Pytanie                    | 
                
                    Odpowiedź                    | 
            
        
        | 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      proces stopniowych zmian budowy ciała, sposobu życia, upodobań pokarmowych lub innych cech gatunku, prowadzący do powstania nowego gatunku.   
 | 
 | 
 | 
      Czym powodowane są zmiany cech gatunku?    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Presją przekształcającego się środowiska   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Bezpośrednie oraz pośrednie dowody, które pochodzą z różnych dziedzin nauki.   
 | 
 | 
 | 
      Bezpośrednie dowody ewolucji    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      - skamieniałości - ogniwa pośrednie - relikty   
 | 
 | 
 | 
      Pośrednie dowody ewolucji    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      - narządy szczątkowe - jedność budowy i funkcjonowania - rozmieszczenie organizmów na kuli ziemskiej - struktury homologiczne i analogiczne   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Szczątki i ślady działalności organizmów zachowane w osadach skorupy ziemskiej. Tworzą się, gdy rozkład ciała jest niemożliwy.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Ogniwo pośrednie między rybami a płazami.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Pierwszy płaz z dobrze rozwiniętymi kończynami. Wiele cech rybich.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      forma pośrednia między gadami, a ptakami. Zęby drapieżnika (jak gady). Był wielkości gołębia.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      pojedyncze gatunki, których ewolucja przebiegała bardzo powoli (żywe skamieniałości), np. kolczatka i dziobak, a także łodzik (głowonóg z muszlą zewn.) i latimeria.   
 | 
 | 
 | 
      Narządy szczotką u człowieka.    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Zęby mądrości, mięśnie poruszające małżowiną uszną, kość ogonowa.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Podobny plan budowy komórek oraz podobne typy tkanki.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Podobieństwo budowy narządów, ich układów lub przebiegu procesów życiowych u gatunków pochodzących od wspólnego przodka.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Podobieństwo narządów, ich układów lub przebiegu procesów życiowych u niespokrewnionych ze sobą organizmów.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Podobieństwo, dotyczące całego organizmu (np. opływowy kształt delfina i rekina)   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Organizmy, które żyją tylko na ograniczonym obszarze i nie są spotykane w innych miejscach Ziemi.   
 | 
 | 
 | 
| 
     rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Mechanizm sprawiający, że przeżywają osobniki najlepiej przystosowane do środowiska.   
 | 
 | 
 | 
      Syntetyczna teoria ewolucji    rozpocznij naukę
 | 
 | 
      Wskazuje na genetyczne podłoże zmian ewolucyjnych. Główne założenia: - osobniki różnią się od siebie (zmienność); - wydaje się więcej potomstwa, niż może przeżyć - występowanie konkurencji, na co wpływ mają różne cechy organizmów; - przeżywają lepiej dostosowane osobniki (dobór naturalny); - cechy przodków są dziedziczone   
 | 
 | 
 |