etapy rozwoju grupy:1) deklaracja członkowstwa 2) wyłanianie subgrup 3) konfrontacja 4) zaznaczanie różnic indywidualnych 5) współpraca
|
|
|
Procesy konstytuujące socjalizację: rozpocznij naukę
|
|
Procesy konstytuujące socjalizację:- ocena - zaangażowanie - przyjęcie roli
|
|
|
Style kierowania grupami: rozpocznij naukę
|
|
Style kierowania grupami:- autokratyczny - demokratyczny - liberalny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Etapy socjalizacji:1. BADANIE - wybór grupy - model Morelanda i Levina (1982) 2. WEJŚCIE - PRZYŁĄCZENIE DO GRUP 3. INICJACJA 4. SOCJALIZACJA 5. AKCEPTACJA/UTRZYMANIE 6. DYWERGENCJA 7. RESOCJALIZACJA 8. ZAPAMIĘTANIE (ODEJŚCIE)
|
|
|
Warunki, w których na grupie nie można polegać: rozpocznij naukę
|
|
Warunki, w których na grupie nie można polegać:- typ zadania (grupy mają przewagę nad jednostkami w zadaniach dysjunktywnych) - straty ponoszone w toku procesu - niepowodzenia w dzieleniu się unikatową informacją - skuteczność burzy mózgów
|
|
|
Homans - zasada równości: rozpocznij naukę
|
|
Homans - zasada równości:- im większe koszty, tym większa nagroda (oczekiwanie, że każdemu przypadnie nagroda proporcjonalna do kosztów) - im większe nakłady, tym większy zysk (oczekiwanie, że nagroda każdego będzie proporcjonalna do nakładów)
|
|
|
Od czego zależy satysfakcja ze związku: rozpocznij naukę
|
|
Od czego zależy satysfakcja ze związku:- od poziomu odniesienia (jakiego efektu oczekujemy od konkretnego związku) - od porównawczego poziomu odniesienia (dla związków alternatywnych; czy mamy szansę na bardziej satysfakcjonujący związek z kimś innym)
|
|
|
Teoria wymiany społecznej: rozpocznij naukę
|
|
Teoria wymiany społecznej:- im więcej nagród, tym bardziej lubimy drugą osobę; jeżeli koszty utrzymywania związku znacznie przewyższają zyski, to najprawdopodobniej nie potrwa on zbyt długo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dewiantosoba, która łamie ważne normy grupowe
|
|
|
Najgłębszy motyw kontaktu u Berne'a rozpocznij naukę
|
|
Najgłębszy motyw kontaktu u Berne'a zaspokojenie głębokiej potrzeby bodźców emocjonalnych
|
|
|
Role poboczne u Goffmana: rozpocznij naukę
|
|
Role poboczne u Goffmana:- informator (szpieg) - klakier - wtyczka (rzecznik interesów widowni) - specjalista
|
|
|
Kierunki myślenia i empirii nad porównaniami społecznymi: rozpocznij naukę
|
|
Kierunki myślenia i empirii nad porównaniami społecznymi:- jak ludzie realizują potrzebę prawidłowej i trafnej oceny własnych możliwości i poglądów, czyli trafnego oceniania siebie - drugi nurt skupia się na sposobach posługiwania się informacjami porówna
|
|
|
Zasada równości odnośnie lubienia - im więcej wysiłku od zmiany zdania itd. rozpocznij naukę
|
|
Zasada równości odnośnie lubienia - im więcej wysiłku od zmiany zdania itd.- wyrażanie lubienia/nielubienia związane jest z aprobatą, jest to "interakcyjny pieniądz" (im bardziej kosztowna wymiana między ludźmi, tym większa wzajemna aprobata, im większa a
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Efekt zysku-straty:- tym bardziej lubimy daną osobą, im więcej wysiłku musieliśmy włożyć w zmianę jej opinii o nas - tym mniej lubimy osobę, im więcej straciliśmy jej pierwotnej sympatii
|
|
|
Charakterystyka przywódcy transakcyjnego: rozpocznij naukę
|
|
Charakterystyka przywódcy transakcyjnego:- interweniuje tylko wtedy, gdy pojawi się problem - wpływ wywierany na członków grupy w kontaktach osobistych oraz uwzględnianie ich opinii i odczuć - tworzenie odpowiedniego środowiska do zarządzania
|
|
|
Dlaczego jak jest jakaś katastrofa, my potrzebujemy innych osób (Schlachter): rozpocznij naukę
|
|
Dlaczego jak jest jakaś katastrofa, my potrzebujemy innych osób (Schlachter):- fizyczna obecność innych zmniejsza napięcie (redukuje strach) - ludzie chcą ocenić swój strach porównując swoje reakcje z innymi w podobnej sytuacji
|
|
|
Teoria strukturalizacji: w odniesieniu do komunikacji w małych grupach: rozpocznij naukę
|
|
Teoria strukturalizacji: w odniesieniu do komunikacji w małych grupach:- członkowie grupy zjawiając się w grupie posiadają pewne wzorce zachowań - chociaż ludzie przejmują zasady i standardy zachowania z kultury, w której żyją, nie są zmuszani do ich prze
|
|
|
Formy strukturalizacji czasu u Berne'a: rozpocznij naukę
|
|
Formy strukturalizacji czasu u Berne'a:- aktywność - praca - rozrywka - gry - intymność - rytuały - wycofanie
|
|
|
Warunki rozwoju interakcji wg Homansa: rozpocznij naukę
|
|
Warunki rozwoju interakcji wg Homansa:- częściej wymieniać nagrody - konieczna jest zmiana rodzaju nagród
|
|
|
Polaryzacja grupowa (aspekt kulturowy): rozpocznij naukę
|
|
Polaryzacja grupowa (aspekt kulturowy):- na podstawie początkowego stanowiska, osoby będą wyciągały wnioski na temat tego, co jest kulturowo cenionym biegunem danego wymiaru postaw, a następnie by osiągnąć społeczną aprobatę, w publicznych wystąpieniach m
|
|
|
Polaryzacja grupowa - teoria autokategoryzacji: rozpocznij naukę
|
|
Polaryzacja grupowa - teoria autokategoryzacji:- członkowie grupy dostosowują się do normy, która tworzona jest przez nich samych w kierunku zgodnym z przeważającym początkowo stanowiskiem, a następnie norma ta ulega subiektywnemu uskrajnieniu po to, żeby
|
|
|
Polaryzacja grupowa - teoria argumentów perswazyjnych: rozpocznij naukę
|
|
Polaryzacja grupowa - teoria argumentów perswazyjnych:- w trakcie dyskusji grupowej bardziej ekstremistycznie nastawione frakcje wytwarzają pulę nowych skrajnych argumentów, które skłaniają pozostałych członków grupy do przyjęcia jeszcze bardziej skrajneg
|
|
|
Cechy mniejszości Moscoviciego: rozpocznij naukę
|
|
Cechy mniejszości Moscoviciego:- zwartość - mniejszość jest dłużej jednomyślna - inwestycja - działania mniejszości są postrzegane jako dowód zaangażowania - autonomia - działania mniejszości są postrzegane jako bardziej bezinteresowne - otwartość umysłu
|
|
|
Czynniki agresogenne (Berkowitz): rozpocznij naukę
|
|
Czynniki agresogenne (Berkowitz):- zagrożenie obrazu własnej osoby - zagrożenie osobistej godności - zagrożenie obniżenia samooceny
|
|
|
Socjalizacja grup wg Tokarza: rozpocznij naukę
|
|
Socjalizacja grup wg Tokarza:- ocena - zaangażowanie - przyjęcie roli
|
|
|
Ograniczenia wizjonerskiego pojęcia władzy: rozpocznij naukę
|
|
Ograniczenia wizjonerskiego pojęcia władzy:- nie ma konieczności wizji - ludzie najczęściej boją się władcy - brak współpracy przywódcy z ludźmi (nie mają wpływu na władcę)
|
|
|
Prawa perswazji wg Hogana: rozpocznij naukę
|
|
Prawa perswazji wg Hogana:- władzy - konsekwencji - konformizmu - limitu - pozytywnych skojarzeń - potwierdzania oczekiwań - sympatii - rewanżu - kontrastu
|
|
|
Strategie negocjacyjne/Cechy skutecznych negocjacji: rozpocznij naukę
|
|
Strategie negocjacyjne/Cechy skutecznych negocjacji:- poszukiwanie rozwiązań integrujących - określenie skali ustępstw - uwzględnienie możliwości mediacji lub arbitrażu
|
|
|
Podstawowe zasady negocjacji: rozpocznij naukę
|
|
Podstawowe zasady negocjacji:- oddzielaj ludzi od problemów - koncentruj się na interesach, nie stanowiskach - formułuj pytania przed odpowiedziami - doceniaj pozytywy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Cechy skutecznej grupy:- spójność - struktura - więź - funkcja - wzory członka grupy
|
|
|
Cechy osobowości makiawelicznej: rozpocznij naukę
|
|
Cechy osobowości makiawelicznej:- wrogość wobec innych - dwulicowość - egocentryzm - emocjonalna oziębłość
|
|
|
Definicyjne wyznaczniki perswazji: rozpocznij naukę
|
|
Definicyjne wyznaczniki perswazji: - apelowanie o zajęcie danego stanowiska - podjęcie określonego działania - sugerowanie pożądanych interpretacji i ocen - racjonalne uzasadnienie słuszności prezentowanych poglądów
|
|
|
Metody kierowania konfliktem: rozpocznij naukę
|
|
Metody kierowania konfliktem: stymulowanie konfliktu w organizacji, gdy jej efektywność maleje z powodu jego braku - metody ograniczania konfliktu - metody rozwiązywania konfliktu
|
|
|