Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
prawo powszechnego ciazenia, dowód na istnienie przyciągania na Ziemi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbadał skład powietrza i wody, eksperyment skraplania pary wodnej wykazał, że woda składa się sie z wodoru i tlenu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pierwsza klasyfikacja gatunków roślin i zwierząt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prezentowany empiryzm, mówił ze wiedza płynie z doświadczenia
|
|
|
Francois-Marie Arouet (Wolter) i Denis Diderot rozpocznij naukę
|
|
osiągnięcie nauki i techniki w odpowiedni sposób potrafi wykorzystać jedynie człowiek rozumny (oświecony)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
myśliciel, ulepszenie systemów sprawowania władzy i ustrojów państw. "umowa spoleczna" głoszenie hasła równości. twierdził ze rządy w państwie powinien sprawować ogol społeczeństwa, najlepiej republika, człowiek jest z natury dobry
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
prawnik, filozof, krytykował absolutne rządy władców Francji, ustrój monarchii parlamentarnej (najlepiej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
, zasada trojpodzialu władzy. dobre rządzenie państwem jest możliwie dzięki sprawowaniu oddzielnych instytucji (parlament w. ustawodawcza, rząd w. wykonawcza, sady w. sadownicza)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uważali ze Bóg nie ingeruje w funkcjonowanie świata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
podawali w wątpliwość istnienie Boga, twierdzili ze nie ma na to dowodów. Zaprzeczali boskiemu stworzeniu świata, życie powstalo samoistnie z materii
|
|
|
wolnomularstwo (masoneria) rozpocznij naukę
|
|
tajny ruch, loze wolnomularskie (pierwsi członkowie) 1 stowarzyszenia powstaly w Anglii i Francji. skupialy przedstawicieli bogatego mieszczanstwa i arystokracji głoszonych potrzebę moralnego doskonalenia, braterstwa ludzi bez wg na religie itp.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działalnoś te potępił Kościół bo wolnomularze podwazali jego autorytet a wiarę zastosowali Najwyższą Istotą
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
charakterystyczne ornamenty (rokaj-muszla). wzorowany na muszli o wyszukanym kształcie, rokoko dominowalo na początku XVIIIw., cechowalo się małymi formami artystycznymi i bogatymi elementami zdobniczymi
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pałac Zwiger w Dreźnie, Sanssouci w Poczdamie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wzorowane na antycznej Grecji i Rzymie, Kościół św. Magdaleny w Paryżu, rzeźba, idealne proporcje
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejechał Europę, ukrywajac sie, pracował w manufakturach, by poznać zasady ich funkcjonowania, przeprowadził reformy gdzie nastąpił gwałtowny rozwój gospodarczy, militarny i kulturalny, europejska potęga
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gubernie, prowincje, utworzył Senat Rządzący, kolegia, całkowicie podporządkowal Kościół prawosławny, zyskał dostęp do portów nad Bałtykiem i m. Czarnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Piotr I chciał dorównać Europie Zachodniej, Akademia Morska, Akademia Nauk, obowiązek nauczania dzieci szlacheckich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
otrzymał w 1701r tytul króla w Prusach, jednak uznano to w 1764r.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nałożył obowiązek szkolny na mężczyzn, obsadzil wiele stanowisk zaufanymi urzędnikami (JUNKROW), zmodernizowal armie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
objął tron w 1740r, aktywna polityka podbojów, Bogacenie się kosztem innym państw, "pierwszy sługa państwa" uważał ze rządy królewskie nie podlegają kontroli poddanych, nie pytał ale narzucaj ("absolutyzm oswieceniowy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
państwa europejskie nie uznały rządów Marii Teresy. konflikt zakończył się w 1745r. utrata przez Austrię Śląska dla Prus
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ograniczała uprawnienia szlachty i duchowieństwa, powołała organ doradczy(Rade Państwa), wprowadziła nowe podatki, ograniczyla przywóz towarów z zagranicy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1780, rządy absolutne, zniósł poddaństwo, rozbudowal siec szkol elementarnych, zapewnił wolność wszystkim wyzwaniom religijnym, zlikwidował 30% zgromadzeń klasztornych, ograniczenie dyskryminacji Żydów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
1756-1763, udowodnilo ze największe znaczenie ma 5 państw (Fr, Au, W.B., Rs, Prs) "koncert pięciu mocarstw"
|
|
|