Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      cząstka materii, która spełnia jednocześnie cztery podstawowe warunki: jest kulista, elektrycznie obojętna, jej średnica jest w granicach (60-500) • 10^-12m, jej masa jest w granicach (1,66-500) • 10^-27kg   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      cząstka materii uznawana za niepodzielną - elektron   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zwana jest czwartym stanem skupeinia materii; mogą w niej występować, w zależności od warunków, atomy, cząsteczki, kationy, jądra i wolne elektrony; powstaje w wyniku bardzo silnego ogrzewania próbki gazowej substancji lub podczas wyładowań elektrycznych w rozrzedzonych gazach   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      cząstka subatomowa w jądrze o ładunku dodatnim, ważąca około 1u (unit), zbudowana z kwarków   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      cząstka subatomowa w jądrze o ładunku neutralnym, ważąca około 1u (unit), zbudowana z kwarków   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      cząstka elementarna, krążąca po powłokach elektronowych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      protony i neutrony w jądrze atomu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      atom, którego jądro zawiera określoną liczbę protonów i neutronów   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      liczba protonów w jądrze; nie ma dwóch pierwiastków, o takiej samej liczbie protonów w jądrze   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      liczba neutronów i protonów w jądrze atomu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      atom, który zawiera taką samą liczbę protonów co elektronów   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      odmiany atomów tego samego pierwiastka różniące się liczbą neutronów w jądrze (mają różne liczby masowe)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      samorzutny rozpad pierwiastków ciężkich połączony z emisją cząstek   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przemiana, rozpad, podczas którego z jądra atomu emitowana jest cząstka α czyli (2 neutrony i 2 protony) jądro helu, najsłabsze promieniowanie   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przemiana, rozpad, podczas którego w jądrze neutron przekształca się w proton, a z jądra jest wyrzucony elektron   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      najsilniejsze promieniowanie o krótkiej fali i dużej energii, promieniowanie falowe, powoduje zmiany w DNA organizmów zywych   
 | 
 | 
 | 
      czas połowicznego rozpadu    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      czas, po którym przemianom (rozpadowi) ulega połowa jąder atomu w zgromadzonej próbce   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      stan trwały atomu, stan o najniższej energii   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      według chemii kwantowej - miejsce, w którym prawdopodobieństwo znalezienia elektronu jest największe   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ostatnia powłoka w atomie, krążą po niej elektrony walencyjne   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      elektrony na ostatniej powłoce elektronu, decydują o właściwościach danego atomu (wiązania)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      stan po dostarczeniu do atomu pewnej ilości energii, stan nietrwały - atom wypromieniowuje nadmiar energii i powraca do stanu podstawowego   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      to najmniejsza ilość energii, jaką należy przyłożyć do atomu, aby oderwać od niego elektron i przenieść w nieskończoność   
 | 
 | 
 | 
      zasada nieoznacozności Heisenberga    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nie można jednocześnie, dokładnie ustalić położenia i pędu cząstki elementarnej (elektronu)   
 | 
 | 
 | 
      równanie falowe Schrödingera    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      opisuje prawdopodobieństwo znalezienia elektronu w danym miejscu w atomie w zależności od uwarunkowań np. energii elektronu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      n - oznacza numer powłoki, na której znajduje się elektron; przybiera wartości 1,2,3,4,...7, kwantuje energię elektronu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      l - charakteryzuje kształt orbitali i może przyjmować wartości (n-1)   
 | 
 | 
 | 
      magnetyczna liczba kwantowa    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      m - przybiera wartości od -l do +l przez 0 i określa, w jaki sposób chmura elektronów zachowuje się w polu magnetycznym   
 | 
 | 
 | 
      magnetyczna spinowa liczba kwantowa    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ms - może przyjmować tylko dwie wartości +1/2 i -1/2; wartości te charakteryzują spin elektronu czyli "kierunek obrotu wokół własnej osi"   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      dotyczy rozkładu elektronów na orbitalach: liczba elektronów niesparowanych na orbitalach jednego typu musi być jak największa   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      elektronowy wzór strukturalny; pary elektronowe zaznaczamy kreskami, a pojedyncze elektrony kropkami   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nie może być dwóch elektronów o jednakowym zestawie liczb kwantowych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      miara zdolności atomów tworzących wiązanie do przesuwania elektronów tego wiązania w stronę jednego z atomów   
 | 
 | 
 | 
      energia powinowactwa elektronowego    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      energia wypromieniowana przez atom podczas przyjmowania elektronu   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiązanie, które powstaje między dwoma atomami skrajnie różniącymi się elektroujemnościami (różnica powyżej 1,7)   
 | 
 | 
 | 
      wiązanie kowalencyjne (atomowe)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiązanie, które polega na uwspólnieniu pary elektronów między dwoma atomami; między atomami nie ma różnicy elektroujemności   
 | 
 | 
 | 
      wiązanie kowalencyjne spolaryzowane    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      to uwspólnienie pary elektronowej między dwoma atomami różniącymi się elektroujemnosciami; wiązanie zostaje przesunięte w kierunku atomu o większej elektroujemnosci   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiązanie takie powstaje wtedy, gdy wiążąca para elektronowa pochodzi w całości od jedego z atomów; dawca pary elektronowej to donor a biorca to akceptor   
 | 
 | 
 | 
      stopień utlenienia pierwiastnka    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ładunek, jaki zgromadziłby się na atomie, jeżeli założymy całkowitą polaryzację wiązań w cząsteczce   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiązanie powstające między dwoma atomami poprzez czołowe nałożenie się na siebie orbitali atomowych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiązanie powstające między dwoma atomami poprzez boczne nałożenie się orbitali atomowych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      cząsteczka polarna, w której występuje wyraźny biegun dodatni i ujemny   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      miara polarności cząsteczki   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      dwie jednakowe cząsteczki połączone ze sobą   
 | 
 | 
 | 
      oddziaływanie dipol-dipol    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      oddziaływania, które występują pomiędzy cząsteczkami polarnymi i polegają na przyciąganiu się różnoimiennych biegunów   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      oddziaływania, które polegaja na oddziaływaniu dipol-dipol oraz nakładaniu się chmur elektronowych atomu wodoru jednej cząsteczki i silnie elektroujemnego atomu drugiej cząsteczki   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      najsłabsze z oddziaływań międzycząsteczkowych; powstają na skutek chwilowych deformacji chmur elektronowych atomów lub cząsteczek położonych blisko siebie   
 | 
 | 
 | 
      elektrony zdelokalizowane    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      takie elektrony, których nie można przypisać konkretnym atomom w cząsteczce   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      "mieszanie" się orbitali w celu stworzenia jednego - hybrydy; pojęcie sztucznie stworzone   
 | 
 | 
 | 
      substancje diamagnetyczne    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      substancje, które przemieszczają się w polu magnetycznym w kierunku mniejszego jego natężenia   
 | 
 | 
 | 
      substancje paramagnetyczne    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      substancje, które przemieszczają się w polu magnetycznym w kierunku większego jego natężenia   
 | 
 | 
 |