Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
Źródłem prawa jest sformalizowany akt władzy państwowej zawierającej przepisy prawne.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To pojęcie określające relację aktu prawnego (normy prawnej) do innego aktu prawnego (normy prawnej)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Określa relację aktu prawnego do adresata
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Uchwalona w 1997r przez zgromadzenie narodowe większością 2/3, a potem przez naród w referendum. Zgromadzenie narodowe: Sejm i Senat. Moc obowiązująca powszechnie.
|
|
|
Cechy charakterystyczne konstytucji rozpocznij naukę
|
|
a) Nazwa; b) Szczególny tryb przyjmowania i wprowadzania zmian c) Najwyższa moc prawna d) Szczególna treść e) Występowanie systemu gwarancji konstytucji *Miejsce publikacji: Dziennik Ustaw
|
|
|
Ustawa o zmianie konstytucji rozpocznij naukę
|
|
Projekt może złożyć tylko 1/5 ustawowej liczby posłow, Senat i prezydent. Uchwala ją Sejm więkoszością 2/3 i Senat w takim samym brzmieniu większością bezwzględną
|
|
|
Rodzaje umów międzynarodowych w Polsce: rozpocznij naukę
|
|
a) ratyfikowane b) nieratyfikowane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Podpis głowy państwa pod umową międzynarodową
|
|
|
Umowy międzynarodowe ratyfikowane rozpocznij naukę
|
|
Są powszechnie obowiązujące
|
|
|
Umowy międzynarodowe nieratyfikowane rozpocznij naukę
|
|
Są wewnętrznie obowiązujące
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są ustanawiane w celu uniknięcia w tekstach prawnych dwukrotnego czy kilkakrotnego nawet powtarzania tych samych postanowień.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
to takie, które nie formułują w pełni postępowania lecz upoważniają niższy organ do wydania uzupełnienia w przyszłości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To przepis, który normuje zachowania powtarzalne w rodzajowo określony sposób
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
To przepis, który adresatowi wyznacza w wyróżnionych okolicznościach jednorazowe zachowanie się
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepisy stosowane bezwzględnie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Przepisy o zastosowaniu względnym
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spośród wielu sposobów, zachowań wskazują jeden możliwy: inny sposób zachowania pociąga ujemne skutki prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ze wszystkich sposobów zachowań możliwych w danej sytuacji wyróżniają jeden i mówią, że tak postępować nie wolno
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
uprawniają pewną klasę podmiotów do możliwości wyboru sposobu zachowań, przy czym zachowanie nie jest ich obowiązkiem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określają skutki prawne – jednego faktu prawnego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
określają skutki prawne – dwu lub więcej faktów prawnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jednostkowo (imiennie) – adresat
|
|
|
Przepis pierwszego stopnia rozpocznij naukę
|
|
określone fakty prawne wywołuja określone skutki prawne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przepis o przepisach stopnia pierwszego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działania organów państwa rodzące skutki prawne niezależnie od woli podm. których dotyczą, oraz czynności prawne dochodzące do skutku poprzez oświadczenie woli tylko jednej strony.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
działania organów państwa, wywołujące skutki prawne za zgodą lub na wniosek zainteresowanego podmiotu oraz czynności prawne dochodzące do skutku mocą zgodnego oświadczenia woli dwu lub więcej stron
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Jednostronnymi aktami prawnymi nazywane są działania organów państwa rodzące następstwa prawne niezależnie od woli podmiotu, którego one dotyczą oraz czyności prawne dochodzące do skutku przez oświadczenie woli tylko jednej strony
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Dwustronne akty prawne to działania organów państwa, wywołujące następstwa prawne za zgodą lub na wniosek osoby zainteresowanej oraz czynności prawne, dochodzące do skutku mocą zgodnego oświadczenia woli dwóch lub więcej stron
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
Zbiór przepisów obowiązujących w danym czasie w określonym państwie
|
|
|