Moja lekcja

 0    61 fiszek    conrado2991
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Badacze konfliktu (Burton, Rothman) rozróżniają problemy, które dotyczą:
rozpocznij naukę
Badacze konfliktu (Burton, Rothman) rozróżniają problemy, które dotyczą:- dających się podzielić zasobów - tożsamości indywidualnej lub grupowej
Wizja w paradygmacie klasycznym
rozpocznij naukę
Wizja w paradygmacie klasycznym - nie jest potrzebna aby rządzić - wizja przywódcy nie jest konieczna aby zapewnić sobie posłuszeństwo członków grupy
Metody stymulowania konfliktu:
rozpocznij naukę
- wyprowadzenie ludzi z zewnątrz - postępowanie wbrew regułom - zmiana struktury organizacji - zachęcenie do współzawodnictwa - wybór odpowiednich kierowników
Reakcja na dewianta:
rozpocznij naukę
Reakcja na dewianta:- monitorowanie (nasilenie komunikowania się) - przekonywanie/kompromis - odrzucenie
Problem niepewności ojcostwa:
rozpocznij naukę
Problem niepewności ojcostwa:
Wycofanie w analizie transakcyjnej
rozpocznij naukę
Wycofanie w analizie transakcyjnejto jeden z sześciu sposobów strukturalizacji czasu
Strukturalizacja
rozpocznij naukę
Strukturalizacjasposób w jaki członkowie grupy tworzą i utrzymują wymianę komunikacyjną
Wizja w klasycznym pojęciu władzy:
rozpocznij naukę
Wizja w klasycznym pojęciu władzy:- wizja przywódcy nie jest konieczna, aby zapewnić sobie posłuszeństwo członków grupy
Wady przywództwa wizjonerskiego:
rozpocznij naukę
Wady przywództwa wizjonerskiego:- problem z organizacją, gdy zabraknie silnego i charyzmatycznego przywódcy wizjonera - często zbyt duże wymagania tego typu przywódcy względem siebie i swojej grupy - brak miejsca w organizacji dla ludzi, którzy nie akcept
Wady przywództwa klasycznego:
rozpocznij naukę
- słabość przywódcy lub jego utrata poważnie osłabiają grupę (zwłaszcza, gdy nie są ustalone reguły sukcesji) - interesy przywódcy często nie są tożsame z interesami podwładnych - posłuszeństwo wobec przywódcy najczęściej motywowane strachem - brak koniec
Czemu porównujemy się z innymi (wg. Goethals i Darley)
rozpocznij naukę
Czemu porównujemy się z innymi (wg. Goethals i Darley) 1. przez dążenie do oceny obiektywnej 2. przez potrzebę wzmacniania poczucia własnej wartości (co określili jako „dowartościowanie siebie”)
Kiedy osoba jest w kryzysie i spotyka nową grupę to:
rozpocznij naukę
Kiedy osoba jest w kryzysie i spotyka nową grupę to:1) poznanie nowej definicji sytuacji 2) nowe przekonania postrzegane jako lepsze i bardziej użyteczne 3) przemiana wymaga aby osoba podporządkowała się systemowi przekonań nowej grupy
Przez jakie procesy utrwala się konflikt:
rozpocznij naukę
Przez jakie procesy utrwala się konflikt:- autystyczna wrogość - samospełniające się proroctwo - zobowiązania podjęte niechcący
Zaobserwowanie cudzych kłopotów wywołuje u obserwatora pobudzenie emocjonalne, które rośnie w miarę:
rozpocznij naukę
Zaobserwowanie cudzych kłopotów wywołuje u obserwatora pobudzenie emocjonalne, które rośnie w miarę:- natężenia kłopotów - ich jednoznaczności - ich czasu trwania - zmniejszenia się dystansu między świadkiem a osobą, która ma kłopoty
Paradoks gry Berne'a
rozpocznij naukę
pozwala ona uniknąć wejścia w intymność, do której dążenie uruchamia cały ten proces wymiany
Dokończ myśl Festingera:
rozpocznij naukę
Dokończ myśl Festingera: Kiedy brakuje obiektywnych kryteriów oceny własnego postępowania, nie możemy być pewni słuszności własnych opinii i przekonań
Jak postrzegamy atrakcyjność związku:
rozpocznij naukę
- jak spostrzegamy otrzymywane nagrody - koszty jakie ponosimy - ocena na jaki związek (subiektywnie) zasługujemy - jakie jest prawdopodobieństwo zawiązania lepszych stosunków z kimś innym (np. Ryanem Goslingiem)
Polaryzacja grupy (argumenty teorii perswazji):
rozpocznij naukę
Polaryzacja grupy (argumenty teorii perswazji): tendencja grupy do podejmowania skrajnej decyzji; w trakcie wymiany informacji w grupie przedstawiane są nowe argumenty, które utwierdzają członków w ich racjach i powodują eksterminację postaw
Aspekty sytuacji, które bierzemy pod uwagę, gdy ktoś nas szantażuje:
rozpocznij naukę
Aspekty sytuacji, które bierzemy pod uwagę, gdy ktoś nas szantażuje:- dotkliwość kary - prawdopodobieństwo spełnienia groźby - odporność nadawcy na ewentualne przeciwieństwa - czy mamy możliwość przeszkodzić w wykonaniu kary
Perspektywy badań działań ludzkich (Goffman):
rozpocznij naukę
Perspektywy badań działań ludzkich (Goffman):- techniczna - polityczna - strukturalna - kulturowa - dramaturgiczna
Definicja grupy wg Hare'a:
rozpocznij naukę
Definicja grupy wg Hare'a:-bezpośrednia interakcja - cel - normy - struktura - świadomość, że stanowi sie odrębną w stosunku do innych grupę
Metody kierowania konfliktem:
rozpocznij naukę
Metody kierowania konfliktem:- stymulowanie - ograniczanie lub tłumienie - rozwiązywanie
Skuteczne metody ograniczania konfliktów:
rozpocznij naukę
Skuteczne metody ograniczania konfliktów:- zastąpienie konkurencyjnych celów nadrzędnymi, wyższymi celami - zjednoczenie grupy wobec wspólnego "zagrożenia", "wroga"
Metody rozwiązywanie konfliktu:
rozpocznij naukę
Metody rozwiązywanie konfliktu: dominacja i tłumienie (wymuszanie, łagodzenie, unik, zasada większości) - kompromis (rozdzielenie, arbitraż, rozstrzygnięcie losowe, odniesienie się do przepisów, przekupienie) - tzw. Integrujące rozwiązywanie problemu (uzg
Spotkanie nowej grupy to często:?
rozpocznij naukę
Spotkanie nowej grupy to często:?- poznanie nowej definicji sytuacji (radykalnie różnej od dotychczasowej) - nowe przekonania spostrzegane jako lepsze i bardziej użyteczne od dotychczasowych - przemiana wymaga, by osoba podporządkowała się systemowi pr
Definicyjne wyznaczniki perswazji wg Tokarza:
rozpocznij naukę
- początek: nadanie jakiegoś komunikatu - zawsze w jakiejś sytuacji - potencjalna moc zmiany tej sytuacji - cel: zmiana zastanej sytuacji w dogodnym kierunku - zmiana dokonana - nie zawsze = zmiana planowana
Struktury grupy:
rozpocznij naukę
- socjometryczna - władzy - komunikowania się - awansu
Tuckman, Jensen - etapy rozwoju grupy:
rozpocznij naukę
Tuckman, Jensen - etapy rozwoju grupy:1) formowanie 2) rozruchy 3) ustalanie norm 4) działanie 5) rozpad
Cohen - etapy rozwoju grupy:
rozpocznij naukę
Cohen - etapy rozwoju grupy:1) deklaracja członkowstwa 2) wyłanianie subgrup 3) konfrontacja 4) zaznaczanie różnic indywidualnych 5) współpraca
Procesy konstytuujące socjalizację:
rozpocznij naukę
Procesy konstytuujące socjalizację:- ocena - zaangażowanie - przyjęcie roli
Style kierowania grupami:
rozpocznij naukę
Style kierowania grupami:- autokratyczny - demokratyczny - liberalny
Etapy socjalizacji:
rozpocznij naukę
Etapy socjalizacji:1. BADANIE - wybór grupy - model Morelanda i Levina (1982) 2. WEJŚCIE - PRZYŁĄCZENIE DO GRUP 3. INICJACJA 4. SOCJALIZACJA 5. AKCEPTACJA/UTRZYMANIE 6. DYWERGENCJA 7. RESOCJALIZACJA 8. ZAPAMIĘTANIE (ODEJŚCIE)
Warunki, w których na grupie nie można polegać:
rozpocznij naukę
Warunki, w których na grupie nie można polegać:- typ zadania (grupy mają przewagę nad jednostkami w zadaniach dysjunktywnych) - straty ponoszone w toku procesu - niepowodzenia w dzieleniu się unikatową informacją - skuteczność burzy mózgów
Homans - zasada równości:
rozpocznij naukę
Homans - zasada równości:- im większe koszty, tym większa nagroda (oczekiwanie, że każdemu przypadnie nagroda proporcjonalna do kosztów) - im większe nakłady, tym większy zysk (oczekiwanie, że nagroda każdego będzie proporcjonalna do nakładów)
Od czego zależy satysfakcja ze związku:
rozpocznij naukę
Od czego zależy satysfakcja ze związku:- od poziomu odniesienia (jakiego efektu oczekujemy od konkretnego związku) - od porównawczego poziomu odniesienia (dla związków alternatywnych; czy mamy szansę na bardziej satysfakcjonujący związek z kimś innym)
Teoria wymiany społecznej:
rozpocznij naukę
Teoria wymiany społecznej:- im więcej nagród, tym bardziej lubimy drugą osobę; jeżeli koszty utrzymywania związku znacznie przewyższają zyski, to najprawdopodobniej nie potrwa on zbyt długo
Dewiant
rozpocznij naukę
Dewiantosoba, która łamie ważne normy grupowe
Najgłębszy motyw kontaktu u Berne'a
rozpocznij naukę
Najgłębszy motyw kontaktu u Berne'a zaspokojenie głębokiej potrzeby bodźców emocjonalnych
Role poboczne u Goffmana:
rozpocznij naukę
Role poboczne u Goffmana:- informator (szpieg) - klakier - wtyczka (rzecznik interesów widowni) - specjalista
Kierunki myślenia i empirii nad porównaniami społecznymi:
rozpocznij naukę
Kierunki myślenia i empirii nad porównaniami społecznymi:- jak ludzie realizują potrzebę prawidłowej i trafnej oceny własnych możliwości i poglądów, czyli trafnego oceniania siebie - drugi nurt skupia się na sposobach posługiwania się informacjami porówna
Zasada równości odnośnie lubienia - im więcej wysiłku od zmiany zdania itd.
rozpocznij naukę
Zasada równości odnośnie lubienia - im więcej wysiłku od zmiany zdania itd.- wyrażanie lubienia/nielubienia związane jest z aprobatą, jest to "interakcyjny pieniądz" (im bardziej kosztowna wymiana między ludźmi, tym większa wzajemna aprobata, im większa a
Efekt zysku-straty:
rozpocznij naukę
Efekt zysku-straty:- tym bardziej lubimy daną osobą, im więcej wysiłku musieliśmy włożyć w zmianę jej opinii o nas - tym mniej lubimy osobę, im więcej straciliśmy jej pierwotnej sympatii
Charakterystyka przywódcy transakcyjnego:
rozpocznij naukę
Charakterystyka przywódcy transakcyjnego:- interweniuje tylko wtedy, gdy pojawi się problem - wpływ wywierany na członków grupy w kontaktach osobistych oraz uwzględnianie ich opinii i odczuć - tworzenie odpowiedniego środowiska do zarządzania
Dlaczego jak jest jakaś katastrofa, my potrzebujemy innych osób (Schlachter):
rozpocznij naukę
Dlaczego jak jest jakaś katastrofa, my potrzebujemy innych osób (Schlachter):- fizyczna obecność innych zmniejsza napięcie (redukuje strach) - ludzie chcą ocenić swój strach porównując swoje reakcje z innymi w podobnej sytuacji
Teoria strukturalizacji: w odniesieniu do komunikacji w małych grupach:
rozpocznij naukę
Teoria strukturalizacji: w odniesieniu do komunikacji w małych grupach:- członkowie grupy zjawiając się w grupie posiadają pewne wzorce zachowań - chociaż ludzie przejmują zasady i standardy zachowania z kultury, w której żyją, nie są zmuszani do ich prze
Formy strukturalizacji czasu u Berne'a:
rozpocznij naukę
Formy strukturalizacji czasu u Berne'a:- aktywność - praca - rozrywka - gry - intymność - rytuały - wycofanie
Warunki rozwoju interakcji wg Homansa:
rozpocznij naukę
Warunki rozwoju interakcji wg Homansa:- częściej wymieniać nagrody - konieczna jest zmiana rodzaju nagród
Polaryzacja grupowa (aspekt kulturowy):
rozpocznij naukę
Polaryzacja grupowa (aspekt kulturowy):- na podstawie początkowego stanowiska, osoby będą wyciągały wnioski na temat tego, co jest kulturowo cenionym biegunem danego wymiaru postaw, a następnie by osiągnąć społeczną aprobatę, w publicznych wystąpieniach m
Polaryzacja grupowa - teoria autokategoryzacji:
rozpocznij naukę
Polaryzacja grupowa - teoria autokategoryzacji:- członkowie grupy dostosowują się do normy, która tworzona jest przez nich samych w kierunku zgodnym z przeważającym początkowo stanowiskiem, a następnie norma ta ulega subiektywnemu uskrajnieniu po to, żeby
Polaryzacja grupowa - teoria argumentów perswazyjnych:
rozpocznij naukę
Polaryzacja grupowa - teoria argumentów perswazyjnych:- w trakcie dyskusji grupowej bardziej ekstremistycznie nastawione frakcje wytwarzają pulę nowych skrajnych argumentów, które skłaniają pozostałych członków grupy do przyjęcia jeszcze bardziej skrajneg
Cechy mniejszości Moscoviciego:
rozpocznij naukę
Cechy mniejszości Moscoviciego:- zwartość - mniejszość jest dłużej jednomyślna - inwestycja - działania mniejszości są postrzegane jako dowód zaangażowania - autonomia - działania mniejszości są postrzegane jako bardziej bezinteresowne - otwartość umysłu
Czynniki agresogenne (Berkowitz):
rozpocznij naukę
Czynniki agresogenne (Berkowitz):- zagrożenie obrazu własnej osoby - zagrożenie osobistej godności - zagrożenie obniżenia samooceny
Socjalizacja grup wg Tokarza:
rozpocznij naukę
Socjalizacja grup wg Tokarza:- ocena - zaangażowanie - przyjęcie roli
Ograniczenia wizjonerskiego pojęcia władzy:
rozpocznij naukę
Ograniczenia wizjonerskiego pojęcia władzy:- nie ma konieczności wizji - ludzie najczęściej boją się władcy - brak współpracy przywódcy z ludźmi (nie mają wpływu na władcę)
Prawa perswazji wg Hogana:
rozpocznij naukę
Prawa perswazji wg Hogana:- władzy - konsekwencji - konformizmu - limitu - pozytywnych skojarzeń - potwierdzania oczekiwań - sympatii - rewanżu - kontrastu
Strategie negocjacyjne/Cechy skutecznych negocjacji:
rozpocznij naukę
Strategie negocjacyjne/Cechy skutecznych negocjacji:- poszukiwanie rozwiązań integrujących - określenie skali ustępstw - uwzględnienie możliwości mediacji lub arbitrażu
Podstawowe zasady negocjacji:
rozpocznij naukę
Podstawowe zasady negocjacji:- oddzielaj ludzi od problemów - koncentruj się na interesach, nie stanowiskach - formułuj pytania przed odpowiedziami - doceniaj pozytywy
Cechy skutecznej grupy:
rozpocznij naukę
Cechy skutecznej grupy:- spójność - struktura - więź - funkcja - wzory członka grupy
Cechy osobowości makiawelicznej:
rozpocznij naukę
Cechy osobowości makiawelicznej:- wrogość wobec innych - dwulicowość - egocentryzm - emocjonalna oziębłość
Definicyjne wyznaczniki perswazji:
rozpocznij naukę
Definicyjne wyznaczniki perswazji: - apelowanie o zajęcie danego stanowiska - podjęcie określonego działania - sugerowanie pożądanych interpretacji i ocen - racjonalne uzasadnienie słuszności prezentowanych poglądów
Metody kierowania konfliktem:
rozpocznij naukę
Metody kierowania konfliktem: stymulowanie konfliktu w organizacji, gdy jej efektywność maleje z powodu jego braku - metody ograniczania konfliktu - metody rozwiązywania konfliktu

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.