pielegniarstwo

 0    72 fiszki    Roksanakarpik
ściągnij mp3 drukuj graj sprawdź się
 
Pytanie język polski Odpowiedź język polski
Struktura organizacyjna opieki nad dzieckiem w Polsce.
rozpocznij naukę
Do czasu wprowadzenia reformy ochrony zdrowia istniały w Polsce jednolite struktury organizacyjne opieki zdrowotnej nad dzieckiem. W zakresie lecznictwa otwartego opiekę podstawową nad zdrowymi dziećmi sprawowały Poradnie D, nad dziećmi chorymi także Poradnie D, a opiekę specjalistyczną – Specjalistyczne Zespoły Opieki Zdrowotnej nad Matką i Dzieckiem (w województwie). W ich skład wchodziły: oddziały szpitalne, przychodnie czy poradnie specjalistyczne (np. kardiologiczna czy endokrynologiczna) o
Zakres i charakter zadań wykonywanych samodzielnie przez pielęgniarkę specjalistkę w dziedzinie pielęgniarstwa w środowisku nauczania i wychowania.
rozpocznij naukę
Pielęgniarki szkolne: -minimalizują bądź eliminują zdrowotne przeszkody w edukacji -promują zachowania prozdrowotne przez edukację prozdrowotną, ocenę stanu zdrowia i badania przesiewowe pod kątem często występujących problemów szkolnych -rozpoznają i przekazują do leczenia dzieci z ostrymi i przewlekłymi chorobami -dbają o bezpieczeństwo przez wykrywanie czynników niebezpiecznych dla zdrowia w środowisku szkolnym -uczestniczą w tworzeniu indywidualnych planów edukacyjnych oraz planów edukacji p
Zakres i charakter zadań wykonywanych samodzielnie przez pielęgniarkę specjalistkę w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego.
rozpocznij naukę
Organizowanie własnego stanowiska pracy pielęgniarki pediatrycznej i współorganizowanie stanowisk pracy podległych pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomii, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska oraz nadzór nad realizacją zadań -Inicjowanie, planowanie i wdrażanie zmian organizacyjnych w obszarze działania pielęgniarki pediatrycznej -Prowadzenie i nadzorowanie procesu pielęgnowania dziecka -Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych, syt
Reakcja rodziców na chorobę przewlekła dziecka.
rozpocznij naukę
-szok -nieakceptowanie prawdy -gniew -poszukiwanie przyczyn powstawania choroby i poczucie winy -konsultacje, wątpliwości co do rozpoznania i leczenia -zgoda, nadzieja i zaufanie
Wpływ karmienia piersią na stan zdrowia dziecka.
rozpocznij naukę
Mleko kobiece jest najbardziej odpowiednim i kompletnym źródłem pokarmu w ciągu pierwszych 6 miesięcy. Jest najlepsze pod względem odżywczym, czyste bakteriologicznie, i najmniej alergizujące. Rzadsze występowanie lub łagodniejszy przebieg:  Zakażeń dróg oddechowych  Zakażeń przewodu pokarmowego  Zapalenia ucha środkowego  Bakteryjnych zapaleń opon mózgowo-rdzeniowych  Posocznicy  Zakażeń układu moczowego  Martwiczego zapalenia jelit Prawdopodobnie mniejsze ryzyko:  Zespołu nagłego zgonu
Aktualne zalecenia dotyczące żywienia dzieci w wieku przedszkolnym.
rozpocznij naukę
-Zapotrzebowanie kaloryczne dzieci w wieku przedszkolnym to 90 kcal/kg/dzień. - zapotrzebowanie na białko wynosi 1,2 g/kg/dzień - zapotrzebowanie na płyny 100ml/kg/dzień - 4-5 posiłków dziennie(posiłki urozmaicone) - każdemu posiłkowi powinny towarzyszyć owoce i warzywa - dieta musi być urozmaicona(produkty zbożowe, mleczne, owoce, warzywa, ryby, drób, rosliny strączkowe, jajka, - soki owocowe lub warzywne bez dodatku cukru - nie podawać słodyczy przed posiłkami by nie zmniejszyć apetytu - zal
. Aktualne zalecenia żywieniowe dzieci w wieku szkolnym.
rozpocznij naukę
w grupie dzieci w wieku szkolnym zwiększone zapotrzebowanie na energię wystepuje w okresie pokwitania. W tym czasie zaleca się spożywanie regularnie 4-5 razy na dobę urozmaiconych posiłków. -dobór produktów przeznaczonych do jednorazowego spożycia w taki sposób, aby w każdym podstawowym posiłku oprócz odpowiedniej ilości energii znalazły się potrzebne składniki odżywcze. - istotne jest uwzględnienie w diecie warzyw i owoców oraz mleka i jego przetworów jako źródła łatwo przyswajalnego wapnia - p
Odrębności anatomiczne i fizjologiczne u dzieci
rozpocznij naukę
Odrębności anatomiczne: • Duża głowa • Krótki kręgosłup szyjny • Bezpośrednia komunikacja między jamą nosową a krtanią • Wąskie nozdrza i przewody nosowe • Duży język • Krtań lejkowata położona na poziomie C4 • Najwęższe miejsce krtani do 8 rż. położone podgłośniowo na poziomie chrząstki tarczowatej • Nagłośnia w kształcie litery U lub V, długa, wiotka • Wąska i krótka tchawica • Mało ruchoma klatka piersiowa, brzuszny tor oddechowy Odrębności fizjologiczne • Noworodek i niemowlę do 2 mż oddycha
Badania przesiewowe u dzieci i młodzieży
rozpocznij naukę
Badania bilansowe są to badania przesiewowe, przeprowadzane w całej populacji i obejmują wszystkie dzieci w danej grupie wiekowej. Ich zadaniem jest ocena stanu zdrowia dzieci, wczesne wykrywanie chorób często występujących; wychwycenie dzieci podejrzanych o patologie, wymagających obserwacji lub diagnostyki, oraz dzieci chorych i określenie ich potrzeb zdrowotnych oraz sposobu ich rozwiązania, a także dostarczanie danych statystycznych o częstości występowania różnych zaburzeń. Przeprowadzane s
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
Badanie pediatryczne u dziecka. Badanie pediatryczne w pewnym stopniu różni się od badania internistycznego, ale nie jest to kolosalna różnica. Dużą rolę odgrywa tutaj umiejętność obserwowania, oglądania pacjenta. Pamiętaj, zawsze najpierw oglądaj, potem dotykaj! Do każdego badania należy dziecko rozebrać całkowicie- szczególnie zalecenie to dotyczy pierwszego badania, zawsze dotyczy noworodków i niemowląt. Badanie pediatryczne ma na celu ocenę stanu zdrowia dziecka, ewentualnie ustalenie rozpoz
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
Badanie przedmiotowe (fizykalne). Początek badania fizykalnego: od momentu, gdy dziecko pojawi się w polu naszego widzenia, należy je wnikliwie obserwować! Pozwala to na ustalenie: - zachowania się dziecka (mowa, płacz...) - wyrazu twarzy, - czy sprawia wrażenie chorego, - sposobu poruszania się, przyjmowania pozycji wymuszonej, itp... Schemat badania fizykalnego jest ustalony, co chroni przed przeoczeniem jakiegoś etapu badania. Kolejność postępowania jednak nie zawsze może być przestrzegana. B
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
OCENA ROZWOJU FIZYCZNEGO. Ocena stanu somatycznego. 1. OCENA BUDOWY CIAŁA: - budowa- prawidłowa, nieprawidłowa - typ budowy ciała (określamy u dzieci szkolnych)- normosteniczny, asteniczny, atletyczny, pykniczny - ocena parametrów mierzalnych: # wzrostu (długości ciała)- wzrost aktualny, należny do wieku, niedobór (w %) # wagi (masy ciała)- rzeczywista waga, należna do wieku, niedobór (w %) # zależność wagi od wzrostu dziecka # obwód głowy a obwód klatki piersiowej- to bardzo ważne u małych dzie
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
OCENA ROZWOJU PSYCHOMOTORYCZNEGO. Odbywa się przez cały czas obserwacji dziecka. Może być odpowiedni do wieku lub zaburzony. Obejmuje 4 kategorie oceny: P- ocena tzw. motoryki dużej (postawa ciała i lokomocja): siadanie, stawanie, chodzenie... C- ocena tzw. motoryki małej (koordynacja wzrokowo- ruchowa). Wykształcona od 3 m.ż., bo tworzą się włókna asocjacyjne. L- ocena rozwoju mowy S- ocena kontaktów społecznych, dojrzałości społecznej i samodzielności. Tej oceny najdokładniej dokonuje psycholo
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
BADANIE SYSTEMOWE. SKÓRA.  zabarwienie- różowa, blada, bladoróżowa, bladoszara, zażółcona, zaczerwieniona, brunatna...  ucieplenie, wilgotność- badanie grzbietem dłoni (finezja po stronie grzbietowej dłoni! zaś strona dłoniowa to silniejszy dotyk). Skóra może być prawidłowo ucieplona czy chłodna, sucha lub wilgotna, szorstka albo gładka.  elastyczność- badamy, ujmując fałd skóry na brzuchu z jednocześnie lekkim ściśnięciem w palcach- szybkość wygładzania się fałdu jest miarą elastyczności skó
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
BADANIE SZCZEGÓŁOWE. GŁOWA:  czaszka- ocena oglądaniem kształtu, proporcji wzajemnych twarzo- i mózgoczaszki, ocena wielkości czaszki (pomiar obwodu), jej symetrii, wielkości ciemion (ciemię powyżej, poniżej, w poziomie kości czaszki...), obecność objawów krzywicy tj. pogrubienie guzów czołowych i ciemieniowych- caput quadratum; czy jest rozmiękanie kości czaszki- craniotabes (objaw piłeczki ping-pongowej)  aparat ochronny oka: - ocena powiek (prawidłowe lub nie, obrzęk) i równość szpar powiek
Zakres i charakter badania fizykalnego małego dziecka przez pielęgniarkę.
rozpocznij naukę
TECHNIKA ZBIERANIA WYWIADU: Wystrzegać się: - bycia pospiesznym i pobieżnym - używania medycznych, niejasnych dla pytanego terminów, - bycia protekcjonalnym, - rozpoczynania rozmowy z matką od strofowania jej lub dziecka - posługiwania się ironią lub dowcipnymi wypowiedziami (rodzice są bez nastroju do wysłuchiwania takich sformułowań). Bardzo wysoko zostanie ocenione: - stworzenie pogodnej atmosfery, delikatność, takt, - pełne zainteresowanie się zdrowiem dziecka - rzetelność Pytania muszą być:
Ocena stanu zdrowia noworodka – rola pielęgniarki.
rozpocznij naukę
OCENA ROZWOJU NOWORODKA I NIEMOWLECIA OCENA NOWORODKA PO URODZENIU • Ocena w skali porodowej (czynność oddychania i krazenia, istotne wady wrodzone, uszkodzenia porodowe) • Ocena stanu ogolnego wg. Skali V Apgar • Szczegolowe badanie fizykalne+ pomiar częstości serca i oddechow, obwod glowy i klatki piersiowej, długość ciemieniowo-siedzeniowa SKALA APGAR- OCENA STANU OGOLNEGO NOWORODKA ZABARWIENIE POWLOK SKORNYCH • Sinica, bladość 0 • Tulow rozowy, konczyny sine 1 • Cale cialo rozowe 2 CZYNNOŚĆ
Metody stymulacji noworodka urodzonego przedwcześnie.
rozpocznij naukę
• edukacja rodziców wcześniaków w zakresie możliwości stymulowania rozwoju dziecka i metod rehabilitacji niemowlęcia, identyfikacji sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia niemowlęcia oraz postępowania w przypadku zagrożenia życia dziecka; • ochrona przed utratą ciepła, podawanie surfaktantu, który ułatwia czynność płuc, • zazwyczaj dzieci wymagają też wsparcia układu krążenia przez środki farmakologiczne, • noworodki wymagają wyższej temperatury otoczenia i podwyższonej wilgotności powietrza, co
50. Udział pielęgniarki w przygotowaniu dziecka do badań diagnostycznych układu oddechowego.
rozpocznij naukę
Do badań diagnostycznych układu oddechowego zaliczamy: • Badania radiologiczne klatki piersiowej (Badanie to można przeprowadzić bez żadnego specjalnego przygotowania. Trwa kilka sekund. Pielęgniarka uspokaja dziecko lub pomaga przygotować się rodzicom aby mogli towarzyszyć dziecku- ubierani są w specjalne fartuchy ochronne.) • Pulsoksymetria- poinformowanie dziecka/rodziców dziecka o konieczności wykonania pomiaru oraz rodzaju sprzętu; wybór miejsca umocowania czujnika (opuszki palców, płatki u
Zadania opiekuńcze pielęgniarki nad dzieckiem z astma oskrzelową.
rozpocznij naukę
Astma- przewlekła, odwracalna choroba prowadząca do zwężenia dróg oddechowych, charakteryzuje się świstami. Zadania opiekuńcze: • Zbadanie stanu dróg oddechowych (obserwacja sposobu oddychania i ocena objawów życiowych) • Zapewnienie odpowiedniego natlenienia i prawidłowego sposobu oddychania. • Pomoc dziecku w radzeniu sobie z obniżoną samoocena • Omówienie konieczności wykonywania okresowego badania PEF (szczytowego przepływu wydechowego) w celu oceny skuteczności i dalszego prowadzenia leczen
52. Zadania wychowawcze wobec dziecka z astmą oskrzelową
rozpocznij naukę
• Uświadomienie dziecku i rodzicom istotę choroby • Przygotowanie dziecka i jego rodziny do radzenia sobie w czasie napadu astmy • Nauczenie oddychania przeponowego i wykonywania ćwiczeń oddechowych • Przygotowanie dziecka i opiekunów do eliminacji i unikania sytuacji wyzwalającej napad duszności (częste odkurzanie, rezygnacja z dywanów, sprzętów na których gromadzi się kurz) • Przygotowanie do prowadzenia farmakoterapii. Nauka prawidłowego przyjmowania i stosowania leków wziewnych
Zadania promocji zdrowia wobec dziecka z astmą oskrzelową
rozpocznij naukę
• Skierowanie rodziny do odpowiednich instytucji społecznych po wsparcie • Przygotowanie do podejmowania aktywności fizycznej poprawiającej ogólną kondycję chorego, sprawność mięśni oddechowych i całego układu oddechowego • Przygotowanie do prowadzenia samokontroli(PEF) i jej dokumentacji • Nauczenie rozpoznawania i interpretacji objawów chorobowych zwłaszcza sygnalizujących pogarszanie się stanu i pouczenie o adekwatnym do stanu postępowaniu. • Pouczenie, jak ważna jest okresowa ocena chorego d
54. Zadania opiekuńcze pielęgniarki nad dzieckiem z zapaleniem gardła
rozpocznij naukę
• Utrzymanie przewodów nosowych drożnych, używając kropli donosowych i aspiratora • Podawać płyny i miękkie pokarmy • Podawanie posiłków w małych ilościach. Wygodne ułożenie do spożywania posiłku. Pokarmy podawane estetycznie na kolorowym talerzyku. • Stosować nawilżacz mgielny w celu utrzymania stałego nawilżenia błon śluzowych • Wykonanie toalety ciała rano i wieczorem. Zmiana bielizny osobistej i pościelowej. Zapewnienie luźnej bielizny
55. Zadania opiekuńcze pielęgniarki nad dzieckiem z zapaleniem krtani
rozpocznij naukę
• Nawilżenie górnych dróg oddechowych (inhalacje i podawanie dużej ilości płynów) • Zapewnienie prawidłowego mikroklimatu na sali (wywietrzenie sali, obniżenie temperatury) • Zastosowanie fizykalnych metod obniżenia temperatury ciała (w razie wysokiej gorączki) • Podawania letnich posiłków (niegorących) • Zapewnienie dziecku spokoju w celu zminimalizowania używania przez nie strun głosowych • Przygotowanie rodziców do opieki nad dzieckiem wypisanym ze szpitala
• 56. Zadania opiekuńcze pielęgniarki nad dzieckiem z zapaleniem ucha środkowego:
rozpocznij naukę
• stosowanie gorących okładów • stosowanie antybiotyków wg zlecenia lekarskiego • stosowanie leków p/zapalnych, p/bólowych oraz p/gorączkowych, kropli do uszu obkurczających błonę śluzową wg zlecenia lekarskiego • zapewnienie odpowiedniego mikrokliamtu na sali • zachęcanie matki do karmienia dziecka piersią (dzieci karmione piersią rzadziej zapadają na ostre zapalenie ucha środkowego w porównaniu z niemowlętami karmionymi sztucznie) • poinformowanie rodziców, że pozycja leżąca sprzyja ściekaniu
Zadania rehabilitacyjne pielęgniarki wobec dzieci z chorobami układu oddechowego:
rozpocznij naukę
• podejście kompleksowe, a zarazem indywidualne uwzględniając etap rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka oraz naturalną aktywność fizyczną. • nauka efektywnego kaszlu • ćwiczenia związane w fazą wydechową (np. dmuchanie przez rurkę do naczynia z wodą) • oklepywanie klatki piersiowej • stosowanie ćw. czynnych i biernych prowadzonych na podstawie gier, zabaw • stosowanie drenażu ułożeniowego,
Zadania pielęgniarki w opiece nad dzieckiem podczas terapii inhalacyjnej:
rozpocznij naukę
dbanie o higienę poszczególnych elementów inhalatora (mycie i dezynfekcja nebulizatora, maski, ustnika, przewodu). - Po inhalacji należy oczyścić nos lub jamę ustną dziecka - Kiedy tylko dziecko zaczyna współpracować przy inhalacjach, maseczkę należy zastąpić ustnikiem, co dodatkowo zwiększa skuteczność metody - Żeby cały zabieg był jeszcze bardziej skuteczny, należy umieścić w pokoju dziecka nawilżacz powietrza lub naczynie z gorącą, parującą wodą. W tym drugim przypadku nigdzie się jednak nie
udział pielęgniarki w profilaktyce chorób górnych dróg oddechowych
rozpocznij naukę
. Edukacja pacjenta na temat -pokarmy pochodzenia zwierzęcego (mięso i wszelkie jego przetwory) mogą zawierać bakterie, wirusy, antybiotyki i wiele innych czynników osłabiających system odpornościowy lub bezpośrednio powodujących choroby górnych dróg oddechowych, należy ograniczać ich spożycie a jeść więcej pokarmów pochodzenia roślinnego, szczególnie owoców i warzyw, które posiadają wiele związków skutecznie zwalczających te choroby. -ograniczenie lub całkowita rezygnacja z wszelkich osłabiając
zadania opiekuńcze pielęgniarki nad dzieckiem z ostra biegunka
rozpocznij naukę
Nawadnianie doustne lub w razie konieczności nawadnianie pozajelitowe z pełnym wyrównaniem deficytów: wodnych, zaburzeń elektrolitowych, zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej. 2. Leczenie żywieniowe oraz szybki powrót do normalnego żywienia po chorobie, skraca okres choroby oraz eliminuje powikłania 3. Stosowanie probiotyków. -Stymulacja rozwoju korzystnej mikroflory jelitowej. -Produkcja substancji o charakterze antybiotyków. -Hamowanie rozwoju patogennej flory jelitowe 4. Ograniczenie stosowan
61. zadania profilaktyczne pielęgniarki w opiece nad małym dzieckiem z biegunka.
rozpocznij naukę
Drobnoustroje chorobotwórcze wywołujące biegunkę mogą być przenoszone w trakcie kontaktu z kałem lub śliną chorych osób, przez kontakt z zepsutą żywnością lub też za pośrednictwem zwierząt domowych. Zapobiec zakażeniu jest bardzo trudno. Można natomiast zapobiegać alergii pokarmowej, tj. alergii na produkty spożywcze. W tym celu należy jak najdłużej karmić dziecko piersią (minimum pół roku), unikać w pierwszych dwóch latach życia dziecka pokarmów, które mogą spowodować alergię - unikaj potraw, k
. zadania opiekuńcze nad dzieckiem z odwodnieniem
rozpocznij naukę
- podawanie płynów do picia; picie wody nawadnia ciało, a napoje izotoniczne uzupełniają sól i niezbędne minerały; płyn można także podawać przez sondę do żołądka (przez nos) albo w kroplówce -zapewnia dostęp do picia przynajmniej 2-3 litry płynów na dobę, -prawidłowe odżywianie, dieta lekkostrawna -zapewnianie komfortu otoczenia, nawilżanie powietrza -pielęgnacja suchej skóry -bilans płynów -dobowa zbiórka moczu -nawilżanie spieczonych ust i suchego języka - wykonywanie standardowych zabiegów p
Zadania opiekuńcze nad dzieckiem z refluksem żołądkowo – przełykowym.
rozpocznij naukę
Refluks żołądkowo-przełykowy (GER) - jest zjawiskiem fizjologicznym i polega na cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. Zazwyczaj ustępuje około 6 – 24 miesiąca życia. Choroba refluksowa (GERD) – określamy objawy i/lub powikłania związane z refleksem żołądkowo-przełykowym. Jest najczęstsza chorobą przełyku okresy niemowlęcego. Nierzadko występuje po rekonstrukcji przetok tchawiczo-przełykowych oraz atrezji przełyku [niedrożność lub zarośnięcie przełyku], jak również u wcześniaków, u dzieci z
Zadania profilaktyczne wobec dziecka z robaczycą.
rozpocznij naukę
Robaczyce przewodu pokarmowego: - glistnica (askarioza) – glista ludzka - glistnice odzwierzęce – toksokaroza, zespół wędrującej larwy trzewnej - owsica (oksyuriaza) - włosogłówka ludzka (trichuroza) - węgorczyca (strongyloidoza) Zadania profilaktyczne: - dokładne mycie jarzyn i owoców - zakazanie spożywania owoców i jarzyn nawożonych fekaliami - informowanie i dopilnowanie mycia rąk przez dziecko po zabawie w ogródku i po kontakcie z glebą, po kontakcie z zabawkami innych dzieci. - niedopuszcze
Terapeutyczna rola pielęgniarki wobec dziecka z chorobą układu pokarmowego:
rozpocznij naukę
Zaburzenia czynności przewodu pokarmowego mogą polegać na zaburzeniu przyjmowania pokarmów i wszystkich czynności fizjologicznych z tym związanych. Może to objawiać się w postaci różnorakich stanów chorobowych. Niespecyficzne objawy ogólne chorób przewodu pokarmowego to: zaburzenia połykania, zgaga, odbijania, nudności wymioty, zaburzenia w oddawaniu stolca i gazów, krwotoki wewnętrzne, wodobrzusze. • Wykonywanie i dokumentowanie podstawowych czynności życiowych (ciśnienie tętnicze krwi, tętno,
Terapeutyczna rola pielęgniarki wobec dziecka z chorobą układu oddechowego
rozpocznij naukę
1. Obserwacja i ocena sposobu oddychania. 2. Ocena zmiany koloru skóry pod kątem występowania sinicy. 3. Podawanie zleconych leków {rozkurczających oskrzela, mukolitycznych, wykrztuśnych, antybiotyków} 4. Ułożenie dziecka w pozycji wysokiej lub półwysokiej, ułatwiającej oddychanie {wezgłowie łóżka uniesione pod kątem co najmniej 30 stopni, niemowlę trzymane na kolonach} 5. Monitorowanie wysycenia krwi tlenem przy użyciu puls oksymetru 6. Stosowanie tlenoterapii. 7. Zastosowanie inhalacji naw
. Terapeutyczna rola pielęgniarki wobec dziecka z niedokrwistością.
rozpocznij naukę
1. Pomiar i dokumentacja podstawowych czynności życiowych. 2. Przygotowanie dziecka do badań i zabiegów. 3. Pobranie materiału do badań laboratoryjnych. 4. Podaż preparatów żelaza wg zleceń lekarza. 5. Nadzór nad profilaktycznym podawaniem przez rodziców preparatów żelaza zgodnie ze zleceniem lekarza. 6. Nadzór nad prawidłową dieta dziecka.
Opiekuńcza rola pielęgniarki wobec dziecka z niedokrwistością.
rozpocznij naukę
1. Zapewnienie bezpieczeństwa małemu pacjentowi 2. Określenie stopnia samodzielności dziecka. 3. Pomoc lub wykonanie za dziecko czynności dnia codziennego w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej. 4. Pomoc w radzeniu sobie z lękiem, niepokojem, strachem, bólem i innymi problemami. 5. Prawidłowa ocena stanu pacjenta i rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych.
Profilaktyczna rola pielęgniarki wobec dziecka z niedokrwistością
rozpocznij naukę
1. Promocja naturalnego karmienia noworodków i niemowląt. 2. Informowanie matek karmiących sztucznie o konieczności stosowania tylko modyfikowanych mieszanek niemowlęcych wzbogaconych w żelazo
. Terapeutyczna rola pielęgniarki wobec dziecka z chorobą układu moczowego
rozpocznij naukę
Zadania: - kontrola ciśnienia tętniczego krwi - kontrola masy ciała dziecka 2 razy dziennie - pielęgnacja zewnętrznych narządów płciowych, okolicy krocza - pobieranie moczu do badania bakteriologicznego - założenie cewnika do pęcherza moczowego - pudrowanie i natłuszczanie skóry - zastosowanie suchego ciepła na okolice krocza (ułatwia oddanie moczu) - prowadzenie bilansu płynów - ocena jakości moczu (kolor, obecność złogów pienienie się moczu) - monitorowanie diety
Zadania opiekuńcze wobec dziecka z nerczycą
rozpocznij naukę
- pomoc w zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych - pomoc w przyjmowaniu pokarmów lub karmienie dziecka z uwzględnieniem prawidłowej pozycji ciała - pomoc dziecku wymiotującemu (podawanie pokarmów o płynnej konsystencji i właściwej temperaturze w małych ilościach, podanie miski nerkowatej, ustalenie właściwej pozycji ciała, zapobieganie zachłyśnięciu) - stworzenie warunków do utrzymania higieny osobistej, szczególnie w sytuacji konieczności leżenia w łóżku, pomoc w toalecie, zmiana pościeli osobist
Zadania terapeutyczne w opiece nad dzieckiem z nerczycą
rozpocznij naukę
monitorowanie masy ciała pacjenta (2x dziennie) - ocena objętości wypijanych płynów i stosowanie ograniczeń płynowych zgodnie z zaleceniami lekarskimi - monitorowanie diety (dieta niskosodowa, normobiałkowa, z ograniczeniem płynów) - kontrolowanie ciśnienia tętniczego krwi - pomiary antropometryczne (waga, wzrost, czasem obwód kończyn) - ścisłe monitorowanie ilości oddawanego moczu (nocnik, ciężar pieluch, ewentualnie cewnik założony do pęcherza moczowego), ocena jakości moczu (kolor, obecnoś
Zadania wychowawcze wobec dziecka z nerczycą.
rozpocznij naukę
Do zadań wychowawczych pielęgniarki możemy zaliczyć: 1. Pogłębianie wiedzy rodziców dziecka na temat ZN poprzez:  dostarczenie ulotek i broszur  pogadankę edukacyjną 2. Przedstawienie rodzicom ogólnych zasad dietetycznych w ZN:  zalecenie spożywania produktów bogatobiałkowych rozłożonych na 5-6 posiłków dziennie  ograniczenie ilości soli w diecie  zmniejszenie zawartości wody w diecie  ograniczenie w diecie nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu  w przypadku leczenia steroidami zwr
Zadania opiekuńcze wobec dziecka z moczeniem nocnym.
rozpocznij naukę
1) ustalenie sposobów mogących zapewnić „suchą” noc dziecko poprzez:  prowadzenie kontroli częstości moczenia nocnego np. w postaci kalendarza  ocenianie pojemności pęcherza moczowego w stosunku do wieku dziecka  dodatkowe budzenie dziecka w nocy  ustawienie nocnika dziecka przy łózku  farmakoterapia skierowana na przyczynę nie na objaw. 2) Przywrócenie prawidłowego snu 3) Ograniczenie podarzy płynów w godzinach wieczornych 4) Nakłanianie dziecka do oddawania moczu przed snem 5) Ograniczeni
Zadania wychowawcze pielęgniarki wobec dziecka z moczeniem nocnym
rozpocznij naukę
1) Nauczenie dziecka (rodzica) postępowania z mokrym łózkiem 2) Prawidłowe wykształcenie sygnalizowania potrzeb fizjologicznych 3) Nagradzanie za suchą noc 4) Umożliwienie dziecku i rodzicom współpracy z psychologiem 5) Udzielenie dziecku wsparcia psychicznego 6) Nauczenie rodzica o okazywaniu sympatii dziecku a nie zawstydzania czy krytykowania czy karcenia dziecka. 7) Przekonanie rodzeństwa (jeśli dziecko posiada) o niestosowności wyśmiewania się z moczącego się dziecka. 8) Uświadomienie rodzi
Zadania opiekuńcze pielęgniarki w stanach zapalnych dróg moczowych u dzieci:
rozpocznij naukę
Do zadań opiekuńczych należą: 1) realizacja zleceń 2) Zapobieganie nudnościom i wymiotom poprzez:  Wyeliminowanie czynników powodujących wymioty’  Podawanie pokarmów o konsystencji płynnej i temp pokojowej  Odwracanie uwagi dziecka od odczuwanych objawów np. przez rozmowę  Podawanie leków przeciwwymiotnych na zlecenie lekarza 3) Zapobieganie odwodnieniu przez:  Nawadnianie dziecka dożylnie i doustnie  Prowadzenie bilansu wodnego 4) stosowanie ciepłych okładów na okolicę łonową 5) utrzymywa
Zadania wychowawcze pielęgniarki w zakresie szczepień zalecanych u dzieci.
rozpocznij naukę
• Należy poinformować rodziców bądź prawnych opiekunów o kalendarzu szczepień oraz o szczepieniach dodatkowych. • Należy poinformować jak dużą rolę odgrywa szczepienie. • Należy poinformować również o powikłaniach jakie mogą wystąpić po szczepieniu oraz jak im zapobiegać, • Należy pamiętać iż wcześniaki powinny być szczepione w odpowiednim wieku chronologicznym bez względu na masę ciała. • Należy również poinformować jakie mogą być konsekwencje jeżeli dziecko nie otrzyma szczepionki.
Pielęgnowanie dziecka ze świnką.
rozpocznij naukę
• Konieczna jest staranna pielęgnacja jamy ustnej, • zapewnienie diety lekkostrawnej, łagodnej, niepobudzającej nadmiernie ślinienia, • izolacja pacjenta, • zabezpieczenie dróg oddechowych, • odpoczynek. • zapewnienie ciepła, • profilaktyka zapalenia jąder, • jeśli u dziecka występuje światłowstręt należy przyciemnić światło
Pielęgnowanie dziecka z ospą wietrzną.
rozpocznij naukę
1. Należy prowadzić pielęgnację skóry pacjenta poprzez: • Delikatne, codzienne mycie (zalecane są kąpiele z nadmanganianem potasu, które przyspieszają przysychanie wykwitów ospowych. • Można smarować pojedyncze wykwity pęcherzykowe 1% roztworem wodnym gencjany. 2. Dziecku należy zakładać luźną odzież. 3. Jeżeli dziecko gorączkuje powinno być odpowiednio „ dopajane”. 4. W przypadku wysiewu wysypki do błon śluzowych jamy ustnej posiłki powinny być zmiksowane, chłodne, z wyłączeniem pokarmów kwaś
Pielęgnowanie dziecka z odrą.
rozpocznij naukę
Leczenie objawowe: - podawanie dziecku leków przeciwgorączkowych, zastosowanie kąpieli ochładzającej, - odpowiednie nawodnienie dziecka (płyny do picia powinny być obojętne w smaku, o temperaturze pokojowej, w malej ilości, ale podawane często), - układanie dziecka tyłem od strony ostrego światła – ze względu na zapalenie spojówek i światłowstręt, - dieta lekkostrawna, nie zmuszać dziecka do jedzenia, - należy wietrzyć pokój, nawilżać powietrze, - codzienna kąpiel dziecka, - w okresie łuszczenia
zadania proilaktyczne wobec dziecka z choroba nowotworowa
rozpocznij naukę
• Sprawdzenie czy dziecko zostało zaszczepione przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu, ewentualnie podanie na zlecenie lekarza specyficznej immunoglobuliny Hepatect, • Regularne kontrolowanie przeciwciał anty-Hbs, • Minimalizowanie ryzyka infekcji podczas chemioterapii:  Przestrzeganie reżimu sanitarnego przez personel oraz rodziców,  Niedopuszczanie do chorego dziecka osób, które są chore zakaźnie,  Codzienna toaleta całego ciała dziecka,  Dokładne osuszanie skóry,  Toaleta narządó
Zadania opiekuńcze wobec dziecka z choroba nowotworowa
rozpocznij naukę
Zapobieganie zakażeniom z powodu obniżonej odporności dziecka. • Pokój i łazienka muszą być myte kilka razy dziennie, • Sprzęt w pokoju i urządzenia sanitarne należy myć środkiem dezynfekcyjnym, • Pokój wietrzyć kilka razy dziennie, • Przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia, • Codzienna toaleta całego ciała, • Zęby myć miekką szczoteczką, • Toaleta narządów moczowo-płciowych należy wykonywać po każdej mikcji i wypróżnieniu, • Codzienna zmiana bielizny osobistej i pościelowej, • Zakład
Zadania pielegniarki w opiece nad dzieckiem po leczeniu choroby nowotworowej:
rozpocznij naukę
. Zapobieganie zapaleniom blony sluzowej jamy ustnej w wyniku dzialania lekow cytostatycznych: • dbanie o higiene jamy ustnej: toaleta jamy ustnej Aphinem 4-6 razy dziennie, plukanie jamy ustnej szałwią i Tantum verde, częste plukanie jamy ustnej woda niegazowana, stosowanie miekkiej szczoteczki do zebow, przed karmieniem stosowanie srodkow miejscowo znieczulajacych w celu usmierzenia bólu • stosowanie preparatow ochronnych do warg • unikanie drazniacych, i kwasnych potraw, przyjmowanie posilkow
Rola pielegniarki w profilaktyce chorób nowotworowych u dzieci.
rozpocznij naukę
Istotna role w profilaktyce nowotworowej u dzieci odgrywaja systematyczne badania fizykalne u dzieci zdrowych, przeprowadzanych masowo w srodowisku nauczania. Profilaktyka nowotworowa, dzieli się na profilaktyke pierwotna i wtorna. Profilaktyka pierwotna, ma na celu zmniejszenie umieralnosci i zmniejszenie narazenia na czynniki i zachorowalnosci na nowotwory przez eliminacje lub zmniejszenie narazenia na czynniki ryzyka i promowanie czynników ochronnych. Promowanie zachwan zdrowotnych powinny od
Rola pielegniarki we wczesnym wykrywaniu chorób nowotworowych u dzieci.
rozpocznij naukę
• wywiad pielegniarski • ocena stanu zdrowia, ocena zachowania dziecka (Pierwszym niespecyficznym objawem rozwijajacego się nowotworu jest zmiana usposobienia. Dziecko, które było pogodne, wesołe, nagle zaczyna być nadmiernie drażliwe, reaguje na bodźce nieadekwatnie. Wczesnymi niecharakterystycznymi objawami choroby nowotworowej są też: osłabienie, podwyższona ciepłota ciała bez uchwytnej przyczyny, nawracające infekcje, nocne poty, zahamowanie lub uwstecznienie rozwoju psychoruchowego, brak pr
Rola opiekuńcza pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z wybraną wadą rozwojową.
rozpocznij naukę
Działania pielęgniarki wobec dziecka z przepukliną oponowo-nerwową mózgu i rdzenia: A. Rozpoznanie wad cewy nerwowej opiera się na lekarskim badaniu przedmiotowym, obserwacji dziecka, badaniu czucia powierzchniowego na tylnej częsci kończyn i tułowia oraz badaniach obrazowych. Podczas pierwszych badań ważna jest ocena wysokości uszkodzenia rdzenia kręgowego. Uszkodzenie nie zawsze jest symetryczne i jedna połowa ciała może być bardziej dotknięta niż druga. Konieczna jest kontrola muskulatury stó
Rola opiekuńcza pielęgniarki w opiece nad dzieckiem na przykładzie zespołu genetycznego.
rozpocznij naukę
Działania pielęgniarki wobec chorego na zespół Downa: 1. Działania diagnostyczne (ostateczne rozpoznanie zespołu oraz wykrycie wad wrodzonych powinno nastąpić w okresie noworodkowym i niemowlęcym. Szczególnie istotne jest rozpoznanie wad, które ze względu na bezpośrednie zagrożenia życia wymagają wczesnej interwencji chirurgicznej: wady przewodu pokarmowego oraz wady serca. Nierozpoznana wada serca może prowadzić do upośledzenia rozwoju fizycznego. Każde dziecko z zespołem Downa wymaga prowadze
. Zadania terapeutyczne pielęgniarki w opiece nad dzieckiem z zapaleniem opon mózgowo- rdzeniowych.
rozpocznij naukę
 Podawanie zleconych leków, takie jak antybiotyków – rodzaj zależy od patogenów, o szerokim zakresie działania, w zależności od rodzaju infekującej bakterii i stopnia ustępowanie objawów, podawaj probiotyki z zachowaniem godzinnego odstępu od zastosowania antybiotyków – steroidy- w celu zmniejszenia obrzęku mózgu-, leki przeciwdrgawkowe  Przeprowadzanie zabiegi pomocniczych, takie jak mające na celu utrzymać prawidłową temperaturą ciała (monitorowanie temperatury ciała, podaj leki przeciwgorą
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Cele pielęgnacji:  Zapewnienie dziecku bezpieczeństwa i opieki podczas drgawek *na zlecenie lekarza podajemy diazepan (relanium) *nie pozostawiamy dziecka samego  Zapobieganie atakom padaczki  Udział w diagnostyce i leczeniu *monitorowanie regularności przyjmowania leków i niepomijania żadnej dawki  Udzielanie wsparcia rodzicom i nauczanie ich postępowania przypadku powtarzania ataków padaczki Postępowanie pielęgniarskie podczas napadu padaczkowego polega na: *zachowaniu spokoju i opanowani
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Zadania edukacyjne: *Pielęgniarka określa obszary wiedzy dziecka i jego rodziców i ocenia gotowość dziecka i rodziców do edukacji *Realizuje działania edukacyjne (uzupełnia wiedzę z zakresu padaczki, uczy rozpoznawania objawów aury, uczy szacowania podczas napadu padaczkowego i po napadzie, wyjaśnia działanie lęków przeciwpadaczkowy, pomaga ustalić czynniki prowokujące napad, uczy prowadzić kalendarz napadów *Pielęgniarka omawia zagadnienia psychospołeczne (sprawność intelektualna dziecka, wspó
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Zadania opiekuńcze: • Zadania pielęgniarki: • Określenie zapotrzebowania na profesjonalną opiekę pielęgniarską oraz zakres oczekiwanej opieki realizowanej przez rodziców/opiekunów • Pomoc w wykonywaniu lub wykonywanie za dziecko tych czynności życia codziennego, które gwarantują dziecku komfort w sferze biologicznej, psychicznej i społecznej • Zapewnienie dziecku bezpieczeństwa (niepozostawianie dziecka podczas kąpieli) • W trakcie trwania napadów: zachowanie spokoju, ułożenie chorego w bezpiecz
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Działania terapeutyczne: Rozpoznanie padaczki, określenie jej przyczyn, rodzaju napadów występujących u dziecka wymaga:  Starannego zebrania wywiadu,  Oceny stanu dziecka w badaniu fizykalnym,  Przeprowadzenia badań diagnostycznych: EEG, KT głowy, MRI i biochemicznych (test metaboliczny podstawowy, aminogram osocza i płynu mózgowo- rdzeniowego, ocena glikemii, jonogram) Zadania terapeutyczne:  Przygotowanie dziecka do badań: EEG (we śnie, po nieprzespanej nocy, po zmęczeniu), TK, MRI oraz op
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Zadania rehabilitacyjne: • Aktywność umysłowa i umiarkowana fizyczna zmniejsza ryzyko wystąpienia napadów. Zachęcanie dziecka do uprawiania sportu:  Rozwijanie aktywności dziecka w zależności od wykazywanych zainteresowań, zalecane są ogólnorozwojowe ćwiczenia fizyczne, Zwrócenie uwagi na ograniczenia:  Przestrzeganie zasad podczas pływania: nie pozostawiać dziecka bez nadzoru osoby dorosłej: pływanie w otwartych zbiornikach wodnych tylko w kamizelce ratunkowej,  Unikanie przemęczania podczas
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
• Zadania profilaktyczne:  Kształtowanie właściwego stosunku rodziców/opiekunów do dziecka chorego na padaczkę oraz poczucia odpowiedzialności za zdrowie i rozwój dziecka,  Dążenie do przysposabiania zarówno dziecko jak i rodziców do normalnego życia społecznego (dziecko chore na padaczkę ma niekiedy towarzyszące zaburzenia charakterologiczne i z tego powodu może stwarzać problemy we współżyciu z rówieśnikami), Zmniejszenie poczucia lęku i umożliwienie rzeczowych rozmów na temat choroby. Przyg
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Zadania wychowawcze: • Działania psychopedagogiczne pielęgniarki wobec dziecka niepełnosprawnego i jego rodziców: • Pomaga w realistycznym planowaniu celów życiowych • Podtrzymuje nadzieję, pomaga nadać sens życiu • Zapewnia motywacje do pracy • Wykazuje zrozumienie dla ograniczeń i obaw pacjenta oraz jego rodziny • Pośredniczy w procesie adaptacji rodziny do niepełnosprawności pacjenta • Zapewnia wsparcie emocjonalne pacjentowi i członkom rodziny (wsparcie i życzliwość), szczególnie rodzeństwu
Zadania pielęgniarki wobec dziecka z padaczką.
rozpocznij naukę
Działania wychowawcze:  Uświadamianie rodziców i dziecka (stosownie do wieku) o konieczności systematycznego zgłaszania się do poradni neurologicznej  Przygotowanie dziecka i jego rodziców/opiekunów do postępowania zapobiegającego lub ograniczającego ryzyko występowania napadów (unikanie czynników, które prowokują napad: nieregularny tryb życia, stres, niedobór snu, choroby infekcyjne, spożywanie alkoholu, niskie stężenie cukru we krwi, niektóre leki i substancje trujące, zbyt gwałtowna zmiana
Zadania opiekuńcze wobec dziecka z drgawkami gorączkowymi.
rozpocznij naukę
Drgawki sa zaburzeniami prawidłowej czynności mózgu powstałym na wskutek nieprawidłowych wyładowan elektrycznych w jego obrebie, mogących powodowac utrate przytomności, niekontrolowane ruchy ciała, odchylenia w zachowaniu i odczuwaniu, oraz zmiany w obrebie układu nerwowego autonomicznego. Napady drgawkowe tym róznia się od padaczkowych, ze ich pierwotna przyczyna lezy poza układem nerwowym. Drgawki gorączkowe sa powikłaniem wysokiej gorączki! Mogą stanowić odpowiedź niedojrzałego jeszcze mózg
Zasady komunikowania się pielęgniarki z dzieckiem i jego rodzicami.
rozpocznij naukę
Dziecko bacznie obserwuje to co się wokół niego dzieje. Komunikaty werbalne i niewerbalne- posłyszane strzępy rozmów rodziców, lekarzy, pielęgniarek, niedomówienia, wyciszone rozmowy, grobowe miny- dają dziecku do zrozumienia, że dzieje się coś złeg. A przecież ono-tak jak dorośli- ma prawo do prawdy. Przekazanie dziecku nowych informacji powinno być procesem rozłożonym w czasie, a nie doraźną informacją. Jednak w duzej mierze zależy od trybu przyjecia do szpitala, od tego, czy choroba jest ostr
Metody gromadzenia danych o stanie zdrowia dziecka.
rozpocznij naukę
Metody gromadzenia danych o pacjencie to świadome, planowe i konsekwentne sposoby postępowania pielęgniarki dla osiągnięcia określonego celu, jakim jest uzyskanie takiego zakresu i charakteru informacji o stanie pacjenta i jego środowiska, dzięki którym jest możliwe sformułowanie rozpoznania pielęgniarskiego – diagnozy pielęgniarskiej, a następnie planowanie, realizowanie i ocenianie osiągniętych celów pielęgnowania. W pielęgniarstwie pediatrycznym wykorzystywane są następujące metody gromadzeni
Pielęgnowanie dziecka z chorobą Hirschsprunga.
rozpocznij naukę
Choroba Hirschsprunga polega na znacznym rozszerzeniu określonego odcinka (a niekiedy całej) okrężnicy. Przyczyną choroby jest brak zwojów nerwowych (Auerbacha i Meissnera) w ścianie jelita... Schorzenie o podłożu genetycznym. Rozpoznanie: obserwowanie zalegających mas stolca (kamienie kałowe) wyczuwalnych przy badaniu brzucha, a także pusta odbytnica w czasie badania per rectum (mimo zaparcia), wymioty, okresowa biegunka. Pielęgnowanie dziecka: • zapewnienie prawidłowego nawodnienia, • ocena cz
. Zadania opiekuńcze wobec dziecka z niewydolnością nerek
rozpocznij naukę
- łagodzenie lęku dziecka przed dializą (spokojna postawa pielęgniarki, łagodne podejście do dziecka, stanowczość wobec niespokojnego zachowania dziecka) - zapewnienie przyjemnego spędzania czasu na oddziale hemodializ (zabawki, gry, telewizja) - zwiększenie komfortu podczas zabiegu (pomoc w przyjęciu siedzącej pozycji ciała) - nawiązanie i utrzymanie dobrego kontaktu z dzieckiem - u starszych dzieci dążenie do wytworzenie poczucia współzależności za leczenie - stworzenie dziecku warunków zape
Zasady monitorowania stanu zdrowia dziecka.
rozpocznij naukę
1. Ochrona noworodka przed zakażeniem (reżim sanitarny): zachowanie zasad aseptyki i antyseptyki przy zabiegach pielęgnacyjnych; bezwarunkowe mycie i dezynfekcja rąk, stosowanie rękawiczek czystych lub jałowych, dłonie bez ozdób oraz krótkie, niepolakierowane paznokcie personelu są gwarancją prawidłowo sprawowanej opieki nad noworodkiem. 2. Zapewnienie optymalnej dla stopnia dojrzałości neutralnej temperatury i wilgotności otoczenia – noworodek z bardzo małą i ekstremalnie małą urodzeniową masą
Zasady monitorowania stanu zdrowia dziecka. Dyspanseryzacja.
rozpocznij naukę
Badania bilansowe są to badania przesiewowe, przeprowadzane w całej populacji i obejmują wszystkie dzieci w danej grupie wiekowej. Ich zadaniem jest ocena stanu zdrowia dzieci, wczesne wykrywanie chorób często występujących; wychwycenie dzieci podejrzanych o patologie, wymagających obserwacji lub diagnostyki, oraz dzieci chorych i określenie ich potrzeb zdrowotnych oraz sposobu ich rozwiązania, a także dostarczanie danych statystycznych o częstości występowania różnych zaburzeń. Przeprowadzane s

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.