1 rozdział

 0    33 fiszki    logika3
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
zdanie w sensie logiczny
rozpocznij naukę
jest to takie wyrażenie które jest albo prawdziwe albo fałszywe
zmienna zdaniowa
rozpocznij naukę
jest to takie wyrażenie za które wolno wstawiać dowolne zdanie. Jako zmiennych zdaniowych używa się małych liter: "p", "q", "r" "s" "t", "p1" itd.
spójnik logiczny (spójnik)
rozpocznij naukę
jest to wyrażenie posiadające tą właściwość, że po dołączeniu do niego zdania otrzymuje się nowe zdanie, którego wartość logiczna zależy wyłącznie od wartości logicznej zdania dołączonego.
Spójnik jednoargumentowy
rozpocznij naukę
jest to takie wyrażenie, które po dołączeniu do niego jednego zdania jako argumentu daje nowe zdanie o wartości logicznej wyznaczonej – w sposób szczególny – przez wartość logiczną zdania dołączonego.
Zdanie zanegowane
rozpocznij naukę
jest to zdanie dołączone do spójnika negacji jako jego argument.
negacja
rozpocznij naukę
jest to zdanie powstałe przez zanegowanie określonego zdania.
zdania wzajem sprzeczne
rozpocznij naukę
jest to zdanie zanegowane oraz powstała z niego negacja.
spójnik dwuargumentowy
rozpocznij naukę
jest to takie wyrażenie, które po dołączeniu do niego dwóch zdań jako argumentów daje nowe zdanie o wartości logicznej wyznaczonej – w szczególny sposób – przez wartości logiczne dołączonych zdań.
czynniki
rozpocznij naukę
są to zdania dołączone jako argumenty do spójnika koniunkcji.
koniunkcja
rozpocznij naukę
jest to zdanie zbudowane ze spójnika koniunkcji i jego argumentów.
składniki
rozpocznij naukę
są to zdania dołączone do spójnika alternatywy jako argumenty.
Poprzednik
rozpocznij naukę
pierwszy z argumentów spójnika implikacji.
Następnik
rozpocznij naukę
drugi z argumentów spójnika implikacji.
alternatywa
rozpocznij naukę
jest to zdanie zbudowane ze spójnika alternatywy i jego argumentów
implikacja
rozpocznij naukę
jest to zdanie zbudowane ze spójnika implikacji i jego argumentów.
człony
rozpocznij naukę
są to zdania dołączone do spójnika równoważności jako argumenty.
równoważność
rozpocznij naukę
jest to zdanie zbudowane ze spójnika równoważności i jego argumentów.
spójnik n-argumentowy
rozpocznij naukę
jest to takie wyrażenie które z n-tką zdań jako argumentów daje nowe zdanie o wartości logicznej wyznaczonej - w szczególny sposób - przez wartość logiczną dołączonych zdań.
zdanie proste
rozpocznij naukę
jest to takie zdanie w którym nie występuje żaden spójnik.
zdanie złożone
rozpocznij naukę
jest to takie zdanie, w którym występuje co najmniej jeden spójnik.
tezy rachunku zdań (schematy tautologiczne rachunku zdań lub (rachunkowozdaniowe) prawa logiki.
rozpocznij naukę
są to wyrażenia rachunku zdań, które przy wszelkich wstawieniach za występujące w nich zmienne przekształcają się w zdania prawdziwe.
Wyrażenia rachunku zdań 1
rozpocznij naukę
określenie to wyznacza zbiór wszystkich wyrażeń rachunku zdań. Inaczej mówiąc, określenie to wskazuje, jak należy budować wyrażenie, aby było ono wyrażeniem rachunku zdań.
Wyrażenia rachunku zdań 2
rozpocznij naukę
1. Każda zmienna zdaniowa jest wyrażeniem rachunku zdań 2. Jeżeli sekwencja postaci A jest wyrażeniem r.zd., to także sekwencja postaci ~(A) jest wyrażeniem r.zd.
Wyrażenia rachunku zdań 3
rozpocznij naukę
3. Jeżeli sekwencje postaci A oraz B są wyrażeniami r.zd., to także sekwencje postaci (A) (B), (A) (B), (A ˄ ˅) → (B) oraz (A) ≡ (B) są wyrażeniami r.zd.
formalizacja rachunku zdań
rozpocznij naukę
zabieg pozwalający z ogółu wyrażeń rachunku zdań wyróżnić jego tezy. Operacja ta polega na wyborze pewnych tez rachunku zdań jako aksjomatów i podaniu reguł wyprowadzania z jednych tez innych tez.
Aksjomatyzacja rachunku zdań
rozpocznij naukę
jest to pierwszy etap formalizacji rachunku zdań. Przeprowadza się go, dobierając określony zestaw tez jako aksjomatów.
Reguła podstawiania
rozpocznij naukę
jeżeli wyrażenie postaci A jest tezą rachunku zdań, to tezą r.zd. jest też wyrażenie postaci B powstałe z A przez konsekwentne podstawienie za występującą w nim zmienną zdaniową dowolnego wyrażenia r.zd.
Reguła odrywania
rozpocznij naukę
jeżeli wyrażenie postaci A→B jest tezą rachunku zdań i wyrażenie A jest tezą rachunku zdań, to także wyrażenie B jest tezą rachunku zdań.
Reguła zastępowania
rozpocznij naukę
jeżeli wyrażenie postaci A jest tezą r.zd., to tezą r.zd., jest także wyrażenie postaci B powstałe z A przez zastąpienie występującego w A wyrażenia r.zd. innym wyrażeniem r.zd. odpowiadającym mu na podstawie definicji:
Dowodem wyrażenia W, na gruncie aksjomatów 1, 2 i 3, w oparciu o reguły podstawiania, odrywania i zastępowania
rozpocznij naukę
jest ciąg wyrażeń rachunku zdań, taki że każde wyrażenie tego ciągu albo jest jednym z aksjomatów 1-3, albo powstaje z wcześniejszego wyrażenia ciągu przez zastosowanie reguły podstawiania, albo
Dowodem wyrażenia W, na gruncie aksjomatów 1, 2 i 3, w oparciu o reguły podstawiania, odrywania i zastępowania (2)
rozpocznij naukę
powstaje z wcześniejszych wyrażeń ciągu przez zastosowanie reguły odrywania, albo powstaje z wcześniejszego wyrażenia ciągu przez zastosowanie reguły zastępowania, a przy tym ostatnim wyrażeniem tego ciągu jest wyrażenie W.
Zabieg konstruowania dowodu danego wyrażenia nazywamy jego
rozpocznij naukę
dowodzeniem.
Dowodem wyrażenia W, na gruncie aksjomatów tworzących zbiór A, w oparciu o reguły tworzące zbiór R
rozpocznij naukę
jest taki ciąg wyrażeń, że każde wyrażenie tego ciągu albo jest jednym z aksjomatów zbioru A, albo powstaje z wcześniejszych wyrażeń tego ciągu przez zastosowanie którejś z reguł zbioru R, a przy tym ostatnim wyrażeniem tego ciągu jest wyrażenie W.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.