Pytanie |
Odpowiedź |
rozpocznij naukę
|
|
wodna powłoka kuli ziemskiej obejmująca morza i oceany, wody zgromadzone w lodowcach, lądolodach i wiecznej zmarzlinie, wody powierzchniowe rzek, jezior, bagien i mokradeł, wody podziemne oraz wody zawarte w atmosferze i biosferze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
100C-4C objętość zmniejsza się/ 4C-0C objętość zwiększa się/ poniżej 0 objętość zwiększa się o 9%
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejście ze stanu ciekłego w lotny (woda -> para wodna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejście ze stanu lotnego w ciekły (para wodna -> woda)
|
|
|
ZAMARZANIE (KRYSTALIZACJA) rozpocznij naukę
|
|
przejście ze stanu ciekłego w stały (woda -> lód)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejście ze stanu stałego w ciekły (lód -> woda)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejście ze stanu stałego w lotny (lód -> para wodna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przejście ze stanu lotnego w stały (para wodna -> lód)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
parowanie z powierzchni roślin i organizmów zwierząt
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przesiąkanie wód w podłoże, uwarunkowane zdolnością niektórych skał do przepuszczania wody
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenoszenie pary wodnej w kierunku pionowym, od powierzchni ku górze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przenoszenie pary wodnej w kierunku poziomym (między obszarami lądów i oceanów)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruch wody w kierunku pionowym (ku powierzchni Ziemi)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spływ wody po powierzchni Ziemi zgodnie z nachyleniem terenu pod wpływem siły grawitacji
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odpływ wód pod powierzchnią terenu, uwarunkowany nachyleniem warstw nieprzepuszczalnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cykl krążenia między oceanami, atmosferą i kontynentami
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cykl krążenia między atmosferą a oceanem lub atmosferą a lądem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
parowanie, przenoszenie, kondensacja pary wodnej w atmosferze
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
opad, odpływ powierzchniowy, odpływ podziemny, wsiąkanie, retencja
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
czasowe zatrzymanie wody z obiegu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jeziora, śnieg, lodowce i lądolody, bagna i mokradła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
różnego rodzaju wody podziemne, wieczna zmarzlina
|
|
|
WPŁYW CZŁOWIEKA NA RETENCJĘ WÓD - zmniejszanie rozpocznij naukę
|
|
pobór wód, osuszanie terenów, zwiększanie szybkości jej spływu (regulacja rzek), przyspieszenie efektu cieplarnianego (topnienie lodowców)
|
|
|
WPŁYW CZŁOWIEKA NA RETENCJĘ WÓD - zwiększanie rozpocznij naukę
|
|
budowa zbiorników retencyjnych, stawów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zestawienie przychodow i ubytków wody dla danego obszaru w czasie roku hydrologicznego
|
|
|
ROK HYDROLOGICZNY W POLSCE rozpocznij naukę
|
|
zaczyna się w listopadzie, kończy się w październiku
|
|
|
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA SALDO BILANSU WODNEGO rozpocznij naukę
|
|
klimat, rzeźba terenu, oddalenie od mórz i oceanów, prądy morskie, szata roślinna
|
|
|
DODATNI BILANS WODNY: strefa równikowa rozpocznij naukę
|
|
-Nizina Amazonki/ -Kotlina Kongo/ -Archipelag Malajski
|
|
|
DODATNI BILANS WODNY: tereny leżące w pobliżu mórz, obok których przepływają ciepłe prądy morskie rozpocznij naukę
|
|
-zachodnia część Gór Skandynawskich/ -północno-zachodnia część Gór Nadbrzeżnych (Ameryka Płn.)
|
|
|
DODATNI BILANS WODNY: obszary o utrudnionym odpływie wód rozpocznij naukę
|
|
-Nizina Zachodniosyberyjska
|
|
|
DODATNI BILANS WODNY: strefa okołobiegunowa rozpocznij naukę
|
|
|
|
|
UJEMNY BILANS WODNY: strefa zwrtonikowa rozpocznij naukę
|
|
-Sahara/ -Kalahari/ -Półwysep Arabski/ -zachodnia i środkowa Australia
|
|
|
UJEMNY BILANS WODNY: tereny leżące w pobliżu mórz, obok których przepływają zimne prąd morskie rozpocznij naukę
|
|
-pustynia Namib/ -pustynia Atakama
|
|
|
UJEMNY BILANS WODNY: obszary lądowe położone daleko od mórz, o małym dopływie wód rozpocznij naukę
|
|
-środkowa Azja (Nizina Turańska, pustynia Gobi)
|
|
|
UJEMNY BILANS WODNY: obszary leżące w tzw. cieniu opadowym rozpocznij naukę
|
|
-Kotlina Koszgarska/ -Wielka Kotlina
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zwarty obszar wód na powierzchni Ziemi obejmujący wszystkie oceany i połączone z nimi morza. przyjmuje się istnienie czterech oceanów: Spokojnego, Atlantyckiego, Indyjskiego i Arktycznego
|
|
|
POWIERZCHNIA WSZECHOCEANU rozpocznij naukę
|
|
Wszechocean 71% -> Ocean Spokojny 49.5%/ Atlantycki 25,4%/ Indyjski 21,1%/ Arktyczny 4%
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
półkula północna 60,6%/ półkula południowa 81,6%/ półkula wschodnia 63,6%/ pólkula zachodnia 81,4%
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar, z którego wody powierzchniowe spływają do danego oceanu.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
część wszechoceanu oddzielona od jego pozostałych części brzegami kontynentu, wyspami lub wzniesieniem dna, mająca z nim wspólny poziom wody i swobodną wymianę wód
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
morze oddzielone od oceanu archipelagami wysp lub półwyspami *Beringa/*Ochockie/ *Japońskie/ *Wschodniochińskie/ *Południowochińskie/ *Andamańskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
morze szeroko połączone z oceanem, może być oddzielone podmorskim progiem *Arabskie/ *Północne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
morze położone wśród wysp archipelagu *Sulu/ *Celebes/ *Jawajskie/ *Moluckie/ *Banda
|
|
|
MORZE ŚRÓDZIEMNE WEWNĄTRZKONTYNENTALNE rozpocznij naukę
|
|
morze położone w obrębie jednego kontynentu, jego wody mają utrudniony kontakt z oceanem przez wąskie i płytkie cieśniny /*Bałtyckie/ *Białe
|
|
|
MORZE ŚRÓDZIEMNE MIĘDZYKONTYNENTALNE rozpocznij naukę
|
|
morze położone między kontynentami, wyraźnie oddzielone od oceanów, łączące się z nimi wąskimi cieśninami /*Śródziemne/ *Czarne/ *Czerwone/ *Karaibskie
|
|
|
PRZYCZYNY NISKIEGO ZASOLENIA MORZA BAŁTYCKIEGO rozpocznij naukę
|
|
7‰ -niewielkie parowanie (zimą)/ -duży dopływ wód słodkich rzekami/ -sezonowo duży dopływ wód z topniejących śniegów
|
|
|
PRZYCZYNY WYSOKIEGO ZASOLENIA MORZA CZARNEGO rozpocznij naukę
|
|
46‰ -duże parowanie/ -niewielki dopływ wód słodkich z rzek/ -brak sezonowego dopływu wód z topniejących śniegów
|
|
|
TEMPERATURA WÓD OCEANICZNYCH rozpocznij naukę
|
|
najwyższa jest na obszarach okołorównikowych i maleje wraz ze wzrostem szerokości geograficznej. duże zmiany spowodowane są przez prądy morskie oraz izolację akwenu. średnia temperatura światowego oceanu wynosi 17,4C
|
|
|
PIONOWY ROZKŁAD TEMPERATURY WODY MORSKIEJ rozpocznij naukę
|
|
-od 0 do 400 m.p.p. m - zmiany temperatury zależne od wpływów zewnętrznych (tzw. warstwa wymieszana)/ -400-1200m.p.p.m. temperatura spada do 5C (warstwa termokliny)/ -poniżej 1200.m.p.p.m. temp. 5C-0C (głębinowa warstwa izotermiczna)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gęstość rośnie ze wzrostem zasolenia; ze zbliżaniem się temperatury wody do 4C; najczęściej waha się od 1,02 do 1,03 g/m3
|
|
|
PRZEZROCZYSTOŚĆ WODY MORSKIEJ rozpocznij naukę
|
|
przezroczystość wody zależy od zawartości w niej zawiesin i substancji odżywczych - im mniejsza zawartość, tym większa przezroczystość. najbardziej przezroczyste są wody obszarów okołobiegunowych, najmniej - silnie zeutrofizowane morza przybrzeżne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
barwa wody zależy od warunków oświetlenia, głębokości morza, ilości i składu rozpuszczonych w wodzie substancji, życia organicznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przekazują energię cieplną i mechaniczną w środowisku przyrodniczym, są motorem procesów geomorfologicznych, warunkują cyrkulację atmosferyczną oraz rozwój biosfery i antroposfery. woda morska podlega ciągłym ruchom
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
ruch wody powstały pod wpływem uderzenia wiatru o jej powierzchnię. im wiatr silniejszy, tym fale większe. cząsteczki wody poruszają się po torach kołowych, oscylując w kierunku pionowym. w pobliżu brzegu fala ulega wyhamowaniu o coraz płytsze dno
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstaje wskutek przejścia niżu i wyżu lub przemieszczającego się ośrodka barycznego. występuje w jeziorach i zamkniętych morzach. polega na różnicy poziomów w jednym zbiorniku wodnym - powierzchnia podnosi się ku niżowi i opada w wyżu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
poziome, strumieniowe ruchy wody w morzach i oceanach. powstają najczęściej w wyniku działania stałych wiatrów (pasatów), ale również wskutek różnic gęstości, zasolenia czy różnic poziomu wód
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pionowy ruch, wynoszenie głębinowych wód morskich spowodowane odsuwaniem powierzchniowych warstw wody morskiej od wybrzeży przez pasaty lub prądy morskie (przybrzeżny) oraz rozbieżnością (dywergencją) prądów morskich w strefie okołorównikowej (równikowy)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zachodzi w szerokościach geograficznych 55C-60C, gdzie dochodzi do zbieżności prądów morskich (konwergencja), zimne wody opadają w głębie oceaniczne
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
cykliczny ruch wody morskiej powstały w wyniku grawitacyjnego oddziaływania Księżyca i Słońca, zachodzący najintensywniej w momentach górowania i dołowania Księżyca (co 12h27min) ze względu na bliskość Ziemi w tym czasie.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
przypływy i odpływy w związku z ruchem obrotowym Ziemi przemiesz
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w czasie pełni i nowiu, kiedy sumuje się przyciąganie Księżyca i Słońca (wraz z Ziemią znajdują się na jednej linii)
|
|
|
PŁYWY KWADROWE (kwadraturowe) rozpocznij naukę
|
|
występują w czasie pierwszej i trzeciej kwadry (oddziaływanie Księzyca jest częściowo znoszone przez Słońce)
|
|
|
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WIELKOŚĆ PŁYWÓW rozpocznij naukę
|
|
wielkość i głębokość zbiornika oraz jego ukształtowanie/ największe: zatoka Fundy w Kanadzie - amplituda pływów przekracza 20m
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
fala wzbudzona podmorskim trzęsieniem ziemi, podmorskimi wybuchami wulkanów lub osunięciem się do wody ogromnych mas lodu lub ziemi. przez ocean, fala przemieszcza się z ogromną prędkością, nawet do 900km/h. przy brzegu ulega silnemu spiętrzeniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zjawisko zahamowania upwellingu u zachodnich wybrzeży Ameryki Południowej spowodowane oslabieniem wiejących ze wschodu pasatów, w związku z czym woda z zachodniego Pacyfiku
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody zajmujące pęknięcia i pory w skałach
|
|
|
OD CZEGO ZALEŻY ILOŚĆ WÓD PODZIEMNYCH rozpocznij naukę
|
|
-wielkość opadów/ -przepuszczalność skał (+żwiry, piaski -iły i lite)/ -sposób zalegania skał oraz ich ułożenia/ -gęstość sieci rzecznej
|
|
|
WODY PODZIEMNE - ZASKÓRNE (wierzchówki) rozpocznij naukę
|
|
występują tuż pod powierzchnią ziemi, podlegają silnym dobowym wpływom atmosferycznym, silnie zanieczyszczone, nie nadają się do picia
|
|
|
WODY PODZIEMNE - GRUNTOWE rozpocznij naukę
|
|
infiltrują głębiej - naturalne oczyszczenie, podlegają wahaniom sezonowym, temperatura zmienia się zgodnie z rocznymi wahaniami temp., na ogół nadają się do picia i wykorzystania gospodarczego
|
|
|
WODY PODZIEMNE - WGŁĘBNE (głębinowe) rozpocznij naukę
|
|
znajdują się głęboko pod pow. ziemi, przykryte utworami nieprzepuszczalnymi, temperatura odpowiada średniej rocznej dla danego obszaru, najlepsze do picia i wykorzystania gospodarczego, często zmineralizowane
|
|
|
WODY PODZIEMNE - RELIKTOWE rozpocznij naukę
|
|
znajdują się głęboko pod powierzchnią Ziemi, zazwyczaj w tzw. pułapkach geologicznych, odizolowane utworami nieprzepuszczalnymi, nie reagują na czynniki pogodowe, silnie zmineral., często z wodami ciepłymi, wykorzystywane w przemyśle spożywczym, przemyśle
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody wypełniające pod bardzo wysokim ciśnieniem hydrostatycznym warstwę przepuszczalną położoną między warstwami nieprzepuszczalnymi, gdy warstwy znajdują się w niecce. po przewierceniu warstwy nieprzepuszczalnej woda wydostanie się na powierzchnię samois
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
po przewierceniu warstwy nieprzepuszczalnej woda tylko podniesie się w studni
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
naturalny wypływ wody podziemnej na powierzchnię ziemi otworem lub szczeliną
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda wypływa z powodu działania siły ciążenia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
woda jest wypychana z warstwy wodonośnej pod wpływem ciśnienia hydrostatycznego
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w miejscach, gdzie powierzchnia Ziemi przecina szczelinę w litych skałach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
tworzą się wskutek wcięcia doliny rzecznej w warstwę wodonośną, najczęściej na dnie lub zboczu doliny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
są efektem ruchów tektonicznych, woda wydostaje się wzdłuż uskakoku biegnącego przez warstwy nieprzepuszczlane
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają w przepełnionych wodą podziemnych warstwach wodonośnych o nieckowatym kształcie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
występują w spękanych skałach objętych procesami krasowymi; obfite w wodę, reagują na opady atmosferyczne; powstają, gdy woda swobodnie spływa pod działaniem siły grawitacji (wypływy krasowe) lub ciśnienia hydrostatycznego (wywierzyska)
|
|
|
ŹRÓDŁO WARSTWOWE (zboczowe) rozpocznij naukę
|
|
wody krążą w nachylonych warstwach wodonośnych, są niewielkie i mało wydajne; występują na granicy z warstwą nieprzepuszczalną
|
|
|
ŹRÓDŁA OSUWISKOWE (rumowiskowe) rozpocznij naukę
|
|
powstają u czoła osuwiska, które zasypało ujście innego źródła
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
inaczej źródło wytryskowe, w których przegrzana woda jest okresowo wyrzucana na znaczną wysokość. występują na obszarach aktywnych wulkanicznie, gdzie pod powierzchnią znajdują się komory wypełnione wodą.
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
panuje w nich duże ciśnienie, zatem temp. wrzenia jest wyższa od 100C. gdy woda osiągnie temp. wrzenia, gwałtownie przechodzi w parę wodną, wypychając nadległe warstwy wody na zewnątrz. *Park Narodowy Yellowstone (USA) *Płw. Kamczatka *Japonia *Islandia
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody zawierające rozpuszczone sole mineralne i gazy w ilości przynajmniej 1g na litr. wody te wykorzystywane są najczęściej w leśnictwie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawierają CO2 pochodzący z wietrzenia skał lub jako pozostałość procesów wulkanicznych
|
|
|
WODY MINERALNE - SZCZAWY ŻELAZISTE rozpocznij naukę
|
|
zawierają jony żelaza pochodzące z utleniania minerałów lub rozkładu pirytu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zawierają najczęściej sól kamienną i sole magnezu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody z domieszką boru pochodzące z wody morskiej lub z rozkładu glinokrzemianów
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody z zawartością jodu pochodzącego z wody morskiej (organizmów morskich) lub podziemnych wyziewów wulkanicznych
|
|
|
WODY MINERALNE - BROMKOWE rozpocznij naukę
|
|
wody z domieszką bromu, który pochodzi z wody morskiej (organizmów morskich) lub wód reliktowych mających kontakt z bituminami
|
|
|
WODY MINERALNE - SIARCZKOWE rozpocznij naukę
|
|
wody z rozpuszczonymi siarczkami sodu i wapnia
|
|
|
WODY MINERALNE - RADOCZYNNE rozpocznij naukę
|
|
wody z dodatkiem promieniotwórczego radonu, będącego produktem promieniotwórczego rozpadu skał zawierających uran
|
|
|
WODY MINERALNE - CIEPLICE (TERMY) rozpocznij naukę
|
|
najczęściej ogrzane wody głębinowe
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody płynące - rzeki, wody stojące - jeziora, bagna, mokradła, torfowiska, wody uwięzione w lodowcach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
większe cieki wodne mające swoje własne nazwy. ciek - powierzchniowa struga wodna płynąca naturalnym korytem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wpływa bezpośrednio do morza lub obszaru dopływowego, a wraz z dopływami tworzy system rzeczny
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar, z którego wody spływają do danej rzeki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszar, z którego wody spływają do danego zbiornika
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
granica oddzielająca dorzecza lub zlewiska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
gdy woda z obszaru źródłowego odpływa w różnych kierunkach lub dzieli się na ramiona prowadzące wodę do różnych dorzeczy. występuje na terenach płaskich, często bagnistych *Casiquiare odprowadzająca wody Orinoko i Rio Negro *Obra pod Wolsztynem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
stosunek objętości wody przepływającej przez dany przekrój poprzeczny koryta rzecznego do jednostki czasu, wyrażony w l/s, m3/s lub km3/rok
|
|
|
RZEKI STAŁE (PERMANENTNE) rozpocznij naukę
|
|
prowadzą wodę przez cały rok; występują na obszarach, gdzie opady przewyższają parowanie *Amazonka *Kongo
|
|
|
RZEKI OKRESOWE (PERIODYCZNE) rozpocznij naukę
|
|
prowadzą wodę przez kilka miesięcy w roku; występują w klimatach z porą wilgotną i suchą, *Diamantina i *Coopers Creek w Australii
|
|
|
RZEKI CHWILOWE (EPIZODYCZNE) rozpocznij naukę
|
|
prowadzą wodę sporadycznie i krótko w momencie opadów; występują w najsuchszych regionach świata, gdzie opady mogą zdarzyć się raz na kilka lat *Groot Vis na Pustyni Namib (Afryka)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
normalny, ustalony na podstawie wieloletnich obserwacji rytm wahań poziomu wody, określający zróżnicowanie przeplywu i zlodzenia, uwzględniający sposób zasilania rzeki
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwyższe stany i przepływy rzek latem, w okresie intensywnego topnienia lodowców lub lądolodów *Syr-daria, *Amu-daria, *Ren, *Rodan
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
najwyższe stany i przepływy wiosną, w czasie topnienia śniegów *Ob *Jenisej *Lena *Indygirka *Kołyma *Mackenzie *Jukon
|
|
|
USTRÓJ DESZCZOWY OCEANICZNY rozpocznij naukę
|
|
zasilanie opadami przez całt rok, wyższe stany wód zimą spowodowane zmniejszonym parowaniem *Tamiza *Sekwana *Wezera *Loara *Tag *Moy
|
|
|
USTRÓJ DESZCZOWY MONSUNOWY rozpocznij naukę
|
|
maksymalne stany wód w porze monsunów letnich, minimalne - zimowych *Ganges *Brahmaputra *Jangcy *Huang-ho
|
|
|
USTRÓJ DESZCZOWY ZWRTONIKOWY rozpocznij naukę
|
|
maksymalne stany w porze deszczowej, związane z zenitalnym położeniem Słońca *Dillia *Bahr el Ghazal *Diamantina *Coopers Creek
|
|
|
USTRÓJ DESZCZOWY RÓWNIKOWY rozpocznij naukę
|
|
zasilane opadami deszczu równomiernie przez cały rok, mają wyrównane, wysokie przepływy *Amazonka *Kongo
|
|
|
USTRÓJ ZŁOŻONY (MIESZANY) rozpocznij naukę
|
|
mają kilka źródeł zasilania i wykazują zróżnicowane przepływy, np. rzeki Polski maja wysokie stany i przepływy wiosną (roztopy) i latem (duże opady) lub też rzeki przepływające przez różne strefy klimatyczne *Nil
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zbiornik wodny zajmujący powstałe w naturalny sposób zagłębienie, bez bezpośredniego połączenia z wszechoceanem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
nauka, której przedmiotem badań są jeziora
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wody rzek wpływają do jeziora i wypływają z niego *J. Bodeńskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzeki tylko wypływają z jeziora *J. Tana w Afryce
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
rzeki tylko wpływają do jeziora lub nie wpływa żadna *Morze Kaspijskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jezioro o zawartości soli mineralnych nie wyżej niż 1‰ *J. Onega
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
jezioro o zawartości soli mineralnych 1-20‰
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
znajdują się w kraterach powstałych wskutek upadku meteorytów, mają okrągły kształt (*Clearwater *Clearwater West)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmują zagłębienia powstałe wskutek ruchów tektonicznych skorupy ziemskiej, np. rowy tektoniczne, zapadlisko; często głębokie o wydłużonym kształcie (*Bajkał *Morze Martwe *Turkana *Wiktorii *Tanganika
|
|
|
JEZIORO WULKANICZNE KRATEROWE rozpocznij naukę
|
|
mieszczą się w kraterach po wygasłych wulkanach, głębokie, o okrągłym kształcie (*Albano - Włochy k. Rzymu)
|
|
|
JEZIORO WULKANICZNE KALDEROWE rozpocznij naukę
|
|
leżą w kalderach wulkanicznych, większe od kraterowych, również o zaokrąglonym kształcie, ale płytsze (*Toba - Sumatra)
|
|
|
JEZIORO WULKANICZNE MAARY rozpocznij naukę
|
|
zajmują zagłębienia w lejkowatych kraterach pozostałych po wulkanach eksplozywnych; niewielkie, o zróżnicowanym kształcie (*Gemundener Maar w Niemczech)
|
|
|
JEZIORO WULKANICZNE ZAPOROWE rozpocznij naukę
|
|
powstają w wyniku zatamowania odpływu wody przez potoki lawy (np. dolin górskich); mają zróżnicowany kształt (*Sewan w Armenii)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
pozostałość dawnych mórz, zatok lub większych jezior; zróżnicowany kształt, endemiczna fauna i flora (*Morze Kaspijskie *Morze Aralskie)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmują zagłębienia powstałe wskutek nierównomiernej akumulacji osadów rzecznych w delcie lub wskutek odcięcia tymi osadami części ujścia deltowego; zazwyczaj płytkie o zróżnicowanym kształcie (*Druzno - delta Wisły; *Dąbie - delta Odry)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstałe wskutek całkowitego odcięcia ujściowego odcinka rzeki mierzeją, wałem od morza (*Liman Tiligulski *Kujalnicki, *Chodżybejski
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
mieszczą się w zagłębieniach powstałych wskutek rozpuszczenia przez wodę skał węglanowych; głębokie o zróżnicowanym kształcie *Białe Sosnowieckie na Polesiu Lubelskim
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstałe w dolinach rzek, odcięte dawne meandry rzeczne; płytkie, wąskie, w kształcie rogalika *Czerniakowskie w Warszawie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
dawne zatoki odcięte przez narastającą mierzeję; płytkie, stosunkowo duże, kształt nieregularny *Łebsko *Gardno *Wicko *Jamno *Bukowo
|
|
|
JEZIORO POLODOWCOWE CYRKOWE rozpocznij naukę
|
|
zajmują zagłębienia kotłów polodowcowych; głębokie, niewielkie, krągłe *Czarny Staw w Tatrach *Mały i Wielki Staw w Karkonoszach
|
|
|
JEZIORO POLODOWCOWE RYNNOWE rozpocznij naukę
|
|
leżą w rynnach polodowcowych; głębokie, wąskie, długie, o zróżnicowanej batymetrii (rzeźbie dna) *Hańcza *Gopło *Jeziorak *Charzykowskie
|
|
|
JEZIORO POLODOWCOWE MORENOWE rozpocznij naukę
|
|
powstają w wyniku zablokowania moreną czołową odpływu wód z doliny lub zajmują obszerne obniżenia moreny dennej; rozległe, płytkie, o zróżnicowanym kształcie *Śniardwy *Mamry *Niegocin
|
|
|
JEZIORO POLODOWCOWE OCZKA WYTOPISKOWE rozpocznij naukę
|
|
zajmują zagłębienia powstałe po wytopieniu brył "martwego" lodu (bryły lodu z wycofującego się lądolodu); małe, stosunkowo głębokie, okrągłe *najczęściej bez nazwy
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
leżą w zagłębieniach międzywydmowych powstałych wskutek wywiewania piasku; niewielkie, płytkie, o regularnych kształtach, często okresowe *Teke - Kazachstan
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
zajmują obniżenia o utrudnionym odpływie; małe, płytkie, silnie zarastające, przez co trudno wskazać ich pierwotny kształt *Czarne *Żółte Błota - Polesie Lubelskie
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstają przez zatrzymanie odpływu wody przez osuwiska i obrywy skalne; niewielkie, o zróznicowanej głębokości i kształce *Jezioro Duszatyńskie *Szmaragdowe w Bieszczadach
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
powstałe wskutek zatamowania koryta rzeki tamą zbudowaną przez bobry; niewielkie, płytkie, o zróżnicowanym kształcie *jeziora na rzece Kamionce w Wigierskim PN
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wpływ na wytworzenie misy jeziornej miało kilka czynników *tektoniczno-eoliczne: Czad/ *tektoniczno-polodowcowe: Ładoga, Onega, Wener/ tektoniczno-lagunowe: Maracaibo
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wytworzone przez człowieka
|
|
|
FUNKCJE JEZIORA ANTROPOGENICZNEGO rozpocznij naukę
|
|
-retencyjna (przeciwpowodziowa)/ -energetyczna/ -transportowa (komunikacyjna)/ -rekreacyjna/ -zaopatrzenie w wodę pitną/ -zaopatrzenie w wodę dla przemysłu lub rolnictwa/ -hodowlana
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
odsetek powierzchni zajętej przez jeziora
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-na obszarach polodowcowych/ -w górach (pozostałość po lodowcach górskich, specyficzne ukształtowanie terenu)/ -w dolinach rzecznych/ -na wybrzeżach morskich
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-na obszarach klimatów strefy zwrotnikowej i podzwrotnikowej/ -klimatów kontynentalnych
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary o trwałym, nadmiernym uwilgoceniu, zazwyczaj porośnięte roślinnością przystosowaną do bardzo wilgotnych warunków (z czasem przekształca się w torf)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
obszary na tyle uwodnione, ze występuje na nich roślinność hydrofilna (wodolubna). zajmują 6% pow. ziemi. tworzą się we wszystkich szerokościach w miejscach, gdzie utrudniony jest spływ wód powierzchniowych i odpływ podziemnych. retencjonują wodę.
|
|
|
WYSTĘPOWANIE BAGIEN I MOKRADEŁ [1] rozpocznij naukę
|
|
-w strefie równikowej (duze i systematyczne opady)/ -na obszarach wieloletniej zmarzliny (utrudniona infiltracja)/ -w dolinach i deltach duzych rzek (nawilgocenie i spadek terenu)/ -na obszarach polodowcowych (obecnosc zarastających jezior)/
|
|
|
WYSTĘPOWANIE BAGIEN I MOKRADEŁ [2] rozpocznij naukę
|
|
-na obszarach polodowcowych (obecnośc zarastających jezior)/ -na wybrzeżach mórz i oceanów (podsiąkanie wody morskiej, pływy morskie) -na obszarach o nieprzepuszczalnym podłożu i małym nachyleniu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
teren podmokły porośnięty roślinnością wodolugną (hydrofity) oraz przykryte martwą substancją organiczną powstałą z tej roślinności
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
torfowisko zasilane wyłącznie wodami z opadów atmosferycznych; występują na działach wodnych, plaskich wierzchowinach i obszarach zbudowanych ze skał nieprzepuszczalnych; ubogie w sole mineralne, silnie zakwaszone, porośnięte najczęściej mchem torfowcem
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
torfowisko położone w obrębie dolin rzecznych, związane z przepływającą wodą, bogate w sole mineralne, porośnięte roślinnością mniej odporną na zakwaszenie (np. turzyca pospolita)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
torfowisko mające pośrednie właściwości
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
linia oddzielająca obszar, na którym więcej śnieu przybywa (strefa akumulacji) od obszaru, na którym więcej ubywa (strefa ablacji)
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
wielkie lodowe czasze przykrywające znaczne obszary (czasami całe lądy); o grubości nawet kilku kilometrów; z lodem poruszającym się w różnych kierunkach [*Antarktyda *Grendlandia]
|
|
|
LODOWIEC KONTYNENTALNY FIELDOWY rozpocznij naukę
|
|
rozległe pore firnowe ze spływającymi od niego szerokimi, ale stosunkowo krótkimi jęzorami; tworzą się na rozległych, płaskich wierzchowinach [*wyspy Arktyki *Islandia *Ziemia Baffina *Norwegia *Patagonia]
|
|
|
LODOWIEC GÓRSKI PIRENEJSKI rozpocznij naukę
|
|
niewielkie, o zaokrąglonym obrysie, bez wypływających jęzorów lodowcowych; tworzą się w lokalnych zagłębieniach terenu [*Pireneje *Karakorum *G. Stanowe *G. WIerchojańskie]
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
każdy lodowiec ma jedno pole firnowe i jeden wychodzący z niego jęzor [*Alpy *Nowa Zelandia *Kaukaz *Andy *Alaska]
|
|
|
LODOWIEC GÓRSKI HIMALAJSKI rozpocznij naukę
|
|
maja wiele pól firnowych i wiele wypływających z nich jęzorow, które mogą się łączyć, rozłączać, tworząc trudną do rozpoznania plątaninę [*Himalaje *Pamir *Karakorum *G. św. Eliasza *Alaska/Kanada
|
|
|
LODOWIEC GÓRSKI PIEDMONTOWY rozpocznij naukę
|
|
z kilku pól firnowych spływają jęzory, tworząc na równinnym przedpolu gór jedną wielką pokrywę lodową [*Alaska]
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spływające do morza szelfowego masy lodu mogą spoczywać bezpośrednio na dnie lub unosić się na wodzie [*Rossa, *Filchnera *Larsena *Amery]
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
oderwane fragmenty lodowców szelfowych pływające po morzach i oceanach (gdy odrywa się góra lodowa, mówimy, że lodowce "się cielą")
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
kry lodowe różnej wielkości oderwane od lodu przybrzeżnego lub krystalizujące na otwartym morzu
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-Zelandia -Fionia -Lolland -Rugia -Uznam -Wolin -Bornholm -Olandia -Gotlandia -Sarema -Hiuma -Wyspy Alandzkie
|
|
|
PÓŁWYSPY MORZA BAŁTYCKIEGO rozpocznij naukę
|
|
mierzeje: -Helska, -Wiślana, -Kurońska
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-Botnicka, -Fińska, -Ryska, -Gdańska, -Pomorska, -Meklemburska, -Kilońska, -Alborska, -Laholm, -Hano
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-Kuroński, -Wiślany, -Szczeciński
|
|
|
BAŁTYCKIE JEZIORO ZAPOROWE [etapy rozwoju Bałtyku] rozpocznij naukę
|
|
OK. 17000 lat temu cofający się lodowiec zatrzymał się na linii: południowa Norwegia - środkowa Szwecja - południowa Finlandia, zatrzymując wody roztopowe przed czołem lodowca i tworząc słodkowodne jezioro
|
|
|
MORZE YOLDIOWE [etapy rozwoju Bałtyku] rozpocznij naukę
|
|
OK. 9700 lat temu szybko topniejący i wycofujący się lądolód spowodował nierównomierne izostatyczne podnoszenie się lądu (najszybciej w Zatoce Botnickiej), podniesienie poziomu wód i połączenie z wodami wszechoceanu wzdłuż dzisiejszych jezior: Wener, Wetter
|
|
|
JEZIORO ANCYLUSOWE [etapy rozwoju Bałtyku] rozpocznij naukę
|
|
OK. 8000 lat temu lodowiec dalej się wycofywał. wskutek szybkiego podnoszenia lądu morze Yoldiowe straciło kontakt z wszechoceanem, powstało słodkowodne jezioro
|
|
|
MORZE LITORYNOWE [etapy powstawania Bałtyku] rozpocznij naukę
|
|
OK. 7000-3000 lat temu wskutek obniżenia się południowych części wybrzeża Jeziora Ancylusowego oraz podniesienia poziomu wód wszechoceanu - nastąpiło szersze niż obecnie połączenie, wody tego morza były o 5-6‰ bardziej zasolone i o 2-3C cieplejsze niż obe
|
|
|
ŹRÓDŁA ZANIECZYSZCZENIA BAŁTYKU rozpocznij naukę
|
|
-Wisła i inne rzeki/ -miejscowości bezpośrednio położone nad morze (ścieki komunalne)/ -wody basenów portowych (ropopochodne)/ -statki przebywające w portach lub pływające po akwenie/ -ośrodki turystyczne/ -tereny produkcji rolnej (nawozy
|
|
|
SKUTKI ZANIECZYSZCZNIA BAŁTYKU rozpocznij naukę
|
|
-eutrofizacja wód/ -kumulacja metali ciężkich w organizmach żywych/ -zakwaszenie wód, wymieranie organizmów/ -wtórne skażenie wybrzeży, gleb, wód podziemnych/ -obniżenie atrakcyjności turystycznej regionu
|
|
|
SPOSOBY ZAPOBIEGANIA ZANIECZYSZCZENIOM BAŁTYKU rozpocznij naukę
|
|
-edukacja ekologiczna/ -budowa oczyszczalni ścieków/ -wprowadzenie nowych technologii produkcji wodo- i energooszczędnych/ -ograniczenie nawozów/ -filtry przemysłowe/ -kary za zanieczyszczanie środowiska/ -współdziałanie wszystkich państw
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
-niezbędna do zycia/ -umożliwia uprawę roślin/ -łagodzi klimat/ -rezerwuar ciepła/ -surowiec odnawialny do produkcji energii/ -element systemu komunikacyjnego/ -umożliwa wypoczynek/ -źródło pożywienia/ -wpływa na intensywnosć procesów wietrzenia- złoża ko
|
|
|
rozpocznij naukę
|
|
spływ fosforanów i azotanów powoduje użyźnienie wód akwenu, czego skutkiem jest szybkie rozmnażanie się glonów intensywnie pobierających z wody tlen; prowadzi to do zmniejszenia ilości tlenu, masowego śnięcia ryb
|
|
|