Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      uporządkowany system wzajemnych stosunków społecznych zachodzących między naturalnie różniącymi się między sobą grupami społecznymi i jednostkami   
 | 
 | 
 | 
      Podstawowe różnice społeczne    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      wiek, stan cywilny, wykształcenie, stan majątkowy, miejsce zamieszkania, role społeczne   
 | 
 | 
 | 
      Poziomy struktury społecznej    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      makrostruktura (relacje między dużymi grupami społecznymi); mikrostruktura (relacje między małymi grupami lub w ich obrębie)   
 | 
 | 
 | 
      Teorie podziałów społecznych (autorzy)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Karol Marks; Max Weber; Kingsley Davies i Vilbert E. Moore   
 | 
 | 
 | 
      Podziały społeczne wg Marksa    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      społeczeństwo podzielone jest na dwie zwalczające się do zaniku klasy - burżuazja/kapitaliści (właściciele środków produkcji) i proletriat/robotnicy/chłopi (ich praca generuje zysk dla burżuazji)   
 | 
 | 
 | 
      Podziały społeczne wg Webera    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ludzie różnią się dostępnością dóbr i rywalizują ze sobą na płaszczyźnie ekonomicznej - wyrównywanie szans na drodze ewolucji   
 | 
 | 
 | 
      Podziały społeczne wg Daviesa i Moore'a    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      społeczeństwo podzielone jest na naturalne i istniejące od zawsze klasy, które się nie zwlaczają ponieważ każda z nich jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa; podział związany jest z takimi wartościami jak prestiż, władza, uznanie społeczne   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      nie klasy, a warstwy: niższa, średnia, wyższa (każda z nich podzielona jest jeszcze raz na niższą średnią i wyższą)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      grupa ludzi, których charakteryzuje podobna pozycja społeczna, wynikają ze statusu marterialnego, poziomu wykształcenia i stylu życia; może być także rozumiana jako część klasy społecznej   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zbiorowość społeczna o trwałym charakterze, charakteryzująca się równym dostępem do dóbr materialnych, władzy i wiedzy   
 | 
 | 
 | 
      Podział klas społecznych (rodzaje)    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      klasy własności, zawowdowo dochodowe i inne; klasa wyższa, średnia i niższa; klasa rządzących i rządzonych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      subiektywne postrzeganie pozycji danej jednostki lub grupy w społeczeństwie   
 | 
 | 
 | 
      Elementy oceny statusu jednostki    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      poziom dochodów, wykształcenie i kwalifikacje, możliwości wpływu na otoczenie, dostęp do władzy i dóbr materialnych   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zmiana przynależności jednostki do grupy społecznej; zmiana położenia grupy społęcznej w obrębie społeczeństwa; zmiana pozycji w danej zbiorowości bez zmiany samej zbiorowości, bądź zmiana zbiorowości i zajęcie miejsca w nowej zbiorowości   
 | 
 | 
 | 
      Rodzaje ruchliwości społecznej    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      pionowa (wertykalna); pozioma (horyzontalna); wewnątrzpokoleniowa; międzypokoleniowa   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przechodzenie z warstwy niższej do wyższej (awans społeczny), lub na odwrót (degradacja społeczna)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      przeniesienie się z jednej grupy do drugiej w obrębie tej samej warstwy społecznej bez zmiany pozycji społecznej   
 | 
 | 
 | 
      Ruchliwość wewnątrzpokoleniowa    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      zmiana miejsca jednostki w strukturze społecznej (np. zmiana wykształcenia)   
 | 
 | 
 | 
      Ruchliwość międzypokoleniowa    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      ocena pozycji jednostki w stosunku do pozycji jej przodków (jeżeli jednostka zajmuje w społeczeństwie inną pozycjęniż jej rodzice to zachodzi ruchliwość międzypokoleniowa)   
 | 
 | 
 | 
      Przyczyny ruchliwości społecznej    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      chęć poprawy sytuacji materialnej, zdobycia prestiżu społecznego, dostępu do pożądanych dóbr materialnych, zdobycia i sprawowania władzy   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      społeczeństwa, w których ruchliwość społeczna jest silna i zauważalna   
 | 
 | 
 |