Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
jest to język, w którym formułowane jest prawo.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to język, w którym formułowane są wypowiedzi o prawie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to zdania stwierdzające, że ze względu na treść określonej normy jakieś postępowanie jest określonym podmiotom w określonych okolicznościach nakazane, zakazane albo jest ani nakazane, anie zakazane.
|
|
|
Różnice między językiem tekstów prawnych, a językiem etnicznym: rozpocznij naukę
|
|
a) słownictwo - w języku tekstów prawnych występują bowiem wyrazy czy wyrażenia nieznane językowi powszechnemu tj. powództwo.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Często nadaje się wyrażeniom występującym w tekstach prawnych, a zaczerpniętych z języka etnicznego inne znaczenie np. szersze, węższe.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
b) zwroty złożone - zdarza się często, że wyrażenie zbudowane z tych samych wyrazów powiązanych według tych samych zasad, ma w języku etnicznym znaczenie inne niż w języku tekstów prawnych.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
c) quasi-idiomy - obok znaczenia idiomatycznego mają znaczenie dosłowne tzn. rozumiane dosłownie są składne i sensowne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
d) teksty prawne składają się z poszczególnych zdań (a czasem ich zespołów) wyraźnie oddzielonych od innych i oznaczonych, a więc opatrzonych własnymi indywidualizujacymi nazwami.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to jednostka redakcyjna tekstu prawnego, będąca zdaniem w sensie gramatycznym, zazwyczaj wyróżnioną graficznie przez opatrzenie jej nazwą indywidualizującą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to technika konstruowania aktów prawnych polegająca na tym, że norma nie jest wyrażona w jednym przepisie, ale poszczególne jej elementy są zamieszczone w wielu przepisach prawnych, często znajdujących się w bliskim sąsiedztwie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to technika konstruowania aktów prawnych polegająca na tym, że elementy wspólne wielu normom postępowania zamieszcza się w jednym przepisie części ogólnej danego aktu.
|
|
|
adekwatność tekstu prawnego rozpocznij naukę
|
|
tekst adekwatny to taki, który "wiernie", "dokładnie" wyraża zamysł prawodawcy.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to definicje formułowane przez pracodawcę, zazwyczaj w ustawach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to miejsce w tekście prawnym gdzie zgromadzone są definicje legalne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jest to zamieszczony w przepisie prawnym zwrot odsyłający do jakiegoś systemu ocen lub do jakiegoś systemu norm, innego jednak niż system norm prawnych, a przy tym systemu zazwyczaj uzasadnionego aksjologicznie.
|
|
|
przepis zawierający klauzulę generalną upoważnia organ stosujący prawo, i zarazem zobowiązuje go, aby rozstrzygając jakąś konkretną sprawę: rozpocznij naukę
|
|
1. oparł rozstrzygnięcie na wszechstronnej ocenie danego przypadku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2. oparł rozstrzygnięcie na jakiś pozaprawnych zasadach postępowania.
|
|
|
Środki służące osiąganiu komunikatywności tekstu prawnego: rozpocznij naukę
|
|
1. Formułowanie tytułów aktów normatywnych adekwatnie do treści tych aktów, tak aby na ich podstawie można było wstępnie ustalić, jakie sprawy dany akt reguluje;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
2. Podział tekstu danego aktu normatywnego na mniejsze części (np. rozdziały) i opatrzenie każdej z nich środtytułem.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
3. Konsekwentną konstrukcję każdego z osobna aktu normatywnego, taką mianowicie, że określone rodzaje przepisów są w nim zamieszczane zawsze w takiej samej kolejności;
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
4. Staranne formułowanie przepisów uchylających, tak aby można było bez wątpliwości ustalić, które akty normatywne czy które przepisy zostały wyeliminowane z tekstu prawnego.
|
|
|
Środki służące osiąganiu zwięzłosci tekstu prawnego rozpocznij naukę
|
|
Zwięzłość tekstu prawnego uzyskuje się przede wszystkim, posługując się odesłaniami oraz używając spójników do budowania wyrażeń złożonych.
|
|
|
odesłania w tekście prawnym rozpocznij naukę
|
|
polegają na tym, że jakiś przepis wskazuje na postanowienie zawarte w innym przepisie lub przepisach.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polegają na tym, że przepis aktu normatywnego odsyła do innego przepisu (czy przepisów) tego samego aktu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
polegają na tym, że przepis aktu normatywnego odsyła do przepisu (czy przepisów) innego aktu normatywnego.
|
|
|
odesłania wewnątrzsystemowe rozpocznij naukę
|
|
są to odesłania w ramach systemu prawa.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to odesłania do norm i zasad postępowania spoza systemu prawa.
|
|
|
Ze względu na sposób wyznaczania zachowania, przepisy prawne dzieli się na: rozpocznij naukę
|
|
nakazujące i zakazujące coś czynić oraz zezwalające
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są to przepisy, które wskazują w jaki sposób mogą albo muszą zostać uregulowane określone sprawy.
|
|
|
Zależnie od tego, jak określone są okoliczności, w których norma wyrażona w przepisie znajduje zastosowanie, wyróżnia się przepisy: rozpocznij naukę
|
|
a) bezwzględnie wiążące b) względnie wiążące c) przepisy semiimperatywne
|
|
|
Przepis bezwzględnie wiążący (ius cogens) rozpocznij naukę
|
|
jest to taki przepis, którego zastosowanie nie może zostać wyłączone ani ograniczone decyzją zainteresowanych stron. Zatem wiąże on strony w sposób bezwzględny.
|
|
|
Przepis względnie wiążący (ius dispositivum) rozpocznij naukę
|
|
jest to taki przepis, ktory znajduje zastosowanie tylko wtedy, gdy zainteresowane strony nie uregulowały konsekwencji prawnych jakiś zachowań czy zdarzeń w sposób odmienny, niż to uczyniono w przepisie.
|
|
|
Przepisy semiimperatywne (semidyspozytywn) rozpocznij naukę
|
|
są to przepisy, których zadaniem jest wyznaczenie minimalnego zakresu ochrony interesów jednej ze stron.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zastosowanie takich przepisów może zostać wyłączone albo ograniczone decyzją stron jedynie wtedy, gdy ich postanowienia są korzystniejsze dla strony objętej ochroną.
|
|
|